Professionella musiker under antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Grävling
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 mars 2008, 21:08

Re: Professionella musiker under antiken

Inlägg av Grävling » 8 april 2011, 14:09

Men Oilk, i din länk nämner de både writing and performing. Jag är ganska övertygad om att Sappho betraktas som en person som också framförde sina verk själv, vilket dessutom i de omständigheterna hon växte upp nog inte var ett dugg konstigt. Det verkar snarare som att hon befann sig i en miljö av kvinnor som skrev och framförde sina egna konstnärliga verk av olika slag, för varandra framför allt.

Om resten av länken, vilket kanske iofs inte hör hit, så verkar onekligen kvinnor ha framfört en hel del musik och skådespel till munkarna och kyrkofädernas fasa. Det är inte säkert att den vanliga befolkningen var speciellt chockad. Har en doktorsavhandling liggandes någonstans hemma (tveksamt om jag kan hitta den rakt av iofs) med diskussionen om överlevande dokument skrivna av munkar kontra kvinnans status. Kvinnan verkade generellt sett ha extremt låg status, så länge man läste just dokument skrivna av munkar och kyrkofäder. I de fall man hittade dokument skrivna av nunnor betraktade nunnorna sig inte alls som lågstatus utan såg sig själva och munkarna som likvärdiga människor. Likaså om man såg till hittade uttalanden av bypräster (då de tex ska anv kyrkolagar), som betraktade kvinnor som betydligt mer högstatus än både lagar och munkar gjorde. Kort sagt behöver man ju inte alltid lita rakt av på vad munkar i celibat anser om samhället i stort och kvinnor i synnerhet i sina skrifter.

Vilket för oss till vem det var som bevarade texterna från gamla grekland och vem det var som sedan valde och plockade vissa av dem tillbaka till europas kloster. (ok jag vet, det är knäppkonspiratoriskt, men jag kunde inte låta bli. :lol: )

Lite oavsett måste jag bara tillägga att Athen (enligt en bok jag faktiskt kan plocka fram) av vissa forskare anses ha varit alldeles exceptionellt misogynt i jämförelse med många andra grekiska statsstater. Dina kvinnliga flöjtspelerskor lär nog finnas helt enkelt. Står det ens någonting om manliga proffmusiker i källorna? (hastigt skrivet, sorry ev stavfel)

Skriv svar