Newgrange

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Newgrange

Inlägg av Robert Sköld » 14 oktober 2002, 00:14

Mina föräldrar var nyligen på Irland och besökte där ett komplex av enorma gravar/borgar. Jag vet inte riktigt fall de har använts som grav eller borgar, vissa verkar hävda att de ingår i ett förhistoriskt borgkomplex daterat innan kristi födelse. Min fårga är fall någon har information om kulturen som skapade Newgrange, det borde ha krävts en enorm social struktur för att upprätta dessa monument.

//Robert utan land

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 14 oktober 2002, 12:29

hur ser det hela ut?

(OT)

heter du verkligen kropotkin i efternamn!

//Palle

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Newgrange

Inlägg av catshaman » 14 oktober 2002, 13:19

Det är en mäktig gånggrift av ungefär samma ålder som exempelvis gånggrifter i Västergötland men egentligen i hela Västeuropa. Blomstringsperioden var runt 3400 f.Kr. då vi ser en period av odling såväl på Irland som i södra Skandinavien på en del ställen samtidigt som man har fynd av dubbelyxor vi känner från sumeriska kulturen vid denna tid. Om man ser till idén i själva anläggningen är det "att gå i jord". I ingången fångar man "solens första strålar vid midvinter" Här symboliskt när solbanan börja stiga vid midvinter.
.
Andra är orienterade efter vårdagjämning alternativt månen där vi i sumeriska texter finner uttrycket "hon stiger ned = gå i jord" poch symboliserar växtlighetens uppvaknande genom sådd förmodligen.
Vid New Grange har man lagt ned mycket arbete på att ornera stenar utanför och inne i gången. Mönstren är nog svårlösta och ett eldorado för den som vill diskutera idéer
.
Fjärde årtusendet f.Kr. manifesterade man på olika sätt ett förhållande till ledstjärnor på himlavalvet och däri ingår sol och måne. Det var ett sätt att civilisera människan att följa idoler synliga eller osynliga kvittar. Det skapade ordning i tillvaron genom att man planerade åtminstone sommarsäsongen.
.
Man brukar kalla dessa abstraktioner för gudar och det är förstås bra att ha nån att skylla på om man misslyckas.
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Newgrange

Inlägg av Robert Sköld » 15 oktober 2002, 15:13

Intressant, jag tackar er för svaren. Vet du något om vilka det var som byggde det catshaman?

Mitt efternamn är inte kropotkin, har bara lånat det utav en rysk anarkist, som var dragen åt det kommunistiska hållet.

Mvh Robert

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 15 oktober 2002, 16:06

synd :cry:

han va faktiskt anarko-kommunist.

ska börja läsa hans själv biografi snart (en anarkists minnen) men just nu håller jag på med Bakunin (central styre eller självförvaltning?).

//palle

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

DNA-experter var finns ni?

Inlägg av catshaman » 15 oktober 2002, 16:38

Tja, din fråga är inte lätt om man problematiserar. Tidigare var det vanligt att skylla alla nya inventioner på invandrare, men numera lämnar man öppet för att lokalbefolkningen skulle kunna ha gripits av nya idéer och som här börjat ranta med sten.
.
Närmaste inspirationskälla är förmodligen Carnac-området i Bretagne Frankrike där man tidigt börja ranta runt med stenbumlingar. Efter vad jag minns finns nån liknande gånggrift där.
.
Anledningen till att just Carnac är intressant är att där tycks man ha hållit på med med praktisk astronomi. En del av anläggningarna kan utan vidare användas för bestämning av årets viktiga vändpunkter. Det fantastiska är att dessa idéer spriddes längs hela Atlantkusten mot norr och söder. Människan var mer rörlig än man kan föreställa sig.
ha det Catshaman

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 15 oktober 2002, 17:34

catshman...det här e verkligen ditt "område" va?.

//palle som är medveten om OT graden i sina inlägg.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 15 oktober 2002, 17:43

Jag antar att kopplingen är ganska långsökt men jag måste bara fråga , har Carnac i Frankrike något med Karnaktemplet i Egypten att göra???
Jag antar att det är en ren slump men man vet aldrig.
Det Egyptiska riket var trots allt ganska stort och mäktigt på sin tid och måste fått influenser ifrån hela den kända världen och Catshaman skrev just att dessa ideér spriddes.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Carnac - Karnak

Inlägg av catshaman » 15 oktober 2002, 19:46

Man kan nog inte utesluta detta beroende på hur långt tidsperspektiv man har. Desto längre bakåt desto färrre bevis kvar. Vid Carnac var man först med väldiga pelare som Le Grand Menhir 23 meter lång 350 ton dvs. kanske influens ochså gått i andra riktningen. Speciellt före 3000 f.KR. när alla kulturer var mer jämspelta.
.
I Norden behöver vi bara nämna dubbelyxorna från runt 3400 f.Kr. och gånggrifternas tid. Dubbelyxan finns tidigt i Induskulturen och i sumeriska källor kan vi läsa om den som processionsyxa. Långt senare uppträder den i minoiska kulturen m.fl.
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Robert Kropotkin

Inlägg av Robert Sköld » 19 oktober 2002, 03:58

Man tackar för din expertis Catshaman...med flera!

Super_Palle....vissa sätter i alla fall etiketten anarko-kommunist på Kropotkin! :=)

Bakunin var ju med en sköning...han besökte svenska kungahuset på 1800 talets slut....lite paradoxalt

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Re: Robert Kropotkin

Inlägg av SuperPalle » 19 oktober 2002, 12:04

Robert_Kropotkin skrev:Man tackar för din expertis Catshaman...med flera!

Super_Palle....vissa sätter i alla fall etiketten anarko-kommunist på Kropotkin! :=)

Bakunin var ju med en sköning...han besökte svenska kungahuset på 1800 talets slut....lite paradoxalt
¨kanske det...håller faktiskt på att läsa bakunin just nu.

gud och staten.

i vilket syfte besökte han kunga huset?

//palle

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

angående bakunin

Inlägg av Robert Sköld » 19 oktober 2002, 17:31

Tror han var på "modet" under denna perioden så det var nog endast en mottagning hos kungen, underligt med hans syn på auktoriteter. Men det är väl en debatt för ett annat forum egentligen

/Robert

Skriv svar