Israeliterna, judendomen och kristendomen.

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Israeliterna, judendomen och kristendomen.

Inlägg av Leonidas » 1 oktober 2022, 21:32

Markus Holst skrev:
1 augusti 2022, 22:53
Jag vill nog hävda att Jesus inte stod för något nytt. Han var en religiöst konservativ sektledare. Det är svårt att i Bibeln veta vad som pratar om Jesus som legend och vad som är faktiska uttalanden av honom. För dagens religiösa liv tror jag inte det är viktigt att reda ut vad som är vad. Det är mest vi som är åskådare till religionen som bryr våra huvuden med sådant.
Antyder du att det var ngt övernaturligt, och inte det han sa, som gjorde att massorna flockades kring Jesus.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Israeliterna, judendomen och kristendomen.

Inlägg av Markus Holst » 1 oktober 2022, 22:03

Inte alls. Han var inte den enda predikanten i området vid den tiden som hade följeslagare. Jesus lär ha börjat sin karriär som andeutdrivare och utvidgade sin verksamhet till att bli sektledare. Jag ser honom som en kille som gav folket hopp. De var ju underställda det romerska riket.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Israeliterna, judendomen och kristendomen.

Inlägg av koroshiya » 1 november 2022, 00:12

Jag har funderat över ett slut på de inlägg jag skrev, men som jag hoppas inte är ett slut på tråden.

Plinius den yngre hade problem med de kristna, och skrev till Trajanus runt år 112 eft.

Kejsaren svarade då att man inte skulle leta upp de kristna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pliny_the ... Christians

Nu har jag inte läst texten i original, men jag gissar att runt år 112 fanns det kristna.

Det var nog också runt denna tid som många skrifter samlades in.

Något hände ju, eller så hade vi inte haft Paulus skrifter eller andras.

Det finns tidigare nerstamp, som Josephus, men Plinius är kanske den första som verkligen pekar mot att det finns en "kristen" minoritet.

Skriv svar