Robot 15

Ressel
Medlem

Robot 15

Inlägg av Ressel » 1 juli 2003, 21:31

Vad finns det för tekniska data på denna robot? Hur långt går den (ungefär, kan tänka mig att det är hemligt)? Kan den gämföras med den amerikanska Tomahawk?

Mvh Ressel

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 1 juli 2003, 21:40

RBS 15 bör nog snarare jämföras med Harpoon eller Exocet.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 1 juli 2003, 23:19

Har Sverige någonsin haft en robot som kan jämföras med Tomahawk?
Har Sverige några robotar som skulle klara mindre kärnvapen?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 2 juli 2003, 07:30

En ny variant med Robot 15 skulle ha en GPS och eventuel målsökare så att roboten skulle kunna attakera land mål, allt beror på pengar....inget som går att gemföra med Tomahawk.

På den gamla tiden då sverige skulle ha kärnvapen så kanske sjömålsrobot Robot 08 skulle kunna bära ett taktiskt kärnvapen. Sedan var det tänkt att köpa in franska misiler för att kunna förstöta Leningrad efter flygplan 36? blev för dyrt.

k22GLE
Ny medlem

Inlägg av k22GLE » 2 juli 2003, 10:18

RBS15s räckvidd är beroende på om den avfyras från land, fartyg eller flygplan. Officiellt är räckvidden "över 100km".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

RB15

Inlägg av tryggve » 2 juli 2003, 17:31

Hej alla! Jag är ny här!

Det fanns planer på en landattack version av RB15, men så vitt jag vet lades det ned i brist på pengar. Dock så är väl fortfarande Taurus under utveckling, så det är väl inte omöjligt att vi kommer att se en kryssningsrobot i svensk tjänst. Dock kommer denna att ha en räckvidd på 150 km( KEDP 150) eller 350 km (KEDP350). Vad jag vet så kan endast KEDP 150 användas på Gripen, p g a vikt. Det är ju en bit ifrån Tomahawk… Men å andra sidan hav väl Sverige knappast något behov av en kryssningsrobot med över 1500 km räckvidd…

RB15 Mk 3 ska ha en räckvidd 200-300km. Men vad jag vet så har vi endast Mk 2. Mk 3 har beställts av (tror jag) Finland, Tyskland samt möjligen Polen.
RB 15 info: http://www.saab.se/dynamics/node1310.as ... 508B63C9B4}

Taurus http://www.saab.se/dynamics/node1310.as ... 508B63C9B4}

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 3 juli 2003, 00:17

Men prövar inte Artdemo projektet ut Rb15 mot landmål..eller nått??

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 3 juli 2003, 11:27

jag gjorde lumpen på korvetten HMS Gävle och fick va med på skarpskjutning med Rbs15 vilket var en mäktig upplevelse så blir halva båten svart :D
Men att använda RBS15 mott landmål funkar inte den är byggd för sjömål inget annat

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 3 juli 2003, 16:43

larsleo skrev:Men prövar inte Artdemo projektet ut Rb15 mot landmål..eller nått??
Det är möjligt, men vad jag vet så lades planerna ned efter det att utvecklingen av Taurus började. Det fanns väl inte resurser att utveckla två robotsystem för landattack.

Jag tror att Taurus kan bära mer vapenlast än vad en RB15 kan göra. Typ bombkapslar och liknande. RB15 är inte avsedd för det, så det kan möjligen vara skälet till att flyget skulle föredra Taurus.

Men det skulle ju säkert gå att göra en landattackversion av RB15. Tror både flottan och flyget varit intresserade, men att kostaderna inte ansågs motsvara resultatet.

mrsmaug
Ny medlem

Inlägg av mrsmaug » 3 juli 2003, 20:55

tryggve skrev:
larsleo skrev:Men prövar inte Artdemo projektet ut Rb15 mot landmål..eller nått??
Jo det är rätt. ArtDemo har en sektion som studerar markrobot. Målsättningen är att finna ett eller flera långräckviddiga bekämpningssytem mot markmål. Rb15 är ju inte en markrobot men den används trots allt som utgångsbas för vidare studier och vidmakthållning av systemkunskapen.

