Vad åt romarna?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 12 augusti 2007, 22:38

Njae jag tycker asiatiska fisksåser smakar bäst i sina sammanhang! Det smakar iaf mycket bra i chilisås, wokrätter, starka curryrätter. Såsen måste såklart värmas upp för att fungera smakmässigt bäst.
Man kan piffa upp en helt vanlig sweet-chili-sauce (sån där som är nästan lika vanlig som ketchup nuförtiden) om man värmer upp den med lite lime och fisksås.

Vad är skillnaderna?

Det är mycket svårt att förklara. Skillnaderna är enorma! Romarna hade inte samma benhårda färskhetskrav som idag. Massor av råvaror som är vanliga idag fanns inte på romartiden. Inte en enda tomat, paprika, aubergin, chilipeppar, majskolv etcetra fanns att finna. Romarna använde aldrig mjölkprodukter i maten, smör var helt okänt, istället var maten rätt så sötsur.
De många, okända kryddorna är väldigt annorlunda i våra gommar, och som skrivet innan så älskade romarna att tillaga så konstig mat som möjligt, även för deras egen samtid.
De satt på golvet och hade inga gafflar, om ens knivar. Man serverades många rätter i taget om man hade råd. Trerättersmenyn kom inte förräns på senare 1800-talet. Det är rätt få rätter (förutom bröd och vin som nog vi får tacka romarna för dess så fina förfining för) som har överlevt i oförändrad form sen dess men för att nämna så är Westfalen-skinka ett bra exempel. Även många korvar har namn som kan spåras till den romerska Lucaniaekorven, t.ex den portugisiska Linguican.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 augusti 2007, 11:53

Giancarlo skrev: "Den klassiska kokboken" finns på svenska, rekomenderar dock att läsa in dig rejält på recepten, deras historiska bakgrund väl och de olika ingridienserna innan du lagar maten. Romarna hade en helt annan syn på mat än den vi har idag, så många recept kanske inte är så fantastiska i våra ögon. Vissa rätter kan vara jättebra innan man adderar t.ex garum (nuoc mam som ersättning) eller asafoetida, så var försiktig med dessa ingridienser. Ha inte i allt för väldiga mängder av dem även om det står så. Smaka dig fram. Sen är det bara att göra en romartema-happening när du väl lagat maten.
Sen är boken ändå läsvärd även om man inte lagar nått!
Efter denna "varning" bara MÅSTE jag ha tag i boken! Och om det faller i smaken kommer jag strunta i allt vad konvent, happenings och re-enactments heter och börja laga maten till vardags, bara för att bräcka de som kommer med tandoorikyckling och limemarinerat kött (och vem vet? Jag kanske kan dra i gång "romardieten" ;)).

Var kan man få tag på den förresten? Bokus och akademibokhandeln har den inte, och jag har inte ännu övervunnit min reservation mot de engelska sidorna. :|

Sedan måste jag fråga, angående att läsa in sig på recept, står den infrmationen i kokboken, eller blir det att fördjupa sig på riktigt?

/Tomas Ibsen

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 augusti 2007, 12:53

Tomas Ibsen skrev: Sedan måste jag fråga, angående att läsa in sig på recept, står den infrmationen i kokboken, eller blir det att fördjupa sig på riktigt?

/Tomas Ibsen
Hehe bra där. Ja det mesta står i boken. Men det är inte så bra att bara börja laga direkt! Man är nog tvungen att läsa på. Precis som man köper en japansk kokbok i de flesta fall.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 augusti 2007, 13:44

Isåfall är det inga problem. Men den första frågan (om vart man hittar den) kvarstår.

Romarriket är riktigt fascinerande, så extremt, så perverst, så... Som vi är idag, fast konstigare kläder och dåligare hygien. :lol:

*Edit*
Utöver Museum Gustavianum, som ligger lite väl långt bort (snart nog ännu längre bort) alltså...

