Hur såg romerska legionärer ut?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av Amund » 21 maj 2011, 18:29

Jag var nyss i Rom och fick tusentals frågor i huvudet, en av dem var: Vet man med säkerhet hur en romersk legionär såg ut? Tanken väcktes eftersom det sprang omkring en massa gubbar utklädda till legionärer utanför colosseum med affärsidén att turister skulle vilja bli fotograferade bredvid dem. Viktigt i sammanhanget är också att de såg enligt mitt minne exakt ut som romarna i Asterix, vilket fick mig att tänka att det kan väl inte vara så illa att det finns en felaktig allmän bild av hur de såg ut, grundad på något typ Asterix?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av B Hellqvist » 21 maj 2011, 18:34

T.o.m. en slarvig googling skulle visa resultat som t.ex. Trajaunuskolonnen, rustningsfynd från bl.a. Storbritannien och Tyskland, med mera. Man har gjort fynd av sådan art att man med stor säkerhet kunnt rekonstruera legionärernas utrustning vid olika skeden i Romarrikets historia. Att det sedan finns en populärkulturell bild av legionärernas utseende kan inte hjälpas; jämför med hur vikingar brukar porträtteras.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av Amund » 21 maj 2011, 19:34

Jag glömde skriva att deras dräkter hade samma speciella rödfärg som i Asterix.
B Hellqvist skrev:T.o.m. en slarvig googling skulle visa resultat som t.ex. Trajaunuskolonnen, rustningsfynd från bl.a. Storbritannien och Tyskland, med mera. Man har gjort fynd av sådan art att man med stor säkerhet kunnt rekonstruera legionärernas utrustning vid olika skeden i Romarrikets historia.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar, menar du att jag ställt en onödig fråga, en fråga där det är så enkelt att ta reda på svaret att man inte ska belasta forumet med den funderingen? Om det är så ber jag snarast om ursäkt, och ber härmed behörig redaktionsmedlem att ta bort mig som medlem så att jag inte hädanefter ska störa forumet i dess uppgifter.
Mvh

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 maj 2011, 23:18

Romerska legionärer fanns under en tusenårsperiod och deras mundering skiftade ganska mycket under den tiden, så för mig känns frågan väldigt relevant. Idag verkar vi knappt veta hur de svenska karolinernas uniformer såg ut i detalj, fast de fanns för bara trehundra år sedan, och de romerska legionerna ligger flera gånger längre bakåt.

För den tidiga kejsartiden är legionären kanske ganska känd, men för exempelvis förfallsperioden under folkvandringarna, när rustning och hjälm hade avskaffats, finns det säkra avbildningar där?

Jag minns att jag för tjugo år sedan läste någon bok med rekonstruktionsteckningar av legionärer från romerska och västromerska epoker, men inte bysantinska. (I och för sig minns jag, när jag tänker efter, tre olika böcker, och den äldsta verkade vara minst trovärdig.) Detaljen att centurionerna hade bronssvärd träffade jag dock inte på förrän på ett forum alldeles nyligen, det kanske var här.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av B Hellqvist » 22 maj 2011, 03:36

Bild
"Legionär" utanför Collosseum.

Bild
Legionär som han troligen såg ut.
Amund skrev:Jag glömde skriva att deras dräkter hade samma speciella rödfärg som i Asterix.
B Hellqvist skrev:T.o.m. en slarvig googling skulle visa resultat som t.ex. Trajaunuskolonnen, rustningsfynd från bl.a. Storbritannien och Tyskland, med mera. Man har gjort fynd av sådan art att man med stor säkerhet kunnt rekonstruera legionärernas utrustning vid olika skeden i Romarrikets historia.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar, menar du att jag ställt en onödig fråga, en fråga där det är så enkelt att ta reda på svaret att man inte ska belasta forumet med den funderingen?
Som du själv skrev, så glömde du specificera att frågan gällde tunikans färg. Där verkar det som om det finns en viss debatt vilka färger som förekom, vilket inte är ovanligt i fall där det är dåligt med fyndmaterial. Det kan vara intressant att diskutera.
Amund skrev:Om det är så ber jag snarast om ursäkt, och ber härmed behörig redaktionsmedlem att ta bort mig som medlem så att jag inte hädanefter ska störa forumet i dess uppgifter.
Var inte fånig.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av cats » 22 maj 2011, 18:12

romerska soldater1.jpg
Färgen visar den ju inte, men sköldar rustning och hjälmar kommer ju rätt tydligt fram. Tyvärr inga bättre bilder.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 juni 2011, 22:16

Angående tunikornas färger, går det verkligen att konstatera att det fanns en enhetlig, "reglementerad" färg för hela den romerska armén? Det är väl rimligt att anta att färgerna varierade beroende på var i det väldiga imperiet man befann sig och vilka möjligheter att färga tyget som fanns där. För att överdriva, hade en legionär i Grekland samma färg på tunikan som kollegan i Britannien?

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 1 december 2011, 21:36

”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Hur såg romerska legionärer ut?

Inlägg av nool » 2 december 2011, 13:25

B Hellqvist skrev:Bild
"Legionär" utanför Collosseum.

Bild
Legionär som han troligen såg ut.
Amund skrev:Jag glömde skriva att deras dräkter hade samma speciella rödfärg som i Asterix.
B Hellqvist skrev:T.o.m. en slarvig googling skulle visa resultat som t.ex. Trajaunuskolonnen, rustningsfynd från bl.a. Storbritannien och Tyskland, med mera. Man har gjort fynd av sådan art att man med stor säkerhet kunnt rekonstruera legionärernas utrustning vid olika skeden i Romarrikets historia.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar, menar du att jag ställt en onödig fråga, en fråga där det är så enkelt att ta reda på svaret att man inte ska belasta forumet med den funderingen?
Som du själv skrev, så glömde du specificera att frågan gällde tunikans färg. Där verkar det som om det finns en viss debatt vilka färger som förekom, vilket inte är ovanligt i fall där det är dåligt med fyndmaterial. Det kan vara intressant att diskutera.
Amund skrev:Om det är så ber jag snarast om ursäkt, och ber härmed behörig redaktionsmedlem att ta bort mig som medlem så att jag inte hädanefter ska störa forumet i dess uppgifter.
Var inte fånig.
Bild

Av de bilderna att döma är ju Asterisk betydligt närmare verkligheten än gossarna utanför Colleseum ;-)
(bortsett från färgen, så klart - i Asterisk har romarna oftast gröna uniformer)

Skriv svar