Atlantismyten

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 08:07

Är det fler därute i landet som också börjar inse att det tycks finnas en kärna av reell historia även i atlantismyten ?
I moderna tankegångar; som ett samlingsnamn för ruinlämningar på havets bottnar världen över. Kanske även utanför Azorerna ?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av B Hellqvist » 17 maj 2011, 08:17

Att någon stad eller civilisation gick under i en katastrof för årtusenden sedan är väl knappast kontroversiellt. Frågan är om det rörde sig om mytens Atlantis, eller något mer prosaiskt. Det åligger anhängarna av de mer fantastiska påståendena att komma med konkreta bevis.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Atlantismyten

Inlägg av Giancarlo » 17 maj 2011, 09:32

Atlantismyten var en skröna som användes som sedlärande historia. Det är det enda man kan säga om den egentligen.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 09:59

Jag tror vi kan bygga upp en indiciekedja som styrker tanken på en, eller flera, svunna högkulturer för minst 12 000 år sedan. De av indiska staten sonarscannade bilderna utanför Gujarat, Khambath, (Indien) är intressanta.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av B Hellqvist » 17 maj 2011, 10:07

mal skrev:Jag tror vi kan bygga upp en indiciekedja som styrker tanken på en, eller flera, svunna högkulturer för minst 12 000 år sedan. De av indiska staten sonarscannade bilderna utanför Gujarat, Khambath, (Indien) är intressanta.
Fast ett Atlantis utanför Indien...?

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 10:43

Om det visar sig att De marinarkeologiska, sonarscannade bilderna utanför Gujarat, visar på ruinlämningar då har vi kommit ett steg längre även vad det gäller atlantismyten som reell historia.

http://www.grahamhancock.com/forum/Badr ... B1.php?p=2

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Atlantismyten

Inlägg av lampros » 17 maj 2011, 11:13

Har man hittat något utanför Indien är det snarare Mu än Atlantis.

Intressant att du länkar till Hancock. Hans "Fingerprints of the Gods" (1994) noterar anomalier i egyptiska och latinamerikanska fornstäder men han gör aldrig den atlantiska kopplingen (att Egyptens och Amerikas högkulturer skulle ha fått impulser från atlantisättlingar). Han anför en annan indicie om Sydpolen/kontinentaldrift osv som är invecklad. Men Atlantisspåret förbigås helt, han håller sig för god för det. Det kanske kan ge lite cred bland stringenta andar.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 11:55

Vid sidan av de berömda murverken "Sachsyhuaman" ovanför Cuzco. Peru studerade även jag de mystiska "konstverken" med de kaotiska ologiska utskärningarna i andesitberget. (De verk som turistguiderna ignorerar). I jämförelse med de bilder och filmer jag tagit del av från Yogunami i japanskt vatten utanför Taiwan, häpnar man över den signifikanta likheten. Det är som om det vore "modern konst" före inlandsisens avsmältning...

http://img810.imageshack.us/i/skanna0032.jpg/

Jämför ovanstående bild med yogunamis undervattens bilder:

http://www.grahamhancock.com/gallery/un ... naguni.htm

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Atlantismyten

Inlägg av tryggve » 17 maj 2011, 12:03

När det gäller granskningen av "alternativarkeologi", eller vad som nu passar som namn så är denna sida rätt bra.

http://www.hallofmaat.com

En hel del av Hancocks idéer granskas där, tex.

EDIT: här är länken till sidan med atiklar.

http://www.hallofmaat.com/modules.php?name=Topics

Det är väl främst artiklarna i kategorierna "The Lost Civilization" och "The Great Sphinx" som är aktuella nu, kanske.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 12:43

Som "glad amatör" och lekman känns det fritt att gräva både bland ortodoxt som bland oortodoxt material. Annars blir det svårt att finna de små kornen av guld . Naturligtvis blir det mycket slagg att skyffla undan . Det är ju ett enormt pussel där det är väldigt lätt hänt att hela pusslet döms ut om en liten bit inte visar sig passa in. Den risken är ju (som bekant) betydligt mindre inom ortodox arkeologi och historia...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2011, 12:54

Vad är "oortodoxt material"?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Atlantismyten

Inlägg av tryggve » 17 maj 2011, 13:18

B Hellqvist skrev:Att någon stad eller civilisation gick under i en katastrof för årtusenden sedan är väl knappast kontroversiellt. Frågan är om det rörde sig om mytens Atlantis, eller något mer prosaiskt. Det åligger anhängarna av de mer fantastiska påståendena att komma med konkreta bevis.
Det finns ju en mycket diger lista när det gäller var Atlantis ska har legat, så... :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Location_h ... f_Atlantis

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 13:23

Ursäkta mitt "ordbajseri", jag skall skärpa mig. Oortodox = Teorier och teser som strider mot sann vetenskap och folkbildning, där det "sunda förnuftets" gyllene lag skall och bör vara gällande. (Tänka rätt är stort. Tänka fritt är större).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2011, 14:00

"Material" tolkar jag som råmaterialet, fynden.

Om du vet att en teori är ovetenskaplig så OK.

(Däremot tror jag inte du begriper dig på Thorild men det är en annan sak.)

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 14:06

Ja, Tryggve.
Kollar man in google satellite och studerar havsbottentoppografin vid Azorerna så tycker även jag att det finns en del att diskutera. Kanske det handlade om en eruption där kontinentalplattorna kollapsade partiellt längs atlantryggen. Magma vällde upp och förintade alla tänkbara marinarkeologiska artefakter. Azorerna i dag kanske låg ett par tusen meter högre upp för omkring 12 00 år sedan ? Det är intressant att spekulera...

Skriv svar