*edit2*
Efter lite mer sökande hittade jag förlaget, som inte verkar ha boken till salu, men jag tänker ändå testa att ringa och höra. Jag kanske har tur.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 augusti 2007, 14:22

http://www.boksson.se/den-klassiska-kok ... 27307.html

Här finns den att köpa. Men jag har hittat boken i flera helt vanliga bokhandlar med bra kokbokssektion.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 17:40

Alltså det finns en verklighetsbakgrund till Life of Brian. Där säljer ju Graham Chapman en rad av egendomliga delikatesser till publiken. :)
Kommer bruket att äta grodor från romarna? Fransmännen kallas ju för Frogs p.g.a. denna s.k. delikatess. Här i Sverige vägrade man ju länge att ens äta svampar, eller s.k. paddehattar, medan i Italien och andra romanska länder har man ju utvecklat konsten till fulländning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 18:01

En del av egendomligheterna stammar nog från den satiriska berättelsen om Trimalchios gästabud. Å andra sidan så är det väl hyfsat belagt att romerska ädlingar verkligen hade egendomliga rätter. Folk i allmänhet åt väl ungefär samma mat som folk i allmänhet mestadels har gjort; bröd, gröt, grönsaker och lite kött och fisk då och då. Inga fyllda näktergalstungor eller pajer med levande fåglar där inte.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 augusti 2007, 20:08

Giancarlo skrev:http://www.boksson.se/den-klassiska-kok ... 27307.html

Här finns den att köpa. Men jag har hittat boken i flera helt vanliga bokhandlar med bra kokbokssektion.
De är ju slut! :cry:

Intressant att notera är att förlaget har slut på boken, och inte planerar att nytrycka den. Det är synd, för den här boken ville jag verkligen ha. Blir väl att hålla koll på sidan och hoppas förlaget (Alfabeta) trycker upp den igen (för beställa den, det kommer jag. Jag SKA bli klassens kuf som tillagar 2000 år gamla recept).

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 13 augusti 2007, 23:21

Tomas Ibsen skrev: Intressant att notera är att förlaget har slut på boken, och inte planerar att nytrycka den. Det är synd, för den här boken ville jag verkligen ha. Blir väl att hålla koll på sidan och hoppas förlaget (Alfabeta) trycker upp den igen (för beställa den, det kommer jag. Jag SKA bli klassens kuf som tillagar 2000 år gamla recept).
Om du vill ha den lite snabbare så finns den iallafall i 3 ex på Antikvariat :)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 14 augusti 2007, 02:25

Harkett skrev:Alltså det finns en verklighetsbakgrund till Life of Brian. Där säljer ju Graham Chapman en rad av egendomliga delikatesser till publiken. :)
Kommer bruket att äta grodor från romarna? Fransmännen kallas ju för Frogs p.g.a. denna s.k. delikatess. Här i Sverige vägrade man ju länge att ens äta svampar, eller s.k. paddehattar, medan i Italien och andra romanska länder har man ju utvecklat konsten till fulländning.
Att äta grodor tror jag det inte finns några romerska hänvisningar om, men sedvänjan är definitivt spridd över stora delar av Frankrike samt den Iberiska halvön sen långt tillbaka.
Grodätandet uppstod nog som en ren överlevnadsgrej för fattiga människor. I nordöstra spanien använde bönderna grodor för att dryga ut den eviga vardagsrätten "Migas" (brödtärningar stekta i antingen olja eller ister). I Frankrike var det nog också en stark lokal bondetradition som hoppade upp på menyerna. Inte bara i Europa äter man grodor. Även i sydostasien, t.ex Thailand.

Svampätande är nog relativt nytt, och förutom tryffel så har man rätt sent i vår tidräkning spenderat tid för att leta svamp. Grejen är att svamp har väldigt lite energi, kan vara giftigt, och alltså är det föga produktivt att gå ut och leta svamp. Svampplockning och ätning följer med en viss kunskap och välstånd.
Hexmaster skrev:En del av egendomligheterna stammar nog från den satiriska berättelsen om Trimalchios gästabud. Å andra sidan så är det väl hyfsat belagt att romerska ädlingar verkligen hade egendomliga rätter. Folk i allmänhet åt väl ungefär samma mat som folk i allmänhet mestadels har gjort; bröd, gröt, grönsaker och lite kött och fisk då och då. Inga fyllda näktergalstungor eller pajer med levande fåglar där inte.
Sant. Rätterna i Satyricon var underliga redan på romartiden. Det var ett sätt för rika romare att överträffa varandra genom att servera då så exotiska kötträtter som möjligt. Dock så blir den enormt mycket mer exotisk i våra ögon.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 14 augusti 2007, 08:00

Här kommer ett exotiskt recept från "liv och död" boken:
Du plockar en flamingo, tvättar den, binder upp den och lägger den i en kastrull med lock. Du tillsätter vatten, salt, dill och vinäger. När spadet kokat ner till hälften, lägger du i en bukett purjolök och koriander och kokar. Du färgar koket med defrutum. I en mortel lägger du peppar, spiskummin, koriander, laserrot, mynta, ruta och stöter, häller över vinäger, tillsätter dadlar och spad från koket. Du häller över såsen i grytan med fågeln, reder med stärkelse och bär in.
På samma sätt tillreder du papegojor."
Flalmingos kan vara lite svår att få tag på, men en gammal Ara som gjort sitt... :D i grytan me ett.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Inlägg av Schwemppa » 14 augusti 2007, 15:06

Kan bara instämma i att "Liv och död i antikens Rom" är mycket läsvärd. Hittade den på bokrea i somras och sträckläste den mer eller mindre på samma gång. Lättläst och informativ.

