Asklepios, myt eller historisk person?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Asklepios, myt eller historisk person?

Inlägg av karlfredrik » 8 februari 2010, 09:46

Asklepios var ju grekernas läkegud, men tidigare skulle han ha varit skeppsläkare på skeppet Argos i myten Jason och det gyllne skinnet.
Finns det till äventyrs skuggan av en chans att Jason och Asklepios kan ha haft verkliga, historiska förebilder? Naturligtvis tror jag inte på myternas övernaturliga inslag.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Asklepios, myt eller historisk person?

Inlägg av oilc » 1 maj 2010, 16:38

Det finns olika teorier om den saken.

Vissa anser att myter alltid är fritt uppfunna sagor utan någon som helst sanningsanknytning. De har hittats på för att fungera som sensmoral om vad som är tillåtet och förbjudet i en kultur, och ge exempel. Man har också velat förklara saker man inte förstår, tex vädret.

Andra anser att myter härstammar från verkliga händelser, som med tiden har utvecklats och fått övernaturliga inslag, men fortfarande har en verklig grundkärna under alla utbroderingar.

Det finns teorier om att gudar alltid är påhittade, och andra om att gudar ursprungligen var människor som så småningom blev uppfattade som gudar allt eftersom historierna om dem blivit allt mer övernaturliga under tidens gång.

Det troliga är förstås att sanningen är en blandning av dessa teorier. Det finns myter som historikerna ansåg som sagor, men som man senare har upptäckt var sanna. Länge trodde man att Troja var en saga, innan man upptäckte lämningarna av staden.

Det finns alltså en teoretisk möjlighet att de historier du talar om bygger på en verklig grund; det kan man inte veta något om. Det vore naivt att avfärda dem som sagor bara för att det är det mest riskfria att säga. Arkeologin omvärderar ständigt historien.

Jag har läst en bok om just Jasons resa till Kolchis som klargör att det är möjligt att resa till Georgien från Grekland med en antikt grekiskt skepp. Georgien hette under antiken faktiskt Kolchis, och Medea är där ett namns som faktiskt används av kvinnor. Det är alltså möjligt att myten ursprungligen bygger på en verklig händelse, men vem vet hur mycket den sedan blev "påbättrad"? Tyvärr minns jag inte vad boken hette, annars hade jag gett dig namnet.

Vad gäller vilken gud som hittats på och vilken gud som hade en mänsklig förlaga får man själv bedöma. I myten om Asklepios sägs uttryckligen att han var en "halvgud", och det tycks antyda att han en gång var en människa. Han kan helt enkelt ha varit en ovanligt skicklig, berömd läkare, som efter sin död blev läkarnas skyddsgud, ungefär som att man i det medeltida Europa hade skyddshelgon för alla möjliga områden; sedan sade man att han blivit en gud efter döden, och till slut glömde man att han levat och trodde att han alltid varit en gud. Så kan det teoretiskt sett ha gått till.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Asklepios, myt eller historisk person?

Inlägg av karlfredrik » 3 maj 2010, 11:07

Boken heter "Jasons resa-jakten på det gyllna skinnet " av Tim Severin, Stockholm 1986, jag har den själv.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Asklepios, myt eller historisk person?

Inlägg av oilc » 3 maj 2010, 11:16

karlfredrik skrev:Boken heter "Jasons resa-jakten på det gyllna skinnet " av Tim Severin, Stockholm 1986, jag har den själv.
Aha! Det var nog namnet jag letade efter :) Tack!

Skriv svar