Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av Jokke » 16 april 2008, 18:37

Med Caligulas påstådda galenskap och bristen på källor från hans tid har det berättas många anekdoter kring dennes liv. Bland annat att han hamnade i "bråk" med havsguden Neptunus och beordrade sina soldater att kasta sina spjut i havet. Andra historier om denna kejsare berättar hur han sov med andra mäns fruar och skröt om det, slösade massor med pengar på broar vilket ledde till svält, dödade massor med oskyldiga och kanske den mest kända - försökte få sin häst, Incitatus, till konsul och präst!

Mycket att detta kommer från historieskrivaren Suetonius och hans alster, har jag hört, ska tas med en nypa salt. Men vad vet man egentligen om denna person? Finns det någon sanningshalt i dessa galna upptåg? Några trovärdiga källor?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av lampros » 17 april 2008, 13:38

Ja, vad vet man?

Har själv läst Suetonius och mitt intrycvk är gott. Han är ingen hovslink som vill förtala, nej han har ordentligt på fötterna tycks det mig, redovisar källor osv.

Jag kan inte säga vad som är sant eller inte om Caligula. Men en galning på tronen är väl inte osannolikt? För övrigt var nog Heliogabalus värre...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av tyskaorden » 18 april 2008, 19:45

Även om allt som tillskrivs honom inte är sant så får man nog utgå från att Caligula inte var helt vid sina sinnens fulla bruk.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 april 2008, 12:12

Med tanke på den långa lista av brister och brott som Suetonius tillskriver Caligula, så kan man nog inte avgöra vad som är dikt eller verklighet. Möjligen kan man dra slutsatsen att Caligula var en mycket illa omtyckt person bland de högre klasserna i Rom, med tanke på hans hemska eftermäle... Många hemskheter som Suetonius berättar verkar varit ämnade att höja hans populäritet bland de lägre klasserna, till men för de högre. Och Caligula beskrivs som tämligen folkkär.

Mvh -Dan

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av Sensemaker » 8 maj 2008, 15:13

Jepp, Suetonius nämner mycket knäppa och obehagliga saker som Caligula skulle ha gjort. Liksom i de övriga kejsarbiografierna nämner han även relativt "goda" saker som han åstadkommit och överlåter åt oss att försöka foga ihop en sammanhängande bild av detta. Det ger onekligen ett trovärdigt intryck.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 maj 2008, 15:28

Jag fick intrycket, när jag pluggade historia, att Caligula m.fl. inte var värre än de tidigare kejsarna, utöver det att de inte brydde som om spelet för gallerierna som de tidigare verkade bättre på, eller iallafall mer intresserade, av. Sedan om det stämmer eller inga skriftliga källor på. Utöver mina anteckningar.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av lampros » 20 juli 2008, 18:23

Tomas Ibsen skrev:Jag fick intrycket, när jag pluggade historia, att Caligula m.fl. inte var värre än de tidigare kejsarna
Kan stämma, möjligen undantaget Caesar (jag vet, han var inte "kejsare") och Augustus. För det glunkas mycket om vad Tiberius egentligen gjorde där på Capri, flyttade han dit för att kunna ha sina orgier i fred?

Och den av Robert Graves ("Jag Claudius") helgade Claudius var smått pervers han med. Återigen är Suetonius källan, men eftersom Graves skönmålar så f-bannat så...

Och sen har vi Nero och sen är det kört... (Nero som Suetonius samtidigt tillskriver viss diktarförmåga, om än han var skral sångare).

Men sedan, med flaverna och antoninerna, tycks det ha blivit lite uppryckning. Augustinerna hade redan "gjort allt", så att följa i deras fotspår hade blivit lite tautologiskt...
Senast redigerad av 1 lampros, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av Hexmaster » 21 juli 2008, 12:09

Finns det inte fler källor? Om till exempel Caligula.

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av Jokke » 21 juli 2008, 12:22

Hexmaster skrev:Finns det inte fler källor? Om till exempel Caligula.
Finns tyvärr inte så många källor om Caligula. Många texter har gått förlorade bland annat Tacitus. Vad jag förstår finns det egentligen bara två källor om Caligula från tiden när han levde och de är skrivna av Philo och Seneca. Den första har fokus i sina texter på judarna i Egypten och den andra skriver mest om anekdoter. Sen har också Suetonius och Cassius Dio skrivit om Caligula efter han död men så mycket mer än så finns tyvärr inte.

Alla källor ger i alla fall bilden av en galen person.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av Perra » 23 juli 2008, 00:10

I vilken mån kan man anta att källorna överdriver eller ljuger för att smutskasta Caligula för att de personligen ogillade honom? Att så är fallet med Nero tycks till stor del vara möjligt, men hur är det med Caligula? Enligt de antika författarna stod han ju för en hel del galna saker och idéer, det känns inte som att det är fantasiprodukter alltihop...hans korta regeringstid och relativt snara död kan kanske i sig vara ett tecken på att han inte riktigt utförde sitt ämbete som han borde. Även om det lika gärna kan vara tecken på att han inte gynnade rätt personer.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Caligulas galenskaper - sanning eller myt?

Inlägg av lampros » 27 juli 2008, 10:41

Källkritik i all ära - varför ska det vara så svårt att tro på bilden av Nero och Caligula som dårar?

Väntar någon på Den Stora Omvärderingen, där dessa två visar sig ha varit stora fältherrar, djupa filosofer och idealhärskare på alla sätt, likar till kung Salomo och Ashoka?

I så fall får denne vänta länge...

Skriv svar