Romersk hjälm i Sverige?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Romersk hjälm i Sverige?

Inlägg av Private Snafu » 9 april 2008, 17:01

Satt o googlade och hittade detta inlägg i en blogg.

"en historiskt bevandrad person berättar om Lingers kulle i Ravlunda där man för åtskilliga år sen hittade ett skelett och en romersk hjälm, plus skelettet av en häst. Ingen tycks ha fått ngt riktigt grepp om hur detta fynd från 1892 hade för slags historia. Man gissar att det var en hemvändande (dansk) värvad soldat från det romerska imperiet."

Nån som har mer information om detta?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Romersk hjälm i Sverige?

Inlägg av Hans » 9 april 2008, 18:03

Fast Riksantikvarieämbetet säger inget om att det var en romersk hjälm.
http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-publi ... 0500010001
En annan kanske intressant länk: http://fornvannen.se/pdf/1920talet/1925_227.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Re: Romersk hjälm i Sverige?

Inlägg av Private Snafu » 11 april 2008, 10:42

Kan ju vara så enkelt att det är en missupfattning från personen som skrivet inlägget. Kan ju har varit att hjälmen är från romersk tid.
Tittade på riksantikvarieämbetet också och noterade att de inte sagt nått om det. En romersk hjälm i Sverige borde ju vara lite av en "sensation" och borde ju noterats kan tyckas.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Romersk hjälm i Sverige?

Inlägg av frodeh » 15 april 2008, 09:31

Jeg googlet dette og ser at hypotesen om at "skandinaviske" germanere vervet seg som krigere i den romerske hæren er ganske utbredt, og at også respekterte arkeologer ser den som i alle fall sannsynlig. Men soleklare bevis er det vanskelige å finne, selv om indisier finnes i et mangfold.
En avisartikkel om temaet er her: Nordmenn sloss i den romerske hær
(jeg lurer på om det er flere enn meg som synes det er litt komisk å snakke om nordmenn, svensker og dansker i romersk tid)

Skriv svar