Favorit bland gamla civilisationer?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Ny medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Absolut... fast Kina är väl deras grundkultur, så jag säger Kina istället.Never Spirit skrev:Annars är Jappsen ganska glassiga oavsett årtal
Kinas historia är den i mina ögon mest storslagna av alla, och det sätt på vilket det ännu känns som det lever kvar i viss mån är det svindlande.
Jag är bara ytligt bekant med tiden kring de första kejsarna och känner till lite mer ju modernare historia det gäller. Men i vilket fall så känner jag i djupet av detta hur verklighet och mytlogi verkligen flutit ihop på ett sätt som knappt motsvaras av någon annan kultur än möjligen Indiens.
-
- Tidigare medlem
Egypten är fascinerande för mig. Kommer alltid vara det också.

Jag vill väldigt gärna veta mer om dessa, finns det någon speciell bra länk som är värt att nämna? annars googlar jagPaleolitisk stenålder. Och jag väljer magdalénien perioden. Det är så vi människor, våra kroppar och våra psyken, är skapade för att leva. Det enda i modern civilisation som möjligen är värt något är modern sjukvård.
Möjligen.

-
- Medlem
-
- Utsparkad
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Får väl säga Grekerna och Romarna. Rom är väldig intressant då så mycket finns dokumenterat. Vi har ärvt mycket som vi har idag från Rom, rättssytemet, språk, litteratur, citac etc.
Dessvärre finns det inte lika mycket kvar från t ex tvåflodslandet och de civilisationer som verkade där. Tänk om man visste lika mycket om dem som man visste om Rom...
Dessvärre finns det inte lika mycket kvar från t ex tvåflodslandet och de civilisationer som verkade där. Tänk om man visste lika mycket om dem som man visste om Rom...
-
- Medlem
Tveklöst Sumer !
Den lägger grunden till all annan civilisation, är tidigare än egypten och innehåller allt från skolor, "sjukvård", hjälteepos, bibelparalleller, krig, bokföring och vetenskap. Deras språk levde vidare i närmare 2000 år efter att civilisationen försvann, ungefär som latin gör idag. De hade hygglig koll på himlen, (extremt bra koll enligt vissa mindre rekorderliga författade hehe)
Den lägger grunden till all annan civilisation, är tidigare än egypten och innehåller allt från skolor, "sjukvård", hjälteepos, bibelparalleller, krig, bokföring och vetenskap. Deras språk levde vidare i närmare 2000 år efter att civilisationen försvann, ungefär som latin gör idag. De hade hygglig koll på himlen, (extremt bra koll enligt vissa mindre rekorderliga författade hehe)