Ekonomiska samhället i antikens Grekland

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Coolingen
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 september 2012, 13:30

Ekonomiska samhället i antikens Grekland

Inlägg av Coolingen » 3 oktober 2012, 21:44

Hej,

jag har en fråga ang. hur samhället i det antika Grekland var uppbyggt. Hur förörjde man sig, arbetskraft, import/export osv.

Tacksam för hjälp!

Länka gärna sidor eller boktips skriv då gärna sidnummret.

Mvh

Coolingen

Ozzell
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 oktober 2012, 17:12

Re: Ekonomiska samhället i antikens Grekland

Inlägg av Ozzell » 10 oktober 2012, 17:40

Jag antar att du menar det Grekiska samhället före Romerska tiden.

Grekerna hade inga stora imperier eller stater på den arkaiska (800 fkr. – 480 fkr.) och den klassiska (480 fkr. - 323 fkr.) tiden. De flesta levde i stadstater som var styrda av kungar eller aristokrater. De flesta medborgare var jordbrukare. Handelsmen var för det mesta icke-medborgare (kallades metoiker i Aten t.ex.). Slavarbete användes mycket, såsom i alla antika samhällen.

Slavar var ett av de viktigaste importprodukterna tillsammans med säd. Säd var besvärligt att odla i sort del av Grekland p.g.a bergig terräng. Vinraka och oliver var däremot viktiga export-produkter som också användes mycket inhemskt.

Som sagt var stadstaterna politiskt oberoende. De tävlade och krigade med varandra, men t.ex. när perserna invaderade det Grekiska fastlandet (490-480-talet fkr.), allierade de sig för att stöta den gemensamma fienden tillbaka.

Allt detta ändrades såklart när den Romerska Republiken slutligen erövrade Grekland 148-146 f.Kr.

Jag har inga källor eftersom jag skrev allt förutom årtalen från minnet.

Skriv svar