Inka-indian i vikingland?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inka-indian i vikingland?

Inlägg av Boreas » 27 juni 2007, 06:28


kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 27 juni 2007, 23:28

Det finns en teori som säger att Inka eliten egentligen härstammade ifrån vikingar som rest dit precis innan inka väldet uppstod. Denna teori baserar sig bla på att inka eliten var ljusare i både hud som hår än den gemene man i området. I sydamerika finns än idag indinaner som är ljushyade och ljushåriga och dom har hittats i områden som först under modern tid har "upptäckts", teorin har dock få anhängare.

Jag har läst en bok av en franskman i ämnet men kommer tyvärr inte ihåg varken namnet på författaren eller boken och jag bor inte längre kvar i den stad som jag lånade boken i (jag bodde i Kalmar då om någon kalmarit skulle vilja kolla efter den på stadsbiblioteket).

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Inlägg av Jotuni » 30 juni 2007, 17:11

kotik skrev:Det finns en teori som säger att Inka eliten egentligen härstammade ifrån vikingar som rest dit precis innan inka väldet uppstod. Denna teori baserar sig bla på att inka eliten var ljusare i både hud som hår än den gemene man i området. I sydamerika finns än idag indinaner som är ljushyade och ljushåriga och dom har hittats i områden som först under modern tid har "upptäckts", teorin har dock få anhängare.

Jag har läst en bok av en franskman i ämnet men kommer tyvärr inte ihåg varken namnet på författaren eller boken och jag bor inte längre kvar i den stad som jag lånade boken i (jag bodde i Kalmar då om någon kalmarit skulle vilja kolla efter den på stadsbiblioteket).
Många år sen jag besökte Uxmal i Mexico och såg några figurer i stenar. Guiden sade att de är gud figurer men jag såg genast att de ser ut exact som vikinga färtyger med segel uppe i mast.

Uxmal sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Uxmal

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 juni 2007, 19:43

Jotuni skrev:jag såg genast att de ser ut exact som vikinga färtyger med segel uppe i mast
Minsann. Finns dessa bilder på nätet? Wikipedia-artikeln har bara pyramider. Äkta, men utan vikingaskepp.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 juni 2007, 20:14

Här är en sida med ofantliga mängder bilder från Uxmal. Jag hittar inga vikingaskepp, men så vet jag heller inte riktigt vad jag skall leta efter...
http://www.webshots.com/explore/uxmal

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Inlägg av Jotuni » 1 juli 2007, 01:07

Den stegrande kamelen skrev:Här är en sida med ofantliga mängder bilder från Uxmal. Jag hittar inga vikingaskepp, men så vet jag heller inte riktigt vad jag skall leta efter...
http://www.webshots.com/explore/uxmal
Vikingaskeppet är hackat på en yttrevägg av en byggnad som var inte pyramid. Byggnaden är nära plats var de har "light and sound show". Jag kommer inte ihåg hur de kallade byggnaden för det hände 27 år sedan. Jag tror att bilden är cirka 30 cm. Jag sade mina vänner att jag har sett vikingaskeppets bild hackat i sten i Uxmal och att det tycks att ingen vet om det.

Uxmal är från vikingaperioden.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 juli 2007, 01:40

Kan du kanske hitta byggnaden på den här kartan? (De gröna pilarna är klickbara.)
http://mayaruins.com/uxmal/uxsite.html

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 1 juli 2007, 04:59

Kan hända vikingaskeppet i Maya-staden Uxmal blev ristat som en illustration til en bärettelse - av en Inka på hemväg från Oestfold in Norway...?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 1 juli 2007, 08:57

En arkeolog på VoF skriver i sin blogg om detta skelettfynd.
http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... as_not.php

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 1 juli 2007, 09:10

kotik skrev:Jag har läst en bok av en franskman i ämnet men kommer tyvärr inte ihåg varken namnet på författaren eller boken och jag bor inte längre kvar i den stad som jag lånade boken i (jag bodde i Kalmar då om någon kalmarit skulle vilja kolla efter den på stadsbiblioteket).
Du menar antagligen Vikingatågen i Sydamerika av Jacques de Mahieu.

kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 14 juli 2007, 19:39

medundersåte skrev:Du menar antagligen Vikingatågen i Sydamerika av Jacques de Mahieu.
HