Alexander den stores taktik

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Alexander den stores taktik

Inlägg av Armfeldt » 17 april 2003, 20:32

Tjena!

Jag har läst och sett en och annan dokumentär om A. den store, men det var för ett tag sen så jag minns inte allt om honom.
Har en fråga, var det han som "uppfann" taktiken om att ställa upp trupperna försig, alltså, kavalleri försig, artilleri försig, infanteri försig osv? Eller vad var det som gjorde att han kunde vinna mot perserna så lätt? Jag har också läst att det berodde mycket på stället de båda arméerna möttes på, det var berg och svår terräng så att Dareios III:s armé blev oberoende av sin storlek.
Men det jag undrar är, vilken känd taktik står A. den store bakom?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 april 2003, 21:07

Den taktik som förknippas med Alexander den store är den så kallade Falangen. Den går ut på att välövat infanteri beväpnat med långa lansar ska strida i slutna enheter. Man kan uttrycka det som att det var en slags "agressiv igelkott" som stormade fiendens trupper. Tillsammans var de makedonska fotsoldaterna överlägsna alla andra.

Att Alexander lyckades besegra den många gånger större persiska armén vid Issos berodde också på att han valde att strida på ett ställe där perserna inte kunde utnyttja sin numerära överlägsenhet.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 19 april 2003, 12:13

Örjan skrev:Den taktik som förknippas med Alexander den store är den så kallade Falangen. Den går ut på att välövat infanteri beväpnat med långa lansar ska strida i slutna enheter. Man kan uttrycka det som att det var en slags "agressiv igelkott" som stormade fiendens trupper. Tillsammans var de makedonska fotsoldaterna överlägsna alla andra.

Att Alexander lyckades besegra den många gånger större persiska armén vid Issos berodde också på att han valde att strida på ett ställe där perserna inte kunde utnyttja sin numerära överlägsenhet.
Ungefär som det karolinska kavalleriet, satsade alltid aggresivt.
Men Du vet inte var taiktiken/idén att ställa upp infanteri försig, kavalleri försig osv. kommer ifrån? Jag har för mig att det var A. den store som började med det, men jag är osäker.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 19 april 2003, 17:05

PanzerClaw skrev: Men Du vet inte var taiktiken/idén att ställa upp infanteri försig, kavalleri försig osv. kommer ifrån? Jag har för mig att det var A. den store som började med det, men jag är osäker.
Jag är ingen expert på ämnet, men infanteri och kavalleri har nog alltid varit uppställda var för sig. Den klassiska slagordningen med infanteri i mitten och kavalleri på kanterna var dock Hannibals idé. Kanske har den uppställningen använts tidigare, men det är ändå Hannibal som man förknippar med den.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 11:01

PanzerClaw skrev:
Örjan skrev:Den taktik som förknippas med Alexander den store är den så kallade Falangen. Den går ut på att välövat infanteri beväpnat med långa lansar ska strida i slutna enheter. Man kan uttrycka det som att det var en slags "agressiv igelkott" som stormade fiendens trupper. Tillsammans var de makedonska fotsoldaterna överlägsna alla andra.

Att Alexander lyckades besegra den många gånger större persiska armén vid Issos berodde också på att han valde att strida på ett ställe där perserna inte kunde utnyttja sin numerära överlägsenhet.
Ungefär som det karolinska kavalleriet, satsade alltid aggresivt.
Men Du vet inte var taiktiken/idén att ställa upp infanteri försig, kavalleri försig osv. kommer ifrån? Jag har för mig att det var A. den store som började med det, men jag är osäker.
Nej nej, den uppställningen existerade redan i Mesopotamien och Egypten långt före Alexanders dagar.
F.ö. så uppfann inte Alexander den makedonska falangen, utan det var hans Far Filip II som införde den. Sedan hade det ju funnits grekiska falanger sedan 600-talet f.kr.

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 juni 2003, 04:28
Ort: Umeå

Inlägg av Aphid » 20 juni 2003, 04:31

Alexander var först med en reserv arme tror jag.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 20 juni 2003, 10:08

Aphid skrev:Alexander var först med en reserv arme tror jag.
Det är väldigt svårt att tala om vem som var först med saker och ting när det gäller händelser så långt bak i tiden, men det är känt att egyptierna använde sig av reserver.

