Romerska toaletter

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
lima
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 februari 2010, 15:36

Romerska toaletter

Inlägg av lima » 27 januari 2013, 23:11

Jag förstår mig verkligen inte på vissa romerska toaletter.

De har ett hål på ovansidan, vilket verkar vettigt, men hålet fortsätter sedan ner på framsidan. Dessutom finns en ränna framför toaletten.

Var tanken att det hela skulle sorteras, det ena föll ner och det andra strålade framåt ner i rännan?
Bilagor
roman-toilet.jpg
roman-toilet.jpg (53.11 KiB) Visad 6348 gånger

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Gavrilo Princip » 28 januari 2013, 00:16

Hålet på framsidan vet jag inget om (eller kommer i vart fall inte på någon förklaring nu då det var länge sedan jag läste om romarriket). Rännan framför har däremot en förklaring. I den lade man tillbaka en pinne med någon slags svamp på, som man använde sig av när man skulle göra sig ren där bak. Sedan skulle vattnet som rann i rännan spola av den till nästa person kom och satte sig.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 januari 2013, 07:58

Utan att fått höra någon förklaring så har jag bara föreställt mig att hålet fram är till just för att du skall kunna 'torka' dig med pinnen. Mens du sitter kvar.
I Indien mötte jag pinnarna i verkligheten på 70-talet. Men då tog man alltid en ny. De gamla kasserases, om jag minns rätt i en hink med vatten.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Romerska toaletter

Inlägg av lampros » 28 januari 2013, 07:58

Håligheten framtill är för att man ska kunna stå och pissa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Markus Holst » 28 januari 2013, 08:40

Gavrilo Princip skrev:Hålet på framsidan vet jag inget om (eller kommer i vart fall inte på någon förklaring nu då det var länge sedan jag läste om romarriket). Rännan framför har däremot en förklaring. I den lade man tillbaka en pinne med någon slags svamp på, som man använde sig av när man skulle göra sig ren där bak. Sedan skulle vattnet som rann i rännan spola av den till nästa person kom och satte sig.
Vet man det, eller är det en gissning?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Romerska toaletter

Inlägg av lampros » 28 januari 2013, 09:44

lampros skrev:Håligheten framtill är för att man ska kunna stå och pissa.
Bildbevis finns till detta. Man finner det i Bjöl, Erling och Hjortsö, Leo: Romarriket (Bonniers, Stockholm 1983). En samtida nyttjare av denna nordafrikanska pissoar är avfotograferad, på håll. Jag minns inte sidnumret.

lima
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 februari 2010, 15:36

Re: Romerska toaletter

Inlägg av lima » 28 januari 2013, 10:06

Tack för svaren!

Det är tur att jag inte var romare, då jag uppenbarligen inte kan skilja på ett handfat och en pissoar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Hans » 28 januari 2013, 10:30

En bok och ett youtubeklipp som rör ämnet.
http://historyoftheancientworld.com/201 ... y-reveals/

MVH

Hans

Edit: En länk till http://www.squidoo.com/ancient-toilets
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Markus Holst » 28 januari 2013, 10:52

lampros skrev:
lampros skrev:Håligheten framtill är för att man ska kunna stå och pissa.
Bildbevis finns till detta. Man finner det i Bjöl, Erling och Hjortsö, Leo: Romarriket (Bonniers, Stockholm 1983). En samtida nyttjare av denna nordafrikanska pissoar är avfotograferad, på håll. Jag minns inte sidnumret.
Fast nog går det att kasta vatten stående även utan hål framtill, varför jag inte tror på det argumentet.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Romerska toaletter

Inlägg av lampros » 28 januari 2013, 11:58

Markus Holst skrev:
lampros skrev:
lampros skrev:Håligheten framtill är för att man ska kunna stå och pissa.
Bildbevis finns till detta. Man finner det i Bjöl, Erling och Hjortsö, Leo: Romarriket (Bonniers, Stockholm 1983). En samtida nyttjare av denna nordafrikanska pissoar är avfotograferad, på håll. Jag minns inte sidnumret.
Fast nog går det att kasta vatten stående även utan hål framtill, varför jag inte tror på det argumentet.
Med all respekt: har du sett ett gammalt svenskt dass? Ett med "hål på den plana ytan" och inget mer?

Det går inte att pissa stående i ett sådant. Det är krångligt...! Mer säger jag inte. Man måste sitta.

Att som romarna utvidga hålet på den plana ytan till att räcka ner även vertikalt förenklar för en stående pissare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Markus Holst » 28 januari 2013, 12:33

Jag ger mig. Samtidigt omöjliggör ju fronthålet sittande kissning. Hur gjorde den romerska spinnsidan?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 januari 2013, 13:35

Att stå och pissa ser jag som uteslutet. Blir ännu tydligare på de övriga bilderna i Hans andra länk.

Kan tänka mig tre skäl för främre hålet:

Lättare kunna skrapa sig.
Hålla snoppen så man kan pissa sittande.
Men först och främst för att förenkla rengöring/spolning.

Obs att det handlar om stenhällar som inte sitter med gångjärn. Måste snabbt blivit olidligt om man inte kom till att spola.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Sarvi » 28 januari 2013, 13:55

Urin var en resurs, tror att man i första hand försökte samla upp den (folket pinkade i krukor som garvare och tvättare tillhandahöll). Nero införde ju en skatt på urin (vectigal urinae) för urin som uppsamlats i publika urinoarer, lär ju inte ha gått i toaletterna med konstant spolning.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Romerska toaletter

Inlägg av Der Löwe » 28 januari 2013, 18:45

lima skrev:Tack för svaren!

Det är tur att jag inte var romare, då jag uppenbarligen inte kan skilja på ett handfat och en pissoar.
Lite OT, men sånt är svårt.

http://www.youtube.com/watch?v=0-OYM7AhW7Q

Skriv svar