Grekernas astrologiska imperium

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Grekernas astrologiska imperium

Inlägg av Hexmaster » 27 augusti 2007, 17:22

Någon som vet vilket imperium som avses?
Lotta Gröning skrev:De gamla grekerna styrde hela sitt imperium efter astrologins teorier.
http://www.aftonbladet.se/debatt/lottag ... e637526.ab

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 augusti 2007, 18:22

Bra fråga.
Hon kan ha menat Bysans. Som då med en synnerligen välvillig tolkning kan kallas för det de gamla grekernas imperium. Även om de själva såg sig även som romarnas arvtagare.

Men om Bysans är känd för en högstående astrologi-konst vet jag ingenting om.

Emellertid, fyndet av urverksmekanismen från Khlytaimestra(??) visar att det måste ha funnits god förståelse av himlakropparnas rörelser.


En annan gissning är att hon kan ha tänkt på egyptierna, som dessutom på slutet av sin tid var egentligen greker de också. Iaf i de härskande klasserna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 augusti 2007, 03:20

Jag förstår varken vilket imperium eller vilka "astrologiska teorier" som hon avser... Tanken lyser med sin frånvaro från mina böcker i alla fall. Vore man nitisk skulle man kanske skriva till Lotta och fråga om hon kunde klargöra sin teori lite mer i detalj. :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 augusti 2007, 08:12

Naturligtvis har jag skrivit. :) Naturligtvis - hoppsan, skrev jag verkligen det där? - har jag inte fått något svar. (Dubbelkollar mailen... Nix.)

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 29 augusti 2007, 12:12

Bara vanlig okunskap från Lottas sida, tror jag. Men... bortsett från Bysans så fanns ju också Alexander den stores rike. Och hellenismen är ju en blandning mellan österländskt och västerländskt. Då kan man ju tänka sig att österländska influenser nått en tänkt hellenistisk statsfilosofi från Babylon (eller var det bara runier då, i så fall fanns gamla babyloniska tankar i svung) eller Egypten. Dvs. om det nu fanns några sammanhållna och utarbetade statsfilosofier över huvud taget i de hellenistiska arvtagarstaterna, de som var arvtagare till Alexanders imperium. Men som sagt...

Det kan vara en historia som cirkulerar bland New Ageare (som torde gilla horoskop).

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 29 augusti 2007, 14:20

Jag vet inte om jag ska vara så arrogant, men jag tyckte att läsa den artikeln var nog bortkastad tid. Jag kan inte kalla det annat än svammel!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 augusti 2007, 14:28

Arrogant går väl an, men diskussioner om artikelns övriga ev. kvalitéer ;) platsar inte i denna tråd.

Skriv svar