Slaget i Teutoburgerskogen

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Slaget i Teutoburgerskogen

Inlägg av Ståhlspets » 1 juli 2007, 16:01

Har man hittat platsen för Slaget i Teutoburgerskogen ?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28574
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget i Teutoburgerskogen

Inlägg av Hans » 1 juli 2007, 16:55

Om jag har begripit det hela rätt, ja.

http://www.osnabrueck-net.de/Touristik/kalkriese.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 2 juli 2007, 21:58

tråden finns redan( teutoburgerskogen/ Kalkriese) sök på den så står allt där..

kentauer

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Inlägg av Ståhlspets » 3 juli 2007, 07:58

Det fanns alltså tydligen flera platser som de tre legionerna förintades på.

Tack för tipset på Teutoburgerskogen/ Kalkriese sökningen.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 20 september 2007, 17:28

Jag uppfattar att man för tiotalet âr sedan pâträffade sâdana mängder stridsrelaterade fynd frân tiden att man med till visshet gränsande sannolikhet ansâg sig ( till sist) ha funnit platsen för den här drabbningen.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 20 september 2007, 17:56

Det är väl nog Klakriese, men det finns massvis med andra teorier:

http://de.wikipedia.org/wiki/Theorien_z ... usschlacht

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 20 september 2007, 22:28

paulderfinne skrev:Det är väl nog Klakriese, men det finns massvis med andra teorier:

http://de.wikipedia.org/wiki/Theorien_z ... usschlacht
Jag skulle rekomendera Peter Wells bok Teutoburgerskogen - Slaget som stoppade rom, där han bla går igenom vad som hittats vid Kalkriese. Efter det behöver man knappast tveka...

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Inlägg av paulderfinne » 21 september 2007, 14:32

Olof Trätälja skrev: Jag skulle rekomendera Peter Wells bok Teutoburgerskogen - Slaget som stoppade rom,
Hmm.. jag vill alls inte ifråasätta Peter Wells kompetens. Och att slaget var vid Kallkriese är väl nog tillräckligt bevisat. Vad jag måste kritisera är titeln. Enligt min och många andra professionella historikers uppfattning stoppade slaget inte Rom, fast romarna fick en ordentlig dämpning pga av förlusten. En riktigt lärorik och omfattande framställning av grävningarna i Kalkriese kan man hitt här:

http://www.geschichte.uni-osnabrueck.de ... start.html

Också där tas konsekvenserna till slaget upp:

Es besteht kein Zweifel, daß die Varusniederlage als solche zu keiner Abkehr von den grundsätzlichen Zielen römischer Germanienpolitik führte, da die Rheinarmee auf die stattliche Zahl von nunmehr 8 Legionen erhöht wurde und das geschlossene Oberkommando weiterhin in den Händen eines Angehörigen des Kaiserhauses konzentriert war: Tiberius betrieb in den Jahren 10-12 n.Chr. die Konsolidierung der Situation an der Rheinfront. Sein ehrgeiziger Nachfolger Germanicus unternahm dann unter weitgehender Ausnutzung der ihm übertragenen Befugnisse weiträumige und verlustreiche, wenn auch teils erfolgreiche Unterwerfungsfeldzüge,wobei die Wiederherstellung der rechtsrheinischen Kontrollordnung der Jahre vor der clades Variana aber nicht erreicht wurde. Aufgrund des Mißverhältnisses von Aufwand und Erfolg und in abgewogener Einschätzung des kurzfristig Erreichbaren wurde Germanicus durch den neuen Kaiser Tiberius (14-37 n.Chr.) im Winter 16/17 n.Chr. seines Oberbefehls enthoben.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

stoppade slaget inte Rom

Inlägg av kentauer » 22 september 2007, 19:52

stoppade slaget inte Rom,Skrev du...det beror på vad man menar med det.
visst var germanicus inne vid elbe år 16 ad och hade sina legioner och hade nån form av skrämsel expedition i germanien,Och det är oxå här som tacictus skriver att germanicus hittar platsen vid slagen. Men man kan tolka det oxå
(och det är det som är menigen tror jag) att efter kalkriase så slutade augustus att slutföra tanken på att hela germanien skulle bli en romersk provins, Utan han nöjde sig men att dra den nordligaste gränsen vid rehen.

