Hoplit hjälmar - kranos

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Hoplit hjälmar - kranos

Inlägg av Private Snafu » 12 mars 2008, 12:10

Hur tillverkade man hopliternas bronshjälmar? Har läst lite de senaste dagarna och har inte blivit så mkt klokare.
På nått ställe skrev man att de gjöts medan i ett annat sammanhang antydde man att de smiddes fram ur ett stycke.
Att smida i brons känns lite avlägset. Vet ju att man kan driva fram tex mässingsbägare, men brons känns som om det skulle spricka av en sån behandling?

Bild

Har även haft en del tankar runt hur det kan komma sig att man ofta avbildar hopliter med stora färgglada hästtagelkammar på hjälmarna. Syns i stort sett alla illustrationer såväl samtida som nutida. Men tittar man på den bevarade hjälmar som finns så ser man inte mkt spår av dessa mer än och annan bronskam som sitter fast i hjälmen. Även om kammarna består av förgängligt material som förmultnat så tycker jag att man borde se fler spår efter monteringen av dessa, hål och fästpunkter m.m.
Funderar på hurvida detta inte är en mer idealiserad bild av grekiska krigare? Ungefär som de brömda vikingarna med horn.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Hoplit hjälmar - kranos

Inlägg av Andreas K » 12 mars 2008, 19:02

Det enda jag har stött på är att hjälmarna gjordes av ett enda stycke. Jag kan kolla om det nämns nåt om det i en kanonbra bok om vapen och rustningar som jag har. Har för mig att det står precis samma där, men är osäker. Jag såg i alla fall en demonstration av hur det gjordes en gång på tv, man tar helt enkelt ett städ med någon sorts kanonkuleform, lägger en rund plåt ovanpå och hamrar tills man får rätt form. Så det är fullt möjligt. Huruvida brons har så pass bra egenskaper att man kan gjuta så tunna saker som hjälmar vågar jag inte uttala mig om. :o

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Re: Hoplit hjälmar - kranos

Inlägg av Private Snafu » 13 mars 2008, 10:38

Hittade just den här sidan members.aol.com/gijchar/greeknew.htm
Verkar som om man smidde fram dem ur ett stycke. Säger en del om smedernas skicklighet

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Hoplit hjälmar - kranos

Inlägg av Andreas K » 13 mars 2008, 19:16

Oja. Det är sannerligen en uppgift som heter duga att ställa sig med ett sånt projekt och ro det i hamn så man får fram en bra hjälm. All respekt för forna tiders generationer. :)

Skriv svar