Vad åt romarna?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2007, 16:34

Engan skrev:[...]
Tja, det finns ju grader även i helvetet... :) Undras om det finns en möjlig marknad för surströmming i bortre Asien.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 16 augusti 2007, 18:15

Harkett skrev:
Grodätandet uppstod nog som en ren överlevnadsgrej för fattiga människor. I nordöstra spanien använde bönderna grodor för att dryga ut den eviga vardagsrätten "Migas" (brödtärningar stekta i antingen olja eller ister). I Frankrike var det nog också en stark lokal bondetradition som hoppade upp på menyerna.
He,he, hoppade upp på menyerna. Klassperspektivet på menyerna är faktiskt intressant. I Bertoluccis film 1900 fångar unge Olmo Dalcò grodor åt herrskapet. Det hela utspelar sig på Poslätten och han som fångar tillhör "proletariatet" och de som äter "utsugarna". Någon gång måste det s.a.s. ha "vänt"... Gehobenes Primitivgut... eller vad det heter.
I Sverige sade förr bönder att det var herrskapet som åt svamp och ägnade sig åt alla andra slags underligheter. Gesunkenes Kulturgut... Nu äter alla svenskar svamp.
Jag har sett 1900 så jag kommer ihåg scenen!
Mattraditioner vänder och vrider på sig ofta. Det som ena dagen är underklassens mat är ena dagen överklassens. Vitlök är ett exempel. Det är nog en av tidernas mest hatade kryddor. Svenska bönder använde t.ex vitlök innan 1800-talet, men den sedvänjan försvann, då man skulle äta mer borgerligt. Rickard Dybäck, han som skrev sveriges nationalssång, kallade t.o.m vitlöken för "norrlandsböndernas vita guld". Senare närmare vår tid, återintroducerade invandrare vitlök och världsvana kosmopoliter såg vitlöken som något gott och häftigt, och serverades på stjärnkrogar. På 1800-talet kom många proletära matvaror på modet i de nationella rörelsernas tecken. T.ex i Italien där överklassen hittills ätit fransk finkost (vilket kanske scenen i 1900 vittnar om, jag tror inte grodlår var jättevanlig kost i Norditalien, kan vara en fransk influens). Det här ändrades i stora drag när t.ex riktig proletärföda som Pizza blev en del av kungahusets reportoar. Även i Frankrike, hovkökets uppburna förlovade land, så skedde samma utveckling, men då började istället franska jetsetet att äta regional fransk mat, istället för kungligt hovkök, och så skedde nästan överallt i Europa.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2007, 18:56

Giancarlo skrev:riktig proletärföda som Pizza blev en del av kungahusets reportoar
När var detta?

Jag har hört en episod där drottning Margherita blev sugen på pizza, och fick en särskild komposition - inspirerad av den italienska flaggan - uppkallad efter sig. Jag har även hört att det är en myt.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 16 augusti 2007, 19:06

Hexmaster skrev:
Giancarlo skrev:riktig proletärföda som Pizza blev en del av kungahusets reportoar
När var detta?

Jag har hört en episod där drottning Margherita blev sugen på pizza, och fick en särskild komposition - inspirerad av den italienska flaggan - uppkallad efter sig. Jag har även hört att det är en myt.
Kan ju vara så att jag skrev om detta på skalman i en tråd innan som du läst?

Händelsen har ägt rum. Drottning Margherita var på besök i Neapel, och hörde om den lokala specialiteten pizzans ryktbarhet, hon bestämde sig för att testa, och en pizzabagare från pizzerian Brandi serverade tre sorters pizzor: pizza med sardeller, pizza med vit ost, samt pizza med mozzarella, tomat och basilika. Det är den sistnämnda som fått epitetet "Pizza Margherita", men den fanns innan drottningen smakade pizzan, och är inte skapad av den italienska flaggan. Händelsen har iaf fått mytiska proportioner, men introducerade pizzan för adel och borgerskap i italien, och antagligen senare i hela världen.

Skriv svar