Antikens Grekland

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
kokokojo
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 september 2007, 18:34
Ort: Sverige

Antikens Grekland

Inlägg av kokokojo » 26 september 2007, 18:43

Hejsan, jag är ny här och tänkte fråga efter hjälp på ett par frågor angående antiken (grekland)

Vilka skillnader finns det egentligen mellan antik och modern demokrati?

Nämn några viktiga grekiska kulturarv (sådant som gjordes i Grekland förr och än idag)

Varför kan vi inte med säkerhet veta vad som hände under perserkrigen 499-480 f.Kr.?

Tack!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 september 2007, 18:58

Vad tror du själv?
Det blir en mycket bättre diskussion om du kommer med några funderingar.
Du kan ju börja med att läsa genom denna länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_athenska_demokratin och sedan reflektera över hur det skiljer sig från till exempel svensk demokrati. Skriv sedan gärna vad du kommit fram till.

/Martin

kokokojo
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 september 2007, 18:34
Ort: Sverige

Inlägg av kokokojo » 26 september 2007, 19:16

Någon som kommer på något annat än att "idag har alla rösträtt till skillnad från den tiden"?

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 26 september 2007, 19:28

Alla har inte alls rösträtt idag. Inte i nâgot enda land. Tänk t.ex. pâ alla barnen!

kokokojo
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 september 2007, 18:34
Ort: Sverige

Inlägg av kokokojo » 26 september 2007, 19:43

men förutom den punkten...

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Antikens Grekland

Inlägg av G:son » 26 september 2007, 20:14

kokokojo skrev:
Varför kan vi inte med säkerhet veta vad som hände under perserkrigen 499-480 f.Kr.?

Tack!
Jag är inte särskilt väl påläst om det antika Grekland, men om ditt påstående stämmer, antar jag att det beror på brist på tillförlitlitliga källor.

Användarvisningsbild
phalanax
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 oktober 2007, 16:50
Ort: växjö

Inlägg av phalanax » 31 oktober 2007, 18:02

1.skillnaden är främst att då fick bara männen som var födda i Athen(det var den enda staden som hade demokrati)som fick rösta!

2.nu har jag ingen aning men förr, om man var en vanlig medborgare så ber man i tempel och arbetar som smed t.e.x men på slutet av dagen så bjöd man in grannarna och drack vin

3.man vet ju åtminstone lite om att det var krig för att grekerna målade på sina vaser och skrev ner det mesta och så hittar man ju rester av skelett och grekiska/persiska rustningar

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Inlägg av Davian » 31 oktober 2007, 23:57

om jag minns mina studier rätt, vilket kan vara tveksamt, så fanns det former av demokrati i de flesta stadsstater?
är väl bara det att athens är den som blev normgivande i senare tid?

Användarvisningsbild
Szandor
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 december 2007, 17:29
Ort: Sverige

Inlägg av Szandor » 18 januari 2008, 20:58

Den vi främst har att tacka för dagens kunskap om persiska krigen är den grekiske historieskrivaren Herodotos. Han föddes för sent för att ha kunnat se allt han beskriver med egna ögon men han kan mycket väl ha fått reda på en del information från ögonvittnen, men som alltid så är det vinnarna som skriver historien och det finns skäl att tvivla på Herodotos. Antal stupade soldater, arméernas omfattning etc. är sådant som mycket väl kan ha vridits för att ytterligare förhärliga den grekiska segern. Därför måste allting granskas väldigt källkritiskt vilket medför att för varje detalj man hittar som verkar trovärdig finns det många som tycker motsatsen, och det är svårt att bevisa sina påståenden då mycket tid har gått sedan slagen.

Herodotos har hur som helst försett oss med ganska så mycket intressant fakta, boken "De avgörande slagen" av J. F. C Fuller rekommenderas varmt

Skriv svar