Det är dock långt kvar innan man kan börja använda Rb15 på något vettigt sätt mot markmål. Vad som kommer att ske med Rb15 inom ArtDemo (blivande BekDemo) är fortfarande hållt i dunkel. Målsättningen är dock den samma.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 juli 2003, 21:51

ArtDemo är artilleriets åtgärder mot den panikångest de känner efter att ha i princip blivit nedlagda.
De försöker förtvivlat hitta en roll i det nya Försvaret med någon form av internationell touch. :lol:

:)

mrsmaug
Ny medlem

Inlägg av mrsmaug » 3 juli 2003, 23:22

MD650 skrev:ArtDemo är artilleriets åtgärder mot den panikångest de känner efter att ha i princip blivit nedlagda.
De försöker förtvivlat hitta en roll i det nya Försvaret med någon form av internationell touch. :lol:

:)
Det var ju inte ArtDemo som tråden handlade om utan Rb15, men...

Att artilleriet inte har samma roll är nog många överens om. Eld över ytan från artilleriet är inte lika eftertraktad tjänst som tidigare. Behovet av understöd och bekämpning kvarstår givetvis då främst på avstånd mellan avståndet av grkpbv 90120 och JAS 39. Det är detta tomrum som artilleriet skall fylla upp. Många av det forna brigadartilleriets uppgifter kommer att tas över av grkpbv 90120.

Jag tror att ArtDemo har skapat många nya inblickar och vinklar för det tidigare ganska fyrkantiga tankesättet som fanns inom artilleriet samt har påskyndadt utvecklingen av bekämpningssynen.

Vet man att de pjässystem som i dagsläget används inte är kapabla att understödja snabba mekaniserade förband eller verka internationellt skall man göra en förändring. Att fortsätta vore rena slöseriet, främst ekonomiskt. Då är det bättre att tänka framåt, ArtDemo blev resultatet. ArtDemo är så mycket mer än ett par utländska pjäser eller några robotar. En stor del av ArtDemo handlar om utveckling av bekämpningsledning och insatsledning. Jag tror att fler truppslag på lite sikt kommer att ha olika demostratorprojekt igång mer eller mindre konstant, dock i betydligt mindre omfattning, med ovanstående motivering.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 juli 2003, 09:59

[/quote] Jo det är rätt. ArtDemo har en sektion som studerar markrobot. Målsättningen är att finna ett eller flera långräckviddiga bekämpningssytem mot markmål. Rb15 är ju inte en markrobot men den används trots allt som utgångsbas för vidare studier och vidmakthållning av systemkunskapen.

Det är dock långt kvar innan man kan börja använda Rb15 på något vettigt sätt mot markmål. Vad som kommer att ske med Rb15 inom ArtDemo (blivande BekDemo) är fortfarande hållt i dunkel. Målsättningen är dock den samma.[/quote]

Intressant. Jag trodde faktiskt att tanken på landattackversion av RB15 var nedlagd. Men är flyget verkligen intresserat av två landattacksystem med lång räckvidd? Speciellt med tanke på att Gripensystemet forfarande saknar t ex lasterstyrda bomber och antiradarrobotar?

mrsmaug
Ny medlem

Inlägg av mrsmaug » 4 juli 2003, 14:34

Ok, jag skall uttrycka mig lite tydligare.

Inom ArtDem har Rb15 använts som utgångsbas för markrobotstudier. Förhoppningen var att den skulle kunna användas som markrobot till en rimlig kostnad. I och med att det finns god kunskap inom FM om Rb15 används den som refferens till vidare studier. Men att den skall bli sveriges svar på HIMARS är nog få som tror på i dagsläget.

Slutsatsen blir att Rb15 används för studier, men den utvecklas inte till markrobot. Flygvapnets behov kan jag inget om, men det låter oklokt att ha två olika system för liknande ändamål.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 4 juli 2003, 15:16

tryggve: finns det någon anledning varför svenska försvaret inte använder laserstyrda bomber och antiradar misiler? eller har flygvapnet inet råd att skaffa några nya vapenalternativ till Gripen.

Skriv svar