Datumet för Caesars invasion

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Datumet för Caesars invasion

Inlägg av Marcus » 2 juli 2008, 16:36

Nya bud gällande datumet för Caesars invasion.
Julius Caesar's invasion of Britain in 55BC could not have occurred on the dates stated in most history books, a team of astronomers have claimed.
The traditional view is that Caesar landed in Britain on 26-27 August, but researchers from Texas State University say this cannot be right.
Dr Donald Olson, an expert on tides, says that the English Channel was flowing the wrong way on this date.
They instead favour an invasion of the south coast at Deal on August 22-23.
The claims appear in the latest issue of Sky & Telescope magazine.
Caesar came to Britain with 100 warships and two legions comprising 10,000 men. But as he approached Dover's white cliffs, spear-wielding Celtic warriors lined up along the ridge, prompting the Roman leader to look for a better landing spot.
He ordered his fleet to move along the coast, and after travelling about seven miles they came to "an open and flat shore".
What has been a matter of some debate is whether Caesar sailed left or right and when exactly his armada landed.
Caesar mentioned strong tides, a full Moon and an ocean current. The astronomers Edmund Halley and George Airy previously used this information to try to solve the problem. But they disagreed with each other's conclusions.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7483566.stm

/Marcus

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 30 juli 2006, 19:30
Ort: Karlstad

Re: Datumet för Caesars invasion

Inlägg av MajorLove » 2 juli 2008, 19:24

Samma rapport finns i artikelform på http://www.skyandtelescope.com/news/21410774.html. Vad jag vänder mig mot är att de inte tagit hänsyn till hur kustlinjen förändrats genom århundradena och i och med detta blir deras slutsats, baserad på dagens Channel och deras beräkningar, kanske inte så tillförlitlig som de själva är övertygade om.

[Kan tyvärr ej kopiera in den utförliga artikeln]

Simon Väpnare
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 januari 2008, 17:40
Ort: Stockholm

Re: Datumet för Caesars invasion

Inlägg av Simon Väpnare » 9 januari 2009, 20:08

Enligt historiker jag nyligen läst att Caesar år 55 BC inte var helt redo för att attackera Brittiska öarna, men han gjorde ett (mindre) försök redan då. Han skall då ha beordrat byggandet av en flotta som samlades vid Portus Itius dvs Boulogne. Under augusti seglade hans lilla flotta över till Dover, men kelterna gjorde motstånd. Han satte i land ett fåtal soldater, men fann det lönlöst att fortsätta. Men i juli 54 var Caesar bättre förberedd. Han skeppade över fem legioner ,med 22.000 soldater varav 2.000 kavalleri.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Datumet för Caesars invasion

Inlägg av Davian » 10 januari 2009, 01:03

Nu kommer en lekmannafråga, men exakt vilken roll spelar 26-27e augusti eller 22-23 dito för historia? Vilken praktisk nytta får det här i den historiska bilden av caesar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Datumet för Caesars invasion

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2009, 08:23

Det är en motiverad fråga och jag funderade på samma sak när jag läste tråden.

Fastd et är väl emellertid historernas uppgift att reda ut vad som hände, oberoende av ifalld etr har betydelse eller inte. Eftersom det finns uppgifter om datum för invasionen, skall dessa naturligtvis undersökas.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Datumet för Caesars invasion

Inlägg av Davian » 10 januari 2009, 23:43

Ja precis, men jag tänkte på resurslöseriet. :) Om inte den här ändringn av datumet har någon relevans för erövringen så kan man ju tycka att de här astronomerna skulle räknat ut något användbart. Som exempelvis kunde man navigera efter si och sånt väder när man utvandrade från/till polynesien för tusentals år sedan. :)

Nu kom det lite av ämnet, och det kan ju mycket väl vara så att invasionens tidigareläggning ändrar historian, det kan ju förklara vissa beslut tagna på andra ställen rent politiskt i Rom. :)

Jag tror jag ska ta och starta en tråd om detta på relevant ställe... :)

Skriv svar