Favorit bland gamla civilisationer?
-
- Medlem
-
- Medlem
Själv har jag en top five-lista.
1. Antika Egypten (Mest Nya Riket, 1580-1100 F.kr, Egyptierna var grymt bra läkare, mystiken, mytologin)
2. Babylonien (Gamla riket, 1900-1155 F.kr, Astronomi, Matematik, lagsystem, etc)
3. Grekerna (Mykenska Bronsåldern, Perserkrigen, pöbelrevolten, mytologin)
4. Hettiterna (Upptäckte järnet, var mäktiga krigare med tungt bepansrade tre-mans (istället för 2mans) stridsvagnar)
5. Nubierna i Sudan (Bra fråga. Varför jag tycker att dom är så häftiga, egentligen?)
1. Antika Egypten (Mest Nya Riket, 1580-1100 F.kr, Egyptierna var grymt bra läkare, mystiken, mytologin)
2. Babylonien (Gamla riket, 1900-1155 F.kr, Astronomi, Matematik, lagsystem, etc)
3. Grekerna (Mykenska Bronsåldern, Perserkrigen, pöbelrevolten, mytologin)
4. Hettiterna (Upptäckte järnet, var mäktiga krigare med tungt bepansrade tre-mans (istället för 2mans) stridsvagnar)
5. Nubierna i Sudan (Bra fråga. Varför jag tycker att dom är så häftiga, egentligen?)
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Aztekerna med alla deras föregångare, Olmekerna, Toltekerna, Teotihuacanerna!
Gillar också Assyrien-Babylon-Hatti-Meder-Perser!
Mellanöstern är nice.
Sen är subsahariska afrika något jag gillar verkligen. British Museums afrikanska utställning var en av de bästa historiska utställningar jag nånsin sett.
Mellanöstern är nice.
Sen är subsahariska afrika något jag gillar verkligen. British Museums afrikanska utställning var en av de bästa historiska utställningar jag nånsin sett.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
För mitt vidkommande är allt gammalt intressant, ju äldre desto bättre. Men jag skulle vilja slå ett slag för de gåtfulla etruskerna, helst som ingen har nämnt dem tidigare i denna tråd. Dessa är ju fortfarande omdebatterade, deras språk är fortfarande enastående och de gav dessutom sina grannar latierna (dvs romarna) en hel del inspiration, vilket var en av anledningarna till romarnas framgångar.
-
- Medlem
Förlåt, listan är ändrat (egentligen lite dumt att "rangordna" olika kulturer, men har svårt att låta bli att kategotisera allting):
1. Egypten, Grekland och Babylon delar den platsen.
2. Makedonien, Persien, Karthago, Kelterna, Aztekerna
3. Nubien, Indien, Numidien, Assyrien, Hettiterna
4. Rom (tycker aningen mer om Republiken än om Kejsardömet), och Etruskerna (tack för påminnelseln).
1. Egypten, Grekland och Babylon delar den platsen.
2. Makedonien, Persien, Karthago, Kelterna, Aztekerna
3. Nubien, Indien, Numidien, Assyrien, Hettiterna
4. Rom (tycker aningen mer om Republiken än om Kejsardömet), och Etruskerna (tack för påminnelseln).
-
- Medlem
Jag hör dig, broder!Giancarlo skrev:Aztekerna med alla deras föregångare, Olmekerna, Toltekerna, Teotihuacanerna!
Mellanöstern är nice.