Rekordstor grav funnen i Egypten

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Rekordstor grav funnen i Egypten

Inlägg av Marcus » 5 januari 2010, 11:16

Egyptiska arkeologer har funnit en stor tidigare oupptäckt grav i Sakkara, strax söder om Kairo.
Zahi Hawass, chef för fornminnesförvaltningen i Egypten, uppger att den nyfunna graven är den största som hittills hittats i Sakkara, en ort som ligger 30 kilometer söder om Kario.
Enligt nyhetsbyrån AFP ska gravplatsen bestå av två gravar och ett flertal tillhörande alkover. I dessa har man hittat skelett, mumifierade falkar och välbevarat porslin. Gravplatsen verkar dock ha plundrats av tidigare besökare.
Det är inte klart från vilken tid graven härstammar. Tidigare gravar i området härstammar från Gamla rikets tid (omkring 2650 -2150 f Kr) samt från tidigdynastisk tid (omkring 2900 - 2770 f Kr).
– Upptäckten bekräftar att det fortfarande finns oupptäckta hemligheter i Sakkara, säger Zahi Hawass, citerad av AFP.
Sakkara är känt för sina många gravar. Platsen fungerade som nekropol åt det forntida Egyptens huvudstad Memfis. Till de mest kända monumenten i området hör Farao Djosers 60 meter höga pyramid som härstammar från 2700 f Kr.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/reko ... -1.1022381

/Marcus

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Rekordstor grav funnen i Egypten

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 mars 2010, 08:14

Uppdatering:

Tydligen är en av gravarna tillhörande drottning Behenu, maka till antingen Pepi I eller Pepi II under sjätte dynastin (2323–2150 f Kr).
DN skrev:Pyramiden grävdes ut 2007, tillsammans med sex andra drottningpyramider. I den skadade gravkammaren är bara två väggar i sådant skick att arkeologerna har kunnat identifiera och tyda de hieroglyfer vars magiska budskap skulle hjälpa drottningen att fullborda resan till livet efter detta.

Dekorationerna på granitsarkofagen sägs ange drottningens alla titlar men ger inte vetenskapsmännen någon ledtråd till vilken av de båda Pepi hon var gift med.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/drottn ... -1.1055561

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Rekordstor grav funnen i Egypten

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 mars 2010, 22:11

När jag läste detta slog mig tanken, är det verkligen så stor skillnad om en grav plundras av tjuvar eller om den plundras av vetenskapsmän? I båda fallen vill plundraren öka sina tillgångar, antingen få mer pengar eller nå större kunskap, men för gravinnehavaren borde motivet inte ha någon betydelse, eftersom graven ändå skändas.

Att eftervärlden vill veta mer är ju en sak, men vad skulle offret tycka?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Rekordstor grav funnen i Egypten

Inlägg av B Hellqvist » 28 mars 2010, 22:27

Jurgen Wullenwever skrev:När jag läste detta slog mig tanken, är det verkligen så stor skillnad om en grav plundras av tjuvar eller om den plundras av vetenskapsmän? I båda fallen vill plundraren öka sina tillgångar, antingen få mer pengar eller nå större kunskap, men för gravinnehavaren borde motivet inte ha någon betydelse, eftersom graven ändå skändas.

Att eftervärlden vill veta mer är ju en sak, men vad skulle offret tycka?
Jag tror inte offret har brytt sig särskilt mycket om vad som hänt utanför sarkofagen de senaste 4000 åren... Sedan så är tjuven bara ute efter värdeföremål, och förstör kontexten hos fyndplatsen, medan moderna arkeologer försöker påverka platsen så lite som möjligt. Du borde sluta använda Jakten på den försvunna skatten som faktaunderlag om hur arkeologi funkar... ;)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Rekordstor grav funnen i Egypten

Inlägg av Giancarlo » 29 mars 2010, 00:41

Jurgen Wullenwever skrev:När jag läste detta slog mig tanken, är det verkligen så stor skillnad om en grav plundras av tjuvar eller om den plundras av vetenskapsmän? I båda fallen vill plundraren öka sina tillgångar, antingen få mer pengar eller nå större kunskap, men för gravinnehavaren borde motivet inte ha någon betydelse, eftersom graven ändå skändas.

Att eftervärlden vill veta mer är ju en sak, men vad skulle offret tycka?
Hade tidigare gravplundrare bevarat, beskrivit, daterat och konserverat sina byten, samt gjort det alltid tillgängligt för forskare, och delvis för allmänheten. Då hade jag inte brytt mig särskilt mycket om dem. Jag är mest tacksam för att egypterna hade en minst sagt speciell syn på efterlivet.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar