Nationalparker

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Nationalparker

Inlägg av Celtmists » 26 oktober 2020, 17:41

Jag är volontär vid Exmoor National Park i sydvästra England och studerar historien när jag har tid, av området sedan romartiden, särskilt av de keltiska stammarna. Finns det några medlemmar här med liknande historiska intressen i Sverige och deras nationalparker och var finns de?

Tack....

https://www.exmoor-nationalpark.gov.uk/ ... al/history

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nationalparker

Inlägg av Markus Holst » 26 oktober 2020, 18:01

Min anknytning till nationalparker är obefintlig, men jag blev glad när jag läste att du var engagerad i Exmoor. Mitt hästintresse gör att Exmoor är ett välkänt begrepp för mig genom exmoorponnyn, som man tror är de mest ursprungliga ättlingarna till vad som ibland kallas keltisk ponny.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nationalparker

Inlägg av Sarvi » 26 oktober 2020, 18:54

De svenska nationalparkerna (30 st) har lite annan karaktär än de brittiska. Inom en svensk nationalpark måste staten äga all mark och nationalparksskyddet är kanske det allra mest restriktiva rättsliga skyddet som finns, medan de brittiska nationalparkerna inkluderar stora ytor privatägd mark, bebyggelse och byar där skyddet har en helt annan karaktär. Det svenska nationalparksbegreppet tog i början av 1900-talet sin inspiration från USA och det var representativ ”nationalnatur” som skulle skyddas. De flesta av de svenska nationalparkerna är alltså rätt små och ingen av dem innehåller mycket till bebyggelse. Bara de fem största eller så svenska har en storlek i samma liga som Exmoor, men skyddet är då i det närmaste absolut (eller borde vara, om man nu undantar skamfläcken Stora Sjöfallet).

De flesta nationalparker har ju så klart lämningar av tidigare invånare eller nyttjare. De stora i norr som t.ex. Padjelanta och Sarek har ju så klart länge använts av samerna. I söder är det allt från slåttermarker och betade kustlandskap där det dräller av fornlämningar till mer vildmarkspräglade områden som Tresticklans öde gränsskogar mot Norge och Store Mosses myrar.

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Nationalparker

Inlägg av Celtmists » 26 oktober 2020, 20:21

Tack interresant....

Men när du sager "National Nature" detta kanske skulle ha två meninga på Engelska - "retaining the character and identity of the area in question, or an overall national and single identity". Där är mänga parkerna i Britain från Skotland ner til Södra England, varje region med deras individuelt kulturel identitet och karakter kanske därför att av dom folk och vad dom gjör, till exempel bonder eller skogvaktare mm. Så det är lite svårt att förstår varför staten hade ta deras identitet bort fram de och vad de hade sökt i stället....

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nationalparker

Inlägg av Sarvi » 26 oktober 2020, 20:52

Nå, det var ju för över hundra år sedan de första svenska nationalparkerna skapades. Enda möjligheten att få en sådan sak genom riksdagen (parlamentet) på den tiden var att det bara rörde mark som redan ägdes av staten. Det fanns ingen politisk eller rättslig möjlighet vid den tidpunkten (1909) att expropiera privat mark för naturskyddsändamål.

Sverige har dock gott om andra former av skyddade områden: naturreservat och kulturreservat som har ett strikt skydd om än inte som nationalparker, naturvårdsområden och lanskapsbildsskyddsområden som kan vara mycket stora och innefattar mycket privatägd mark men med reglering som ofta inte ska påverka pågående markanvändning men som ska skydda området från storskalig exploatering.

Den brittiska innebörden av termen national park är alltså en helt annan än den svenska, eller för den delen den amerikanska.

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Nationalparker

Inlägg av Celtmists » 26 oktober 2020, 21:36

Tack for din förklaring. Så de UK har annu densamma typer skyddade områden som du har då men under en olika namn ?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nationalparker

Inlägg av Sarvi » 26 oktober 2020, 22:21

Ja, UK har ju en rad olika former av naturskydd, dessutom delvis olika mellan England, Wales, Skottland och NI. National Nature Reserve och Site of Special Scientific Interest ska väl vara de som ska skydda just djur och natur eller ekosystem, medan National Parks och Area of Outstanding Natural Beauty har mer fokus på att bevara landskapet och pågående markanvändning om jag fattat det rätt. Men det är inte helt enkelt att jämföra rakt av eftersom skyddsformerna är sprungna ur helt olika juridiska och governmental traditioner.

Det som dock är gemensamt (ett par veckor till) är Natura 2000-områden, dvs områden som pekats ut och skyddas mot bakgrund av EU-direktiv.

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Nationalparker

Inlägg av Celtmists » 26 oktober 2020, 22:40

Så hela världen skulle kom under de IUCN i Geneva då....

https://www.iucn.org/

Skriv svar