Favorit bland gamla civilisationer?
-
- Medlem
Favorit bland gamla civilisationer?
Jag tänkte inleda mitt jobb - ja fira om ni så vill - som värd genom att posta en tråd om gamla civilisationers populäritet. Så har ni ngn favorit? Jag gillar Det Gamla Egypten - en perfekt blandning av exotism, mystik och storslagen kultur.
/DK M
/DK M
-
- Medlem
Moi
Det antika Rom tar väl jag. Inte för att det var mest mystiskt, mest exotiskt, mest kunskapsinriktat, mest religiöst, mest exklusivt eller mest brutalt, utan för att det var en samling av allt det ovan nämnda.
-
- Medlem
-
- Medlem
Fan va svårt! Jag är lite av en periodare, generellt, när det gäller antika kulturer och i synnerhet när det gäller historia. Men om man måste ta ngn så får det bli det antika Grekland, speciellt den arkaiska och den klassiska perioden, med de persiska krigen som höjdpunkt.
Annars är jag mycket intresserad av folkvandringstiden, både Europa och Norden.
Annars är jag mycket intresserad av folkvandringstiden, både Europa och Norden.
-
- Medlem
Jag börjar med att grattulera till moderatorposten, tror personligen Marcus gjort ett perfekt val i dig! GRATTIS
Som alla förstår är jag insnöad på vikingatid och kanske Vendeltid då skulle kunna hamna i "äldrehistoriafacket"? (Jag vet att vendel och vikingatid inte är det samma
)
Annars är egypten och romarriket favoriter men det är bara för att jag inte kan mer om tex skyter, sarmater hunner o.s.v. En anledning att jag gillade conanbarbaren tidningarna när jag var yngre var att de skildrar en civilicerad och global värld i antiken. Så vill jag se antiken, romantiserad med kulturella utbyten nästan i klass med vad vi har idag. Men bara för att jag jämför med conantidningar tror jag inte de innehåller "fakta", lika lite som Guillous böcker gör det. Personligen har jag rätt svårt att förstå debatter om huruvida tex Guillou eller Grottbjörnensfolk är verklighetsnära, det är för guds skull skönlitteratur utan anspråk på att vara facklitteratur.
/B
Som alla förstår är jag insnöad på vikingatid och kanske Vendeltid då skulle kunna hamna i "äldrehistoriafacket"? (Jag vet att vendel och vikingatid inte är det samma

Annars är egypten och romarriket favoriter men det är bara för att jag inte kan mer om tex skyter, sarmater hunner o.s.v. En anledning att jag gillade conanbarbaren tidningarna när jag var yngre var att de skildrar en civilicerad och global värld i antiken. Så vill jag se antiken, romantiserad med kulturella utbyten nästan i klass med vad vi har idag. Men bara för att jag jämför med conantidningar tror jag inte de innehåller "fakta", lika lite som Guillous böcker gör det. Personligen har jag rätt svårt att förstå debatter om huruvida tex Guillou eller Grottbjörnensfolk är verklighetsnära, det är för guds skull skönlitteratur utan anspråk på att vara facklitteratur.
/B
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Och så moder India förstås och kulturerna i Indusdalen. Min absoluta favorit fast jag vet väldigt lite om den. Likväl tror jag den ligger till grund för mycket i den europeiska kulturen, vad gäller social organisation, religion, och kulturart, importerad via indoeuropeisk invandring och via tex Alexander den stores fälttåg.
I Katmandu i Nepal gick jag en gång förbi en blond flöjtförsäljare. Trodde först detta var en övervintrande hippie från skandinavien, tills jag från någon meters avstånd såg att han var albino, och när jag frågade honom var han kom från sa han Indien. Och jag lovar, med solglasögon som dolde albinoögonen kunde han ha kunnat vara en norsk datakonsult.
I Katmandu i Nepal gick jag en gång förbi en blond flöjtförsäljare. Trodde först detta var en övervintrande hippie från skandinavien, tills jag från någon meters avstånd såg att han var albino, och när jag frågade honom var han kom från sa han Indien. Och jag lovar, med solglasögon som dolde albinoögonen kunde han ha kunnat vara en norsk datakonsult.
-
- Medlem
-
- Medlem
Nu har du nog fått en del saker om bakfoten, indoeuropéerna kom från Ukrainska stäppen och inte Indien, däremot skulle deras vandring österut ta dom till Indusdalen.Dan Koehl skrev:Och så moder India förstås och kulturerna i Indusdalen. Min absoluta favorit fast jag vet väldigt lite om den. Likväl tror jag den ligger till grund för mycket i den europeiska kulturen, vad gäller social organisation, religion, och kulturart, importerad via indoeuropeisk invandring och via tex Alexander den stores fälttåg.
/DK M
-
- Medlem
-
- Medlem
He he. 
Lätt!
* Vår mytiska nordiska forntid, då hjältar och krigare lyckas forma sagor, sägner och legender av såna dimensioner att det blir en religion av det.
Om det nu var en religion.
Om det nu var "vanliga" människor.
Om det nu inte bara är fabulösa påhitt av några skaldeglada islänningar...
/Wilmer T
... här skiner solen...
PS. Liksom det är på sin plats att önska Djingis lycka till kan man väl få sticka in ett ord av tack till föregångaren, Dan Koehl. DS

Lätt!
* Vår mytiska nordiska forntid, då hjältar och krigare lyckas forma sagor, sägner och legender av såna dimensioner att det blir en religion av det.
Om det nu var en religion.
Om det nu var "vanliga" människor.
Om det nu inte bara är fabulösa påhitt av några skaldeglada islänningar...
/Wilmer T
... här skiner solen...
PS. Liksom det är på sin plats att önska Djingis lycka till kan man väl få sticka in ett ord av tack till föregångaren, Dan Koehl. DS
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem