Amazonas tidiga civilisationer

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av sonderling » 16 maj 2023, 15:40

https://www.svtplay.se/video/8ZAqJgx/ve ... lisationer

Vet ej om det är rätt tråd för tidsepoken är inte mitt special område.

Ojämn men intressant dokumentär. Tror denna civilisation skulle funnits på 500-talet. Iallafall nämnde de att den var ca 1500 år gammal. Skrattade till när de visade vad som så ut som en kakelplatta och påstod att det var ett rivjärn. (Jag säger fortfarande kakelplatta). Tänkte att det skulle vara spännande att få reda på vad som tog kol på dem och funderade på finbulvintern på 500-talet men de vita fick skulden. Och ja de tog kol på en massa men inte för 1500 år sedan? Ny term var väl politisk arkeologi, då många i ursprungs befolkningen utbildade sig för att reclaima sitt förflutna. Hmm men jag får nån liten varningsklocka som ringer i mitt huvud. Ska inte arkeologi vara vetenskap? Vetenskap ska väl vara neutral?

Intressant att de menade att många fruktträd i djungeln kom från denna tid. Nått jag hört förrut att man kan kolla vart avokadoträd växer för att se vart det är lämningar. Hade velat veta mer om det.

Som sagt ojämn dokumentär men det tycker jag också många är nuförtiden.

Vet inte ens vad den här för-Inka epoken kallas?

Sonderling


PS Jordkullarna de byggde påminde om de man kan hitta i Sydstaterna, USA.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av Blixten » 17 maj 2023, 17:44

Mycket intressant! Jag har sett en del om detta på sociala medier men då är det lite svårt att avgöra var på skalan mellan "nya arkeologiska fynd" och "aliens byggde pyramiderna" man befinner sig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av a81 » 18 maj 2023, 09:31

Man har ju hittat nordeuropeiska spår på Azorerna från vikingatiden:

https://www.science.org/content/article ... tle-azores

Det bör väl ha handlat om nordbor eller möjligen irländare. Risken är väl att de åkte lite längre och spred sjukdom och död i Amazonas? Jag menar att man kan ha haft kontakt vid den brasilianska nordostkusten på vikingatiden någon gång.

Jag kan tänka mig att det kan ha funnits mer kontakt över Atlanten före Columbus än vi känner till (inte bara nordbor i nordöstra Nordamerika kring år 1000). Aztekerna hade väl t.ex. legender om blonda (brunhåriga) skäggiga män från väster i stora skepp redan innan spanjorerna kom.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av Hans » 18 maj 2023, 11:01

Kanske aningen OT men efter Columbus lilla tripp över pölen så dog ganska många urinvånare av de sjukdomar han, och efterföljare) importerade från Europa, i hela Amerika.

Skedde något liknande efter Vinlandsturerna och hur drabbades folk på Grönland (och Azorerna, hade aldrig hört talas om det innan (edit: det var visst obefolkat innan portugiserna))? Borde inte nordbor, om de nu varit där, ha spritt sjukdomar även i Sydamerika?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av Blixten » 18 maj 2023, 15:25

Enligt något jag hört (ingen bättre källa än så) så gjorde en tidig portugis en resa genom Amazonas och rapporterade om civilisationer och städer. När näste portugis gjorde samma resa, hundra år senare eller så, så fanns...bara skog.

Enligt en teori så skulle den förste portugisen hag gjort sanna observationer men på hundra år så hade alla mäniskor hunnit dö i sjukdomar och skogen hunnit breda ut sig där människorna bott.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av Hans » 18 maj 2023, 17:28


Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av a81 » 19 maj 2023, 00:19

Hans skrev:
18 maj 2023, 11:01
Kanske aningen OT men efter Columbus lilla tripp över pölen så dog ganska många urinvånare av de sjukdomar han, och efterföljare) importerade från Europa, i hela Amerika.

Skedde något liknande efter Vinlandsturerna och hur drabbades folk på Grönland (och Azorerna, hade aldrig hört talas om det innan (edit: det var visst obefolkat innan portugiserna))? Borde inte nordbor, om de nu varit där, ha spritt sjukdomar även i Sydamerika?

MVH

Hans
Jo, precis och nog lär de ha sökt sig längre söderut. Resorna som beskrivs i de isländska sagorna gick väl ungefär ner till gränsområdet mellan Kanada och USA och en bosättning har bevisligen hittats på Newfoundland. Dessutom var nordbor sannolikt på Azorerna. Det verkar konstigt att de inte dessutom skulle ha utforskat ännu mer av den amerikanska ostkusten, Karibien, etc.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av sonderling » 21 maj 2023, 15:11

Blixten skrev:
18 maj 2023, 15:25
Enligt något jag hört (ingen bättre källa än så) så gjorde en tidig portugis en resa genom Amazonas och rapporterade om civilisationer och städer. När näste portugis gjorde samma resa, hundra år senare eller så, så fanns...bara skog.

Enligt en teori så skulle den förste portugisen hag gjort sanna observationer men på hundra år så hade alla mäniskor hunnit dö i sjukdomar och skogen hunnit breda ut sig där människorna bott.
Ja jag har också hört detta men kan inte heller redovisa källa. I morse kollade sönerna på History Channel och som av en händelse handlade det om likande högar i Illinois, men alla dokumentärer på den kanalen har drag av Ancient Aliens så jag vet aldrig vad jag ska tro.

Tack för länkarna Hans av National Geographic så verkar det som de försvann runt 1500-talet? Jag tror sjukdomar, det var alldeles får få vita som hade kontakt med den nya världen på den tiden, för att typ mörda allihop, tänker jag. (Själv blev jag intresserad av naturens läkekraft, hur lång tid tar det för en djungel att växa tillbaks och se jungfrulig ut?)

Om vi har ämnet tidiga kontakter med nya världen så minns jag en artikel i Atlanta journal på 90-talet som handlade om ljushyade indianer North eller South Carolinas kust områden, vid tiden för kolonisationen. Var det Vikinga ättlingar eller medeltida sjöfarare som drivit iland spekulerades det om. (Ancient Aliens igen. :? ...) Nåväl den kittlade fantasin iallafall.

Ungefär som jag "hört" att de nordamerikanska stammarna på västkusten fick lite influx i sin genpool av förlista japanska sjömän. (Vilket skulle förklara den vanligt förekommande skäggväxten bland västkust stammarna.)

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Amazonas tidiga civilisationer

Inlägg av Davian » 21 maj 2023, 15:47

sonderling skrev:
21 maj 2023, 15:11
(Själv blev jag intresserad av naturens läkekraft, hur lång tid tar det för en djungel att växa tillbaks och se jungfrulig ut?)



Sonderling
Några år eller nåt bara. djungelskog växer ruskigt snabbt och kräver ordentligt med underhåll för att skötas. Vilket jag antar är anledningen tex aztekernas huvudstad låg i vattnet istället.

Skriv svar