Varför blev Rom så stor innan den blev ett imperium

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Varför blev Rom så stor innan den blev ett imperium

Inlägg av spett » 20 juni 2011, 17:54

Jag har nu senast grottat ner mig i Roms grundläggande. Det är ju en fantastisk historia hur man än vrider och vänder på den.
Nu är det så att arkeologerna funnit följande. I den sumpiga Velabrum-dalen där Forum Romanum ligger har man hittat många små gravsättningar från 900-talet till 600-talet f.kr, på slutet bara barngravar eftersom stadsbebyggelsen började täcka dalen. Likaså platsen för den blivande Forum Boarium.
Det anmärkningsvärda med detta är att Tibern ibland, antagligen ofta, lade de områdena under meter med vatten. För mig verkar det helt klart att Rom kryllade av folk och hade seriös växtvärk.
Arkeologerna menar att Rom redan då var seriöst mycket större än vad någon av de Etruskiska städerna någonsin blev.
Rom var en stor stad innan den hade något territorium att tala om.
Udda

Användarvisningsbild
Explorer
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 juli 2011, 13:32

Re: Varför blev Rom så stor innan den blev ett imperium

Inlägg av Explorer » 19 juli 2011, 13:51

Rom var ju hemvist och fristad för stråtrövar och andra dylika typer, och att tibern svämmar över är ju inget stort problem. Nilen gör ju det varje år om jag har rätt? och ändå bodde de flesta egyptier vid Nilen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5042
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Varför blev Rom så stor innan den blev ett imperium

Inlägg av koroshiya » 20 juli 2011, 09:12

Här är två faktorer.

1. Slättlandet - Latium är kanske inte stort jämfört med Ukraina och liknande, men det är en ganska stor slätt för att vara runt Medelhavet. Där bör således ha funnits en relativt stor befolkning. Man kan jämföra med Athen, vars omgivande land var mindre.

2. Floden - Tibern är mellanitaliens största flod. Man kan tänka sig att Rom var en lämplig handelsplats. En del av namnen i området skvallrar kanske också om det, såsom forum Boarium och via Salaria.

Vikke
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 januari 2011, 16:25

Re: Varför blev Rom så stor innan den blev ett imperium

Inlägg av Vikke » 20 juli 2011, 18:17

Hur stämmer det här med den skrivna myten och historien? Enligt Aeneiden kom väl Aeneas till Latium efter trojanska kriget. Trojanska kriget tros ha ägt rum på 1100-talet. Han grundlade först Alba Longa, som är Roms moderstad, så det kan ha tagit ett par hundra år innan Romulus grundlade Rom (753 f. Kr. enligt traditionen). Myterna brukar ofta ha stöd i historien har det visat sig.

En teori om varför man har hittat så många gravar på Forum Romanum: Jag har för mig att jag har läst någonstans om detta, att platsen ansågs helig långt innan den blev centrum i Rom, och att man använt den som begravningsplats och kultplats. Kan kanske någon mer välinformerad bekräfta och fylla i detta? (Om det stämmer.)

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Varför blev Rom så stor innan den blev ett imperium

Inlägg av spett » 21 juli 2011, 15:50

Ehm... gravplatser är väl heliga av sig själva. I närheten av där folk bor brukar det bli gravplatser.
Intill det som blev Forum Romanum låg Volcanalen som redan under Republiken var en mycket åldrad kultplats. Troligen hade den anlagts där för att inte komma för nära bostäder.
Det var trängsel som gjorde Forum Romanum till gravplats och sedan torg. Före Forum Romanums tid som gravplats hade gravarna satts på kullarnas sluttningar och det blev ogörligt när befolkningen ökade. Detta skall vara arkeologiskt påvisat. Efter att Forum anlagts började man begrava på Capitolium men tempel byggdes ganska snart på platsen.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Varför blev Rom så stor innan den blev ett imperium

Inlägg av Andreas K » 19 november 2011, 09:01

Tiberns översvämningar kanske fungerade som ett skydd för gravarna? Alarik som plundrade Rom begravdes väl i en flod för att få vara i fred om jag inte minns fel?

Skriv svar