Debatt: Behöver Svenska armén stridvagnar ?
- Strv_skytt
- Ny medlem
Strv_skytt skrev:JAg gjorde lumpen på Strv 122 2002-2003... Å självklart fick man ju veta lite data o prestanda... Pansarets tjocklek är ju helighetsstämplat men vi fick veta att vi skulle kunna ta våran egen pil i front utan att få genomslag... efter tio månader i vagnen så måste jag säga att de är en bra vagn... finns inte mycket som stoppar oss... osså var de nån som sa nåt om strf 90... dom har inget att säga till om när dom möter oss... När man möter ett strf så är man inte alls orolig att bli utslagen... dessutom så skjuter vi spräng på dom där legobitarna... en CV90 väger lika mycket (lite) som tornet på en 122:a... så dom går inte alls att jämföra...
"OM DU GÖMMER DIG I SANDEN, SÅ TAR VI DIG MED BANDEN"![]()
Ryssarna sa samma om sin T72 att inget kan slå igenom fronten. Vilket dom amerikanska M1orna visade att det är inga problem att skjuta igenom dom..
Den Engelska Mk.V "Chieftain" som ska ha bland det bästa pansar skyddet båda när det gäller tjocklek och sammansättning av olika pansar typer. Blev även den genomskjuten i fronten av en M1 som trodde det var en T80.
jag betvivlar skarpt Strv 122 har så mycket att säga till om när den skulle mötta en M1a
- Johan Elisson
- Medlem
- Strv_skytt
- Ny medlem
Vad du menar är alltså att strv 122 är lika dålig som T72?Luno skrev:Strv_skytt skrev:JAg gjorde lumpen på Strv 122 2002-2003... Å självklart fick man ju veta lite data o prestanda... Pansarets tjocklek är ju helighetsstämplat men vi fick veta att vi skulle kunna ta våran egen pil i front utan att få genomslag... efter tio månader i vagnen så måste jag säga att de är en bra vagn... finns inte mycket som stoppar oss... osså var de nån som sa nåt om strf 90... dom har inget att säga till om när dom möter oss... När man möter ett strf så är man inte alls orolig att bli utslagen... dessutom så skjuter vi spräng på dom där legobitarna... en CV90 väger lika mycket (lite) som tornet på en 122:a... så dom går inte alls att jämföra...
Ryssarna sa samma om sin T72 att inget kan slå igenom fronten. Vilket dom amerikanska M1orna visade att det är inga problem att skjuta igenom dom..
Den Engelska Mk.V "Chieftain" som ska ha bland det bästa pansar skyddet båda när det gäller tjocklek och sammansättning av olika pansar typer. Blev även den genomskjuten i fronten av en M1 som trodde det var en T80.
jag betvivlar skarpt Strv 122 har så mycket att säga till om när den skulle mötta en M1a
- Strv_skytt
- Ny medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Det är väl lite fel att gämföra en t-72 men Strv122. T-72an var ju medvetet inte någon "state of the art" strv men det skulle vägas upp med det enorma antal som dom fanns i. Tror att strv122 skulle blivit mos i ett "röd storm" scenario.
Btw så är väl en strv122 en ganska jämnbördig motståndare till M1A2.
OT: fyfan två Elisson på forat
Btw så är väl en strv122 en ganska jämnbördig motståndare till M1A2.
OT: fyfan två Elisson på forat
- Strv_skytt
- Ny medlem
Strv_skytt skrev:Vad du menar är alltså att strv 122 är lika dålig som T72?Luno skrev:Strv_skytt skrev:JAg gjorde lumpen på Strv 122 2002-2003... Å självklart fick man ju veta lite data o prestanda... Pansarets tjocklek är ju helighetsstämplat men vi fick veta att vi skulle kunna ta våran egen pil i front utan att få genomslag... efter tio månader i vagnen så måste jag säga att de är en bra vagn... finns inte mycket som stoppar oss... osså var de nån som sa nåt om strf 90... dom har inget att säga till om när dom möter oss... När man möter ett strf så är man inte alls orolig att bli utslagen... dessutom så skjuter vi spräng på dom där legobitarna... en CV90 väger lika mycket (lite) som tornet på en 122:a... så dom går inte alls att jämföra...
Det manar jag inte men mott en skott av Uran så kvittar det om du sitter i en Strv 122 eller T72 även som jag sa blev en Chieftain utslagen och ett par M1 blev själva utslagna av Uran skott
Att T72 är en dålig tank håller jag inte med om det är ett gammalt fordon med sina brister
Men att den ska va dålig håller jag inte med om?
Du kan ju sätta dig i en Strv 104 och mötta en T72 på slagfältet om T72 är så dålig:-)
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 30 gånger.
- Strv_skytt
- Ny medlem
För övrigt så skjuter man inte kulor me strv... O när sverige testade M1A2, leon o leclerc så hade Leon bäst träffresultat o kortaste tiderna till skott... Leon hade bästa skyddet i front och har dessuton ett tillägsskydd på torn taket... O dessutom så har vi nog lika långa skjutavstånd som M1A2...Luno skrev:Johan Elisson skrev:En strv 122 hade nog haft ganska mycket att säga till om om den mötte en M1:a.
/Johan
Det sa med Ryssarna om sin T80….
M1 lär ju skjuta en Strv 122 till skrot på första skottet med sina uran kulor och
på ett avstånd som 122 max kan repa lacken på M1an
Det bästa är väl att idag använda stridsvagnar som inte är så känsliga för elektronisk störningar. För det är ju där dom flesta fiender idag lär sätta in sina stötar för att sätta sina fiender ur stridbart skick.
Det lär kvitta hur bra en stridsvagn än är om den är ett livlöst kolli efter en attack av det slag som jag nyss nämt.
Det lär kvitta hur bra en stridsvagn än är om den är ett livlöst kolli efter en attack av det slag som jag nyss nämt.
När vi testade M1 visste vi inte om att Usa höll på att Utvekla Uran Ammunition..Strv_skytt skrev:För övrigt så skjuter man inte kulor me strv... O när sverige testade M1A2, leon o leclerc så hade Leon bäst träffresultat o kortaste tiderna till skott... Leon hade bästa skyddet i front och har dessuton ett tillägsskydd på torn taket... O dessutom så har vi nog lika långa skjutavstånd som M1A2...Luno skrev:Johan Elisson skrev:En strv 122 hade nog haft ganska mycket att säga till om om den mötte en M1:a.
/Johan
Det sa med Ryssarna om sin T80….
M1 lär ju skjuta en Strv 122 till skrot på första skottet med sina uran kulor och
på ett avstånd som 122 max kan repa lacken på M1an
Strv och M1 kan mycket väll ha samma skjutavstånd men vilken Ammunition slår igenom mest pansar Uran eller Volfram?
- Strv_skytt
- Ny medlem
Luno: Vad jag menade var att T72 är en dålig vagn om man jämför med strv 122... o nä jag skulle inte byta bort min 122.a mot någon annan vagn idag... o speciellt inte en centurion...
Senast redigerad av 1 Strv_skytt, redigerad totalt 30 gånger.
- Strv_skytt
- Ny medlem
Om jag inte minns fel så är väl Strv 122 inte så känslig mot EMP... Fast jag kan ju ha fel förståss...Relay skrev:Det bästa är väl att idag använda stridsvagnar som inte är så känsliga för elektronisk störningar. För det är ju där dom flesta fiender idag lär sätta in sina stötar för att sätta sina fiender ur stridbart skick.
har nu kollat med säkra källor o Leon är EMP skyddad...