Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av cats » 18 maj 2013, 16:51

Johan Matsson skrev: Osäkert hur det exakt såg ut men med tanke på brist på bilder där vi vet exakt hur den såg ut talar för ett hyfsat obesökt område. Det är förstås ett rikt och oersättligt historie och kulturminne men jag tror knappast att många turister begett sig dit.
Är det för turisters skull man huvudsakligen bevarar fornminnen? Skall det var besöksfrekvensen som är avgörande för om något är värt att bevaras eller inte? Resten kan ge vika för "framsteg" och civilisation.

Lite kortsiktigt och snävt resonemang enligt min mening, i synnerhet som det inte fanns några andra orsaker i det här fallet än rent komersiella.

Kanske vi också skall endast freda djur som är "söta"?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Johan Matsson » 18 maj 2013, 23:11

Inte alls, självklart skall man bevara pyramider och gravhögar och jag tycker säkert att det är lika viktigt som du, men jag tycker historien är lite typiskt splittrad som alla nyheter nuförtiden är. Medierna plockar bilder hej vilt och sätter rubriker som inte har något precist med den faktiska händelsen att göra. Och trots det allvarliga i förstörd flertusenårig historia så har historien en lätt bisarr ton. Jag har sett på flera forum att man tror att man hellre offrar en pyramid än låter folket lida men så är inte fallet. Samt det är typiskt för området. När jag skriver brist på kommunikation så menar jag brist på kommunikation i Karibien, parantes, Belize tillhör karibien enligt Karibier, så menar jag inte "Brist på kommunikation" som i Sverige ofta används så att det låter som en bortförklaring. Man kommunicerar verkligen inte med varandra här på ett sätt att information går fram, nånstans, det är särklilt svårt när man jobbar med forskning, inget funkar och nästan allting baseras på någonting felaktigt men går igenom ändå. Jag kan inte se att det finns någon specifik människa skyldig här. Svårt att förklara men samtidigt är detta förstås min egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Marcus » 4 juli 2013, 11:49

Mer på samma tema från http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-23173628
Authorities in Peru say an ancient pyramid at the oldest archaeological site near the capital, Lima, has been destroyed.
They are pressing criminal charges against two real-estate companies blamed for tearing down the structure, which was 6m (20-ft) high.
An archaeologist said those responsible had committed "irreparable damage".
The building was one of 12 pyramids found at the El Paraiso complex and is thought to be at least 4,000 years old.
The site, which dates back to the Late Preceramic (3500-1800 BC) period, is situated several kilometres north of Lima.
According to Peru's tourism ministry, it was a religious and administrative centre long before the pre-Columbian Inca civilisation.
Rafael Varon, deputy minister of cultural patrimony, said the destruction had taken place over the weekend. He said company workers using heavy machinery had attempted to destroy three further pyramids, but had been stopped by onlookers.
Mr Varon said criminal complaints had been lodged against two companies.
http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-23173628

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av sonderling » 4 juli 2013, 14:30

Men va fa...röker de crack på arbetstid eller hur får man sådana här ideér egentligen. Må Rascar capac´s hämnd drabba dem! :x

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av B Hellqvist » 4 juli 2013, 16:52

sonderling skrev:Men va fa...röker de crack på arbetstid eller hur får man sådana här ideér egentligen. Må Rascar capac´s hämnd drabba dem! :x

Sonderling
Kan vara passande att citera Rocky i det här sammanhanget:

"Ibland när jag har bakisångest brukar jag gå in på Google Earth och zooma in den där Finlandsfärjan som en full kapten välte över en ö i Italien. Så länge ens fylle-fuckups inte syns från rymden så är alkoholvanorna under kontroll."

Användarvisningsbild
Gustav II Adolf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2013, 20:40

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Gustav II Adolf » 4 juli 2013, 21:18

Sådant här blir man ju förbannad på.
All thinking men are atheists - Ernest Hemmingway.

Skriv svar