Kentauer

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Re: stoppade slaget inte Rom

Inlägg av paulderfinne » 23 september 2007, 10:03

kentauer skrev: slutade augustus att slutföra tanken på att hela germanien skulle bli en romersk provins, Utan han nöjde sig men att dra den nordligaste gränsen vid rehen.
Kentauer
Nej, så var det inte. Redan innan slaget var Varus där endast för att säkra gränsen mot Gallien. För att erövra hela Germanien, hade romarna behövt en mycket större här och en befälhavare av typ Cäsar. Det var Germanicus som hade erövringstankar, men lyckades inte.Tiberius kallade honom tillbaks eftar att hans försök varit tämigen förlustrika.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: stoppade slaget inte Rom

Inlägg av Olof Trätälja » 23 september 2007, 12:27

paulderfinne skrev:
kentauer skrev: slutade augustus att slutföra tanken på att hela germanien skulle bli en romersk provins, Utan han nöjde sig men att dra den nordligaste gränsen vid rehen.
Kentauer
Nej, så var det inte. Redan innan slaget var Varus där endast för att säkra gränsen mot Gallien. För att erövra hela Germanien, hade romarna behövt en mycket större här och en befälhavare av typ Cäsar. Det var Germanicus som hade erövringstankar, men lyckades inte.Tiberius kallade honom tillbaks eftar att hans försök varit tämigen förlustrika.
Det vet jag inte om det finns fog för det påståendet. Man ägnade sig åt expeditioner långt in i germanien vilket naturligtvis terroriserade befolkningen. Det är knappast lämpligt om syftet är att säkra gränsen. En rimligare tolkning är att man förberedde en fullskalig invasion. Slaget visade att germanerna inte skulle accepera terrorexpeditioner. Det framkallade situationen nu eller aldrig och romarna beslöt sig för aldrig.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

men men

Inlägg av kentauer » 23 september 2007, 12:35

var det inte så jag utryckte mig??? fast med en annan formulering...
germanicus återkallades enbart för att(lära sig) sköta förhandlingar men en lydkonung och pharterna som hade uppkommit pg av en twist,,
För att teberius ansåg att germanicus hade ett icke diplomatiskt uppträdande. det går inte att slakta vålta & bränna byar i germainen,Och sedan försöka kuva all befolkning, Som sedemera ska ingå i en romersk provins...

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: men men

Inlägg av Olof Trätälja » 23 september 2007, 12:51

kentauer skrev:var det inte så jag utryckte mig??? fast med en annan formulering...
germanicus återkallades enbart för att(lära sig) sköta förhandlingar men en lydkonung och pharterna som hade uppkommit pg av en twist,,
För att teberius ansåg att germanicus hade ett icke diplomatiskt uppträdande. det går inte att slakta vålta & bränna byar i germainen,Och sedan försöka kuva all befolkning, Som sedemera ska ingå i en romersk provins...
Jo, fast jag syftade egentligen på tiden före slaget och inte expeditionen år 16. Före slaget var beteendet nog det förordade. Det var det inte efter. Att Germanicus ändå gör en räd några år senare kanske kan tolkas som att han ser en möjlighet att få återuppta den gamla politiken under en ny kejsare. Men tji fick han och även här torde naturligtvis det tidigare slaget haft en betydande roll i beslutsunderlaget.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 23 september 2007, 15:47

joo där håller jag med dig...Absolut

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 11 juni 2007, 17:32
Ort: Osternohe/Tyskland

Re: stoppade slaget inte Rom

Inlägg av paulderfinne » 23 september 2007, 18:25

Olof Trätälja skrev:Det vet jag inte om det finns fog för det påståendet.
Men det finns det. Expeditionen som först bedrevs av Drusus och sen av den senare kejsaren Tiberius hade tillfölje att de underkuvade många av de starkaste germanska stammrna höger om Rhen, såsom Sugambrerna, Usipeterna, Cheruskerna och Markomannerna. Men Rom gjorde inga andra erövringsförsök. Man gjorde upp kontrakt med stammarna där de lovade att erkänna romersk överhöghet, men gränsen till romarriket förblev vid Rhen. När underkuvningen var perfekt uppgav romarna tom. lagren Oberaden, Rödgen och Dangstetten. Det bevisar att deras krigsmål, säkringen av gränsen till Gallien, var nådd.
Olof Trätälja skrev: Man ägnade sig åt expeditioner långt in i germanien vilket naturligtvis terroriserade befolkningen.
Säkerligen rätt. Jag har aldrig påstått att germanerna tyckte om romarnas fälttåg.
Olof Trätälja skrev: Det är knappast lämpligt om syftet är att säkra gränsen.
Varför inte? De germanska stammarna bråkade hela tiden vid gränsen och då var det dags för en straffexpedition
Olof Trätälja skrev: En rimligare tolkning är att man förberedde en fullskalig invasion.
Nej ,jag är inta av den åsikten. Se ovan

Skriv svar