Blev så biten att nästa inköp blev TV-serien Rome.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 augusti 2007, 18:34

Osprey skrev:
Tomas Ibsen skrev: Intressant att notera är att förlaget har slut på boken, och inte planerar att nytrycka den. Det är synd, för den här boken ville jag verkligen ha. Blir väl att hålla koll på sidan och hoppas förlaget (Alfabeta) trycker upp den igen (för beställa den, det kommer jag. Jag SKA bli klassens kuf som tillagar 2000 år gamla recept).
Om du vill ha den lite snabbare så finns den iallafall i 3 ex på Antikvariat :)
Se där. Jag hoppas att de finns kvar om en vecka så jag kan beställa den till min nya adress. Men det finns den nog.

Tack för tipset. Antikvariat.se hade totalt försvunnit ur mitt medvetande. :)

/Tomas Ibsen

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 14 augusti 2007, 21:24

Hexmaster skrev:Det finns ett antal asiatiska såser på jäst fisk-temat, nuoc mam är en. Kolla i närmaste asiatiska affär. Det jag själv provat är filippinsk bagoong på jästa räkor, luktar ohyggligt och smakar väldigt mycket.
Nuoc Mam (eller Nam Pla, beroende på om man köper vietnamesisk eller thailändsk) är ju nåt av det godaste som finns.. inte att äta med sked förstås, men att ha i mat. Funkar i princip i alla sammanhang där man normalt skulle använt salt eller soja. Men det är förstås bara min personliga åsikt.

Fin Nuoc Mam produceras på exakt det sätt som cats citerade ovan och borde alltså vara i princip identisk med romarnas garum.

Jag gör nog av med en halvliter i månaden ungefär. Sån som passar för matlagning är billig (typ 30-40 spänn för en liter) och finns i alla asiatiska livsmedelsbutiker jag varit i (och numera även på ICA och såna ställen, men där är det mycket dyrare och man har inget urval av de "finare" sorterna). Om man vill ha en riktigt god som kan användas mer som "bordskrydda" kan man kolla efter de lite finare sorterna som brukar märkas "Nuoc Mam Nhi" (i princip är det som extra virgin olivolja, "första pressningen", fast i det här fallet är det förstås "första jäsningen och avtappningen"), gärna också med kvalitetsmärkningen "ca com" (vilket betyder att endast ansjovis använts och inga sämre "restprodukter".

Kollar man innehållsförteckningen skall den förstås inte innehålla några tillsatser i stil med färgämnen, MSG (glutamat), socker eller sötningsmedel. Bara ansjovis, vatten och salt.

Vill man kan man ju också kolla på eventuell ursprungsmärkning, fisksås från Phu Quoc sägs vara extra fin.

En fin fisksås luktar inte särskilt starkt (och absolut inte illa, fast det är förstås en subjektiv bedömningsfråga), och är klar och fri från "grums". Kan variera i färg från gyllenbrungul till lätt rödbrun, typ som en god whisky eller sherry. Är den mörkbrun eller grumsig är den förmodligen antingen av dålig kvalité eller för gammal.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 16 augusti 2007, 16:19

Grodätandet uppstod nog som en ren överlevnadsgrej för fattiga människor. I nordöstra spanien använde bönderna grodor för att dryga ut den eviga vardagsrätten "Migas" (brödtärningar stekta i antingen olja eller ister). I Frankrike var det nog också en stark lokal bondetradition som hoppade upp på menyerna.
He,he, hoppade upp på menyerna. Klassperspektivet på menyerna är faktiskt intressant. I Bertoluccis film 1900 fångar unge Olmo Dalcò grodor åt herrskapet. Det hela utspelar sig på Poslätten och han som fångar tillhör "proletariatet" och de som äter "utsugarna". Någon gång måste det s.a.s. ha "vänt"... Gehobenes Primitivgut... eller vad det heter.
I Sverige sade förr bönder att det var herrskapet som åt svamp och ägnade sig åt alla andra slags underligheter. Gesunkenes Kulturgut... Nu äter alla svenskar svamp.

Skriv svar