Debatt: Behöver Svenska armén stridvagnar ?
Strv_skytt skrev:Luno: Vad jag menade var att T72 är en dålig vagn om man jämför med strv 122... o nä jag skulle inte byta bort min 122.a mot någon annan vagn idag... o speciellt inte en centurion...
oki då förstår jag
Du verkar inte fått nån bra utbildning!Strv_skytt skrev:osså var de nån som sa nåt om strf 90... dom har inget att säga till om när dom möter oss... När man möter ett strf så är man inte alls orolig att bli utslagen... dessutom så skjuter vi spräng på dom där legobitarna... en CV90 väger lika mycket (lite) som tornet på en 122:a... så dom går inte alls att jämföra...
Det ska mycket till ifall strv 122 ska möta strf 90...möjligtvis vid ett ev. inbördeskrig.
Men syftar nog på övning:-)MD650 skrev:Du verkar inte fått nån bra utbildning!Strv_skytt skrev:osså var de nån som sa nåt om strf 90... dom har inget att säga till om när dom möter oss... När man möter ett strf så är man inte alls orolig att bli utslagen... dessutom så skjuter vi spräng på dom där legobitarna... en CV90 väger lika mycket (lite) som tornet på en 122:a... så dom går inte alls att jämföra...
Det ska mycket till ifall strv 122 ska möta strf 90...möjligtvis vid ett ev. inbördeskrig.
jag har hört att en 90mm rekylfri antitank kanon .slog ut 5 leoparder under en slutövning i på gamla P7 Revingehed
Det må så vara. Men det är en mycket märklig inställning för strv klarar sig inte utan psk och tvärtom.Luno skrev:
Men syftar nog på övning:-)
jag har hört att en 90mm rekylfri antitank kanon .slog ut 5 leoparder under en slutövning i på gamla P7 Revingehed
Man måste fatta att det är ett system.
Har själv skjutit ut ett antal strv 122 under övning vilket inte var så svårt.
Nackdelen med strv är att de har avsevärt sämre observation än psk.
- Johan Elisson
- Medlem
Om vi inte får använda utarmad uran i ammunition i Sverige spelar det ingen större roll att volfram är sämre, eftersom det är det enda alternativet?Luno skrev:När vi testade M1 visste vi inte om att Usa höll på att Utvekla Uran Ammunition..
Strv och M1 kan mycket väll ha samma skjutavstånd men vilken Ammunition slår igenom mest pansar Uran eller Volfram?
/Johan
ja det har du rätt i att Sverige inte får använda Uran.Johan Elisson skrev:Om vi inte får använda utarmad uran i ammunition i Sverige spelar det ingen större roll att volfram är sämre, eftersom det är det enda alternativet?Luno skrev:När vi testade M1 visste vi inte om att Usa höll på att Utvekla Uran Ammunition..
Strv och M1 kan mycket väll ha samma skjutavstånd men vilken Ammunition slår igenom mest pansar Uran eller Volfram?
/Johan
men man kommer inte ifrån att Uran slår igenom pansar bättre en vad volfram gör på avstånd på 1km avstånd tror jag inte att en Strv 122 kan slå igenom en M1 men M1 med lätthet förvandlar Strv 122 till Skrot
men ska heller inte glömma att M1 har Uran även som pansar..
och Strv 122 har aldrig varit med i strid.. det har M1an varit
Fortfarande svårt att svara på eftersom kanonens genomslagskraft och pansarets skydd är hemligstämplat.
Stv 122 har mer frontpansar men Leo2 A6 har en längre kanon.
Så först träffar vinner... Stv 122 har en avancerad datalänk så den borde ha informations övertaget och därmed få in första träffen, vet inte om nu den senaste Leo2 också har fått datalänk.
Så först träffar vinner... Stv 122 har en avancerad datalänk så den borde ha informations övertaget och därmed få in första träffen, vet inte om nu den senaste Leo2 också har fått datalänk.
Datalänk och datalänk.Ja77 skrev:Fortfarande svårt att svara på eftersom kanonens genomslagskraft och pansarets skydd är hemligstämplat.
I princip är det en digital karta där dina grannvagnar presenteras.
- Strv_skytt
- Ny medlem
Jag har då krigat utan psk o de gick då alldeles utmärkt... det enda jag kan säga om psk kompaniet när jag gjorde lumpen är att det gick avsevärt mycket saktare när vi hade dom med oss... men men jag förstår vad du menar... fast jag tror inte mycket på att psk har avsevärt mycket bättre observation än strv... kan du utveckla det lite?MD650 skrev:Det må så vara. Men det är en mycket märklig inställning för strv klarar sig inte utan psk och tvärtom.Luno skrev:
Men syftar nog på övning:-)
Man måste fatta att det är ett system.
Har själv skjutit ut ett antal strv 122 under övning vilket inte var så svårt.
Nackdelen med strv är att de har avsevärt sämre observation än psk.
- Strv_skytt
- Ny medlem
Vad som händer på slutövningar ska man inte alltid tro på... under våran slutövning fuskades de som satan... Med BT(battle training) är de jävulskt svårt att lyckas slå ut skytte soldater...plus att soldaterna ibland avlägsnade batterierna till utrustningen... de hände att man blev nedkämpad av en skytte grupp som plutonen just skjutit 10 spräng o 6000 ksp på... Ett också ständigt återkommande problem var att psk fordonen hade med sig egna domar pistoler så dom återupplivade sig själva vilket gjorde att tre pansarskytte kanske blev till en psk division... Med bt kan man också lura kalkylatorn i strf 90 så att man kan skjuta automat med pil... vilket inte går i verkligheten... Så man ska inte ta saker som händer på slutövning så seriöst...Luno skrev:Men syftar nog på övning:-)MD650 skrev:Du verkar inte fått nån bra utbildning!Strv_skytt skrev:osså var de nån som sa nåt om strf 90... dom har inget att säga till om när dom möter oss... När man möter ett strf så är man inte alls orolig att bli utslagen... dessutom så skjuter vi spräng på dom där legobitarna... en CV90 väger lika mycket (lite) som tornet på en 122:a... så dom går inte alls att jämföra...
- BMP-trekker2
- Medlem
Skillnaden mellan DU och Tungsten är inte så stor som man kan tro.
DU hade en fördel som Tungsten saknade, det var att DU är självslipande när den träffar sitt mål, dvs den förblir formad som en nål. Tungsten har denna förmåga nu.
I hastigheter över 2000m/s (vilket det nu finns kanoner för) är det ingen skillnad i penetrationsförmåga. Dessutom är DU extremt farligt när det förbränns, tungsten är inte det..
Ända skälet till att USA valde DU framför tungsten är att det finns inga tungstens resurser i USA, de hade blivit tvingade att förlita sig på import och det ville man inte göra. Utan man valde ett material som fanns innanför gränserna.
DU hade en fördel som Tungsten saknade, det var att DU är självslipande när den träffar sitt mål, dvs den förblir formad som en nål. Tungsten har denna förmåga nu.
I hastigheter över 2000m/s (vilket det nu finns kanoner för) är det ingen skillnad i penetrationsförmåga. Dessutom är DU extremt farligt när det förbränns, tungsten är inte det..
Ända skälet till att USA valde DU framför tungsten är att det finns inga tungstens resurser i USA, de hade blivit tvingade att förlita sig på import och det ville man inte göra. Utan man valde ett material som fanns innanför gränserna.