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 juni 2003, 04:28
Ort: Umeå

Inlägg av Aphid » 20 juni 2003, 13:19

Djinghis Khan skrev:
Aphid skrev:Alexander var först med en reserv arme tror jag.
Det är väldigt svårt att tala om vem som var först med saker och ting när det gäller händelser så långt bak i tiden, men det är känt att egyptierna använde sig av reserver.
Det är möjligt, var rätt osäker, läste det nånstans på internet för ett tag sen att alexander för först med reserv

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

alexander den stores taktik

Inlägg av Panzerfaust » 21 juli 2003, 17:17

läs krigarens dikt av Arthur lindquist där står det mesta om Alexanders liv och fälttåget mot persien

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: alexander den stores taktik

Inlägg av Djinghis Khan » 21 juli 2003, 21:35

Panzerfaust skrev:läs krigarens dikt av Arthur lindquist där står det mesta om Alexanders liv och fälttåget mot persien
Ja det är en utmärkt bok (om än en aning ohistorisk)

/DK M

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Alexander den stores taktik

Inlägg av Leonidas » 24 juli 2003, 23:27

PanzerClaw skrev:Tjena!

Jag har läst och sett en och annan dokumentär om A. den store, men det var för ett tag sen så jag minns inte allt om honom.
Har en fråga, var det han som "uppfann" taktiken om att ställa upp trupperna försig, alltså, kavalleri försig, artilleri försig, infanteri försig osv? Eller vad var det som gjorde att han kunde vinna mot perserna så lätt? Jag har också läst att det berodde mycket på stället de båda arméerna möttes på, det var berg och svår terräng så att Dareios III:s armé blev oberoende av sin storlek.
Men det jag undrar är, vilken känd taktik står A. den store bakom?
Alexander spann vidare på sin fars arbete. Filip II la grunden och utvecklade den makedonska falangen. Det Alexander hade var visionen (eller så hade också Filip den men hann dö) och tillfället att slå till mot det persiska riket.

Vexillation
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 juni 2003, 19:46
Ort: Stockholm

hmm

Inlägg av Vexillation » 26 juli 2003, 15:34

Falangen synonymiseras ofta med de långa lansarna, men i själva verket är det precis som Kahn säger.
Ordet falang refererar till formationens täthet snarare. Hoplitkrigarna i det klassiska Grekland var långt före Makedonien med att tillämpa detta.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Re: Alexander den stores taktik

Inlägg av Kynes » 26 juli 2003, 16:29

Leonidas skrev:Alexander spann vidare på sin fars arbete. Filip II la grunden och utvecklade den makedonska falangen. Det Alexander hade var visionen (eller så hade också Filip den men hann dö) och tillfället att slå till mot det persiska riket.
En till liknelse med den Karolinska armen :D Karl XI lade ju grunden för den Karolinska armen så att Karl XII kunde ut och kriga :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Alexander den stores taktik

Inlägg av Djinghis Khan » 26 juli 2003, 21:31

Kynes skrev:
Leonidas skrev:Alexander spann vidare på sin fars arbete. Filip II la grunden och utvecklade den makedonska falangen. Det Alexander hade var visionen (eller så hade också Filip den men hann dö) och tillfället att slå till mot det persiska riket.
En till liknelse med den Karolinska armen :D Karl XI lade ju grunden för den Karolinska armen så att Karl XII kunde ut och kriga :)
Ja så var det

/DK M

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Alexander den stores taktik

Inlägg av Örjan » 27 juli 2003, 16:32

Djinghis Khan skrev:
Kynes skrev:
Leonidas skrev:Alexander spann vidare på sin fars arbete. Filip II la grunden och utvecklade den makedonska falangen. Det Alexander hade var visionen (eller så hade också Filip den men hann dö) och tillfället att slå till mot det persiska riket.
En till liknelse med den Karolinska armen :D Karl XI lade ju grunden för den Karolinska armen så att Karl XII kunde ut och kriga :)
Ja så var det

/DK M
Nej så var det inte! Karl XI är en av Sverige mest överskattade kungar. Min C-uppsats i historia handlade om den svenska krigsmakten under 1700-talet och indelningsverkets förträfflighet är en stor myt. Karl XI reformer var inte ett resultat av nytänkande utan bara gamla idéer omsatt i stor skala, dessutom övervägde nackdelarna fördelarna. När Karl XII gick ut i krig drog han inte nytta av indelningsverket, han satte det ur spel genom att skriva ut betydligt fler soldater än indelningsverket tillät. Krigsmakten utökades från 65 000 man till 115 000. Karl XII:s armé var lika mycket hans egen armé som. Karl XI:s armé hade varit hans egen. Det vill säga: till större delen bestod den av företrädarnas verk men en betydande del av krigsmakten var Karl XII:s skapelse.

Alexander den store å ena sidan ärvde en armé som hade planerat och rustat för att gå i krig mot Persien. Han behövde bara ta befälet och inte kraftigt förstärka den befintliga armén som Karl XII hade varit tvungen till.

Skriv svar