Solstyrd port i Abu Simbel?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Louie » 13 mars 2008, 16:48

Hej

Just nu går jag en kurs i antikens historia i skolan.

Vår lärare har berättat lite om Abu Simbel och att man flyttade templena från översvämningen osv...

Men han påstår också att före flytten, när solen träffade exakt på rätt ställe rätt in i templet en gång per år (detta är väl ändå också två gåner per år?) så var det en dörr/port av något slag längst in i templet som öppnades under just samma tidpunkt när solen träffade ett visst ställe och öppnade ännu ett rum. Och detta gick förlorat när man flyttade på templet enligt han.

Jag var lite skeptisk till denna ingenjörskonst, visserligen vet jag att egypterna gjorde förbluffande saker, men hur skulle detta kunna fungera i praktiken? Det måste ju finnas någon slags avancerad mekanik där bakom i såna fall... Han hade inget svar på detta...

Jag är väldigt skeptisk till denna berättelse om denna "magiska port". Kan ni säga att myten är "busted" eller förklara hur det där riktigt gick till.

Mvh
Benjamin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Hexmaster » 13 mars 2008, 18:09

Kort: Din lärare har fel.

Längre: En sådan mekanism hade varit något alldeles enastående. Den finns definitivt inte i Abu Simbel-templet.

Denna beskrivning är från Wikipedia. Den förefaller rimlig, till skillnad från din lärares fantastiska sol-dörr. (Notera även: två gånger om året, snarare än en, vilket väl skulle ha varit midsommar eller så.)
The axis of the temple was positioned by the ancient Egyptian architects in such a way that twice a year, on October 20 and February 20, the rays of the sun would penetrate the sanctuary and illuminate the sculpture on the back wall, except for the statue of Ptah, the god connected with the Underworld, who always remained in the dark.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Simbel ... ter_Temple

Vet inte om din lärare förläst sig på Carl-Anton Mattsson (lite av en svensk von Däniken)? Eller om han bara missuppfattat, eller blandat ihop? Fråga gärna.

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Louie » 13 mars 2008, 18:25

Jo, jag var även där och tittade jag med (var där jag fick fram det om att det var två gånger per år).

Han kan ju inte stå och ljuga sådär nej... :D

Det var det jag tyckte lät så konstigt... Det är ju omöjligt, ifall något skulle aktiveras på det viset av solen så skulle det ju behövas elektricitet av något slag antar jag?

Tack för hjälpen!

EDIT: Är det denna bok du syftar mot då? :D http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=115591

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Donkeyman » 13 mars 2008, 18:41

Lite OT kan jag berätta att det finns i vart fall minst en plats till där man har byggt ett monument där solen en gång per år belyser en punkt. Jag tänker på "Voortrekker Monument" som ligger utanför Pretoria i Sydafrika. Det är en helgedom över "Afrikaaners" kultur och hedrar dem som under åren 1835-1854 drog ut från Kapprovinsen till det inre av Sydafrika.

Den 16.December vart år belyser solen en text inne i den stora hallen. Där står "Ons vir jou, Suid-Afrika". Solstrålen skall då symbolisera Guds välsignelse över "voortrekkers" liv och gärning.

Under Apartheid var detta ett nationellt monument av stor betydelse. Med restauranger, museum, friluftsområden, nationalpark och ..... Men tiderna förändras. När jag var där senast (1990) arrangerade man en gigantisk rock-festival på friluftsteatern utanför där alla rasers ungdomar festade som bara den. Och det var flera år innan den nya tiden bröt ut. Per i dag så håller det hela på att utveckla sig till ett museum över Afrikaaners (=boer) kultur.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Hexmaster » 13 mars 2008, 19:29

Louie skrev:Han kan ju inte stå och ljuga sådär nej... :D
Antar att han tror på det själv.

Hur det fungerat om det hade varit sant är en annan fråga. Jo förresten, det lär ha funnits åtminstone en grek som konstruerade märkvärdiga apparater för just tempel och liknande. Till exempel en sorts ångmaskin, som öppnade tempeldörrarna på ett till synes magiskt sätt.
Louie skrev:Är det denna bok du syftar mot då? :D http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=115591
Den sorten, just.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Stefan » 14 mars 2008, 11:37

Louie skrev:
Det var det jag tyckte lät så konstigt... Det är ju omöjligt, ifall något skulle aktiveras på det viset av solen så skulle det ju behövas elektricitet av något slag antar jag?
Nej, går säkert alldeles utmärkt mha pneumatik/hydraulik av något slag. Det vore ju i grunden en tämligen enkelt mekanism.

