Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Inlägg av karlfredrik » 2 februari 2012, 14:43

Da fjenden havde bemægtiget sig to lejre og et umådeligt bytte,ødelagde de med ny tog ubrugt raseri alt, hvad der var faldet i deres magt. Klædninger flængedes, ringbrynjer sønderhuggedesm hestetøj ødelades, guld og sølv kastedes i floden. Hestene nedstyrtedes i dybe gruber og mænd ophængtes med reb om halsen i træerne, således at der ikke levnedes mere bytte for sejerherren end nåde för de besejrede
Så beskriver Orosius, 400-tal, kimbrernas och teutonernas seger vid Orange i Sydfrankrike 111 f Kr,
i Lotte Hedeagers översättning (Citat Det europeiske Hus 1991 sid 88
Visst, det är skrivit 400 år efteråt ochhar drag av propaganda, men kan även delvis ha baserats på äldre källor.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 26 mars 2012, 07:17

Vad är diskussionsunderlaget?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Inlägg av B Hellqvist » 26 mars 2012, 09:47

Ändrade lite i inlägget ovan. Ingen hobbymoderering, tack. Frågan är dock relevant - är det bara lite kimbrisk trivia, eller finns det något syfte med posten?

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Inlägg av karlfredrik » 26 mars 2012, 13:24

Syftet med posten är att diskutera eventuella fakta i tidig dansk (kimbrisk) offerritual. Möjligen kan man jämföra med faktiska gravfynd - det anser jag är relevant.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Inlägg av B Hellqvist » 26 mars 2012, 13:51

Då är det ju bra om det framgår i den inledande posten, i stället för att citera något och inte mycket mer. Ett litet tips bara för att det ska bli lättare att dra igång diskussioner.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Inlägg av Karsten Krambs » 20 juni 2013, 23:20

karlfredrik skrev:Syftet med posten är att diskutera eventuella fakta i tidig dansk (kimbrisk) offerritual.
Der er en vis kontinuitet fra Hjortspring (375 f.Kr.) til Nydam (3.-5.århundrede e.Kr.) som må være tydelig ud fra et arkæologisk synspunkt, og indflydelsen fra sydøsteuropæiske folkeslag omkring hesteofringer er ret tydelig.

Sydfra har vi scenen efter slaget ved Teutoburgerwald i 9 e.Kr. - også kaldet Varus-slaget.

Det er den eneste beskrivelse af et ”germansk” sejrsritual fra den romerske litteratur; Tacitus Annales I,61:

adiacebant fragmina telorum equorumque artus, simul truncis arborum antefixa ora. lucis propinquis barbarae arae, apud quas tribunos ac primorum ordinum centuriones mactaverant

I midten af slagmarken var mænds blegede ben, hvor de havde flygtet eller kæmpet til det sidste, spredt over alt og samlet i bunker. Nærved lå stumper af våben og hestelemmer, og også menneskehoveder naglet til træstammer. I de nærliggende lunde var de barbariske altre, hvor de havde maltrakteret tribuner og førsterangs centurioner.

Plattfot
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 september 2013, 18:41

Re: Kimbrernas segerfest enligt Orosius

Inlägg av Plattfot » 17 september 2013, 18:29

Ursinnet, mördandet och föraktet för (eller förbudet mot) krigsbyten liknar påbuden i Gamla Testamentet vid erövrandet av land och städer. Förbindelsen mellan germanfolk och semiter är väl de indoeuropeiska hettiterna. Två svärdöttrar av ett yngre hettitfolk "förbittrade livet för Isak och Rebecka" (1 Mos 26:34f). Vi anar oss till för nutida troende pinsamma spår av brutala hedniska föreställningar i GT. Hur gamla och hur spridda var de?

Skriv svar