Uppvärmning

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Uppvärmning

Inlägg av gostap » 3 januari 2008, 15:07

Hej

Kanske inte rätt forum, men provar.....
Någon som vet hur det rent tekniskt fungerade med golvvärme i bostäderna i Rom? Vet att det var glödande kol som lades ut under golvet, men någon kanske vet mer eller kan hänvisa till info?

mvh

Gostap

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 3 januari 2008, 20:33

Detta finns utmärkta exempel på i Ostia Antica. Under golven eldades det, och värmen leddes i tillplattade rör av lera som stod upp längs väggen, med genom gång vid skarven golv/vägg. Inte helt olikt våra dagars element i utseendet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 3 januari 2008, 22:46

Tackar för svaret, vet du om det går att finna tekniska beskrivningar på detta eller kanske bilder?

Hittat en bild, men vet inte om det föreställer det jag söker

Mvh

Gostap
Bilagor
UndFloorRoman.jpg
UndFloorRoman.jpg (172.39 KiB) Visad 2817 gånger

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 3 januari 2008, 22:56

Jag skulle tro, att man på bilden ser just det romerska golvvärmesystemet. Jag har nog sett en principskiss också, sannolikt i någon bok. Går säkert att hitta på nätet, om man först hittar det latinska namnet, som jag själv tyvärr förträngt. Man eldade under dagen, och till natten stängde man spjällen, så att värmen steg mot golvet. Osförgiftning var inte helt ovanligt, har jag för mig. Själva eldstäderna tror jag att fanns i källaren under rummet som skulle värmas. Pelarna på bilden skulle då bara ha hållit upp golvet, och den varma luften fanns omkring dem. Men jag kan ha fått det helt om bakfoten också. :)

/G:son

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 januari 2008, 23:11

Antar att vi talar om bättre hem?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 3 januari 2008, 23:18

Hexmaster skrev:Antar att vi talar om bättre hem?
Utan tvekan var det mycket dyrt att bygga och hålla igång ett sådant uppvärmningssystem.

/G:son

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 3 januari 2008, 23:36

G:son skrev:Jag skulle tro, att man på bilden ser just det romerska golvvärmesystemet. Jag har nog sett en principskiss också, sannolikt i någon bok. Går säkert att hitta på nätet, om man först hittar det latinska namnet, som jag själv tyvärr förträngt. Man eldade under dagen, och till natten stängde man spjällen, så att värmen steg mot golvet. Osförgiftning var inte helt ovanligt, har jag för mig. Själva eldstäderna tror jag att fanns i källaren under rummet som skulle värmas. Pelarna på bilden skulle då bara ha hållit upp golvet, och den varma luften fanns omkring dem. Men jag kan ha fått det helt om bakfoten också. :)

/G:son
Hypocaus??

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 4 januari 2008, 05:35

Hypocaust var ordet:
The Roman hypocaust system was a little like modern under-floor heating. Under the floor would be an empty space with brick or stone pillars at regular intervals to support the floor. A furnace would be lit at one end of the room and the heat from the fire would be able to circulate freely within the under-floor space, heating the floor above. There would be flues or channels within the walls that would carry the heat upwards and release it via vents into rooms on other storeys
Spjällen som jag nämnde, var sannolikt en energisparande vidareutveckling, som inte fanns från början. Hypocausten eldades det i konstant, så det behövdes stora mängder slavar och bränsle, för att hålla huset varmt.

Bild

Bild

http://www.smr.herefordshire.gov.uk/roman/hypocaust.htm

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 4 januari 2008, 10:25

Jag har ingen bild på lerrören som ledde värmen i den version jag sett. Golvet var helt i detta hus och därför såg jag inte eventuella pelare undertill.

Mvh Petter

Skriv svar