Antag att denna egyptiska (=intensiva) solstråle värmer upp en behållare fylld säg med luft. Luften utvidgas - etc...


Jag har läst antal beskrivningar över dylika egyptiska tempelanordningar. Om dessa var äkta eller fantasifulla spekulationer av eftervärlden, kan inte jag veta just nu. Men såna beskrivningar finns i sinnevärlden.

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Louie » 14 mars 2008, 19:12

Mjo, det är ju inte helt omöjligt!

Någon som vet någon intressant sida där det står om antika tekniska bedrifter i klass med detta?

Min lärare sade att han hade lärt sig det av sin lärare när han gick i gymnasiet en gång i tiden.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Schwemppa » 14 mars 2008, 22:29

Det kan vara möjligt men är obevisat. Jag har också läst om ångmaskinen som öppnade de grekiska tempeldörrarna. Det är väl lite i klass med Bagdadbatterierna. Man kanske kände till elektricitet och elektrolyt. Kanske.

http://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Hexmaster » 15 mars 2008, 08:29

Louie skrev:Mjo, det är ju inte helt omöjligt!
Nej - men som du märker är det en annan fråga. I Abu Simbel har man ingen sådan anordning, och har aldrig haft.
Louie skrev:Min lärare sade att han hade lärt sig det av sin lärare när han gick i gymnasiet en gång i tiden.
Där ser du. ;)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Stefan » 16 mars 2008, 11:30

a) flera låser sig vid electriciteten. Bort det. Det är en tankefälla. Electricitet kräver elektriska motorer, dvs en lösning flera nivåer svårare än en enkel pneumatisk / hydrauliskt lösning...

b) Nu slår det mig. Vad är det som säger att de inte fuskade och hjälpte ödet på traven lite?

Dvs, när solstrålen kom, antingen hjälpte de till med att elda lite under expansionskärlet ifråga, eller helt enkelt drog i snöret.... :)

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Mr Firpo » 17 mars 2008, 07:15

För att återgå till det ursprungliga ämnet så kan jag säga att uppgiften är helt ny för mig. Jag har besökt stället vid två olika tillfälen och läst in mig en hel del på det, men har aldridg stött på det här tidigare.

Den förklaring som nämnt tidigare, dvs om de solbelysta gudastatyerna, är vad som är korrekt och vad som finns längst in i templet. Det har förekommit en del diskussioner angående vilka datum som solens strålar nådde ändå in, men den allmänt vedertagna teorin är att det dels var på Ramses II.s födelsedag, dels kröningsdagen. I samband med att templet flyttades försköts dessa dagar troligen en dag. Den här spektakulära effekten skall gå att uppleva ännu idag vid två olika tillfällen, men inget jag själv varit med om. Just Abu Simbel är lite speciell och påminner inte riktigt om något annat, i alla fall bland det som finns bevarat. Templet byggdes troligen i propagandesyfte i första hand och som en markering med de sydligare nubierna. Ett skrytbygga som nog mest vill säga "in your face"....

När det gäller fiffiga tekniska uppfinningar i egyptiska tempel som någon slags spektakulär show inför de tillbedjande ställer jag mig personligen väldigt tvekande. Visst är tempelkonstruktionerna i sig oerhört imponerande, vilket också var meningen, men man glömmer bort att den aboslut innersta helgedomen där gudabilden förvarades endast var tillgänlig (i teorin) för farao eller hans ställförträdare ( i regel översteprästen) Varför dra i gång en påkostad show som ändå ingen i praktiken kan se? Det finns heller inget sådant bevarat. Tittar man på de helgedomar som överlevt någorlunda intakta (t ex Horustemplet i Edfu) är de relativt anspråkslösa i sin utformning. Möjligen kanske man gör en sammanblandning med det som brukar kallas "Chapel of the "hearing ear" (har tyvärr ingen bra svensk översättning) vilket var ett bakomliggande rum som även vanligt folk kunde få tillgång till för bönestunder. I bland var dessa rum utrustade med en speciell nisch där en präst kunde sitta dold och lyssna av böner och leverera svar eller profetior.

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Re: Solstyrd port i Abu Simbel?

Inlägg av Louie » 17 mars 2008, 17:12

Tack för alla intressanta svar! Kul att det blev en liten diskussion! :)

Har inget mer att tillföra diskussionen själv dock just nu.

Skriv svar