Studerar och behöver hjälp

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Greven
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2009, 10:34

Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Greven » 17 februari 2009, 10:42

Jag håller på och läser Historia på distans. Nu tycker jag det är mycket intressant till skillnad från tiden då man gick i skolan.

Problemet är att boken dom rekommenderar "Epos A" att jag skall studera i inte är så jättebra enligt min mening.

Den hoppar lite fram och tillbaka och är i vissa fall lite konstigt skriven.

Det jag vill ha hjälp med är en fråga som skall lämnas in, jag begär inte att ni skall ge mig ett fullständigt svar men lite tips på vad dom är ute efter så vore jag tacksam.

Varför anser du att den delen i historieundervisningen som betecknas som Antiken är viktig att lära sig?

Vad är dom ute efter för någonting på en sådan fråga?

Så här ser många av frågorna ut och det tycker jag är ett konstigt sätt att skriva en fråga på, dom kan ju inte ge mig fel eller rätta mig om jag svarar att" jag anser att det inte har någon betydelse alls" Eftersom dom frågar vad JAG anser.
Men det kan nog vara otaktiskt att skicka in det svaret ;)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Hans » 17 februari 2009, 10:50

Greven skrev:Varför anser du att den delen i historieundervisningen som betecknas som Antiken är viktig att lära sig?
Välkommen.

Nu har jag inte studerat historia men att ditt svar är klart otaktiskt stämmer nog :lol:

Wikipedia är alltid en vän i nöden när man inte vet var man skall börja.

I den europeiska kulturen är antiken intimt förknippat med ordet klassisk i betydelsen traditionell och av bestående värde. Historiskt har det klassiska arvet från Grekland och Rom utgjort en självklar referens inom konst, vetenskap och filosofi. "Klassisk bildning" och "klassisk geometri" referar både till Grekland och Rom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiken

De raderna kunde väl kanske vara en uttgångspunkt för ditt svar?

MVH

Hans

Greven
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2009, 10:34

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Greven » 17 februari 2009, 11:02

Tack för ett snabbt svar, jag skall nog kunna klura ut något bra av det där.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Hans » 17 februari 2009, 11:09

Visa gärna vad du kom fram till.

MVH

Hans

Greven
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2009, 10:34

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Greven » 17 februari 2009, 13:56

Det här har jag skrivit som svar nu, kanske slipar på det lite mer men känner att jag måste gå vidare med dom andra uppgifterna nu.

"Mycket kultur, politik,vetenskap och matematik har vi kvar än idag. Ex. Pytagoras sats, demokrati samt konsten. Mycket av detta har sin grund i Antiken och vi har medfört det till vår västerländska kultur".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Hans » 17 februari 2009, 18:43

Nu vet jag inte nivån du studerar på men då jag har tre barn hemma, den yngsta är sju och det är över hans nivå, tioåringen mer tveksamt och trettonåringen hade nog fått IG för ett så kort svar :P :wink:

Liiite mer skulle jag nog skriva.

MVH

Hans

Greven
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2009, 10:34

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Greven » 17 februari 2009, 19:35

Det är gymnasiekursen jag läser in. Jag har inte suttit vid studieböckerna på över 10 år så det är jäkligt svårt.

Som jag skrev tidigare så tycker jag inte att studieboken är jättebra, jag har märkt att det är ganska mycket den inte tar upp som jag får uppgifter på som skall lämnas in. Lärarna säger att jag skall bara behöva använda mig av den boken, med andra ord skall jag inte behöva något wikipedia eller google alls.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Hans » 17 februari 2009, 19:54

OK, det sätter det hela i sitt sammanhang en del.

Men kör i alla fall en titt på nätet för att få nya infallsvinklar på det som står i boken - och kanske diskutera här.

Lycka till!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Odinkarr » 17 februari 2009, 21:35

Se, da jeg for en menneskealder siden læste på Handelshøjskolen i København var der mange ting jeg ikke fulgte med i, herunder regnskabslære. Men en enkelt ting fik jeg fat på, og denne forståelse har fulgt mig siden.

Årsagen til at vi laver regnskab for virksomheder skyldes helt og aldeles, at vi tror på at fortiden har indflydelse på nutiden, og derfor fremtiden. Troede vi ikke på dette er der ingen grund til at lave en regnskabsafslutning på en enkelt, stærkt manipuleret, dag, hvert år (halvår, kvartal etc.). Det er fra fortiden vi i finans, og alle andre steder, laver spådomme om fremtiden.

Det forholder sig på helt samme vis, og af samme årsager, med historie; fra dyb fortid til nær fortid. Slaget ved Troja og Trojas Fald år 1190-1184 f.Kr., hvorfra opstår den første mundtlige beretning om Ragnarok, hvor stammen nær udslettes, opstår som beretning for at viderebringe den lærdom der kom herfra til fremtidige slægtled. Du vil kunne vise tusindevis af lignende eksempler fra andre stammer; de semitiske ætters bortrejse fra Egypten og hvorfor jødiske drengebørn omskæres som et erindringsritual herfra.

Fra metaforen om regnskaber vil du samtidig også kunne se, uden undtagelser, at syd for Hamborg falder betydningen af at fortiden skal vises sandfærdigt som den faktisk skete. Der er kun hos os, bragt videre til Britannien og hendes døtre, at vi har en stærk tro på at fortiden skal gengives som sandheden fordi den har indflydelse på nutid, og derfor fremtid.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 februari 2009, 09:24

Hej och välkommen till Skalman! :)

Det är enligt min åsikt inte så värst relevant om du i uppsatsen är av åsikten att antiken hade en stor inverkan eller ingen alls på dagens dag. Det som är mycket mer relevantare är att du har ett påstående som du vill framföra. Om du är av den åsikten att antiken inte har någon som helst påverkan på dagens dag så är det relevantare hur du framlägger dina åsikter. Vad bygger du dina påståenden på och vad är det för sorts material som du bygger din åsikt på. Sedan är det en annan sak om jag tycker att antiken var obetydlig eller inte. Enligt min personliga åsikt så hade antiken en enorrmt stor inverkan även på dagens samhälle.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Wooster » 18 februari 2009, 10:12

Greven skrev: "Mycket kultur, politik,vetenskap och matematik har vi kvar än idag. Ex. Pytagoras sats, demokrati samt konsten. Mycket av detta har sin grund i Antiken och vi har medfört det till vår västerländska kultur".
Svaret i sig är faktiskt ganska bra - men du borde brodera ut det lite. Beskriv hur Pytagoras sats fortfarande finns kvar (som en formel man tidigt lär sig i matematikundervisningen), demokrati som, visserligen i en utvecklad form, är det styressätt som dominerar den industrialiserade världen - etc etc etc.

Greven
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2009, 10:34

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Greven » 18 februari 2009, 12:27

Nu har det börjat diskuteras, det är trevligt.;)

Du säger att Antiken hade enormt stor inverkan på dagens samhälle, det tror jag också efter vad man har läst.

Pytagoras sats t.ex. visst vi har kvar den än idag men jag tror ändå att om den inte hade "Uppfunnits" då så hade den antagligen gjort det någon gång senare under historiens gång. Hade den inte det så tror jag att vi hade klarat oss utan den, det finns säkert märkliga mattematiska uträkningar och formler som vi inte känner till idag som skulle kunna vara till nytta för oss.

Likaså med demokrati, hade det inte blivit ett känt politiskt sätt att styra då så hade människan kommit fram till det förr eller senare ändå.

Hoppas ni förstår vad jag menar, lite krångligt att förklara vissa saker i text ;)

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Hexmaster » 18 februari 2009, 13:26

Filosofin då. Sokrates, Platon och Aristoteles.

Eller alla dessa otaliga ord och begrepp vi använder oss av, som stammar från antikens Grekland och Rom.

Eller ett enkelt faktum som att man i Italien, Frankrike, Spanien (m.fl.) eller katolska kyrkan hade talat fullkomligt annorlunda språk om inte en dialekt från Latium kommit upp sig. Nya testamentet skrevs på grekiska. M.m.


Det finns mer än tillräckligt med träd för att man ska få svårt att se skogen, så att säga. Har säkert missat det viktigaste, vad det nu kan vara.

KranG
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 oktober 2005, 19:47
Ort: Sverige

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av KranG » 18 februari 2009, 22:36

Greven skrev: Pytagoras sats t.ex. visst vi har kvar den än idag men jag tror ändå att om den inte hade "Uppfunnits" då så hade den antagligen gjort det någon gång senare under historiens gång. Hade den inte det så tror jag att vi hade klarat oss utan den, det finns säkert märkliga mattematiska uträkningar och formler som vi inte känner till idag som skulle kunna vara till nytta för oss.

Likaså med demokrati, hade det inte blivit ett känt politiskt sätt att styra då så hade människan kommit fram till det förr eller senare ändå.
Jo, visst är det möjligt. Men nu var det så att det faktiskt var under antiken som ideér om statsskick och rättvinkliga trianglar uppfans. Spekulera mindre tack!

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Wooster » 18 februari 2009, 22:50

Greven skrev:Nu har det börjat diskuteras, det är trevligt.;)

Du säger att Antiken hade enormt stor inverkan på dagens samhälle, det tror jag också efter vad man har läst.

Pytagoras sats t.ex. visst vi har kvar den än idag men jag tror ändå att om den inte hade "Uppfunnits" då så hade den antagligen gjort det någon gång senare under historiens gång. Hade den inte det så tror jag att vi hade klarat oss utan den, det finns säkert märkliga mattematiska uträkningar och formler som vi inte känner till idag som skulle kunna vara till nytta för oss.

Likaså med demokrati, hade det inte blivit ett känt politiskt sätt att styra då så hade människan kommit fram till det förr eller senare ändå.

Hoppas ni förstår vad jag menar, lite krångligt att förklara vissa saker i text ;)
Eller så hade Pythagoras sats inte definierats och demokrati inte utvecklats utan världen inte byggt på vinkelsystem och folkstyre och vår värld kanske sett helt annorlunda ut.

Men som Ralf skriver - det läraren bryr sig om är nog inte exakt vad du påstår utan hur du argumenterar för det. Var inte rädd för att lägga ut texten och skriva ut hur du resonerar.

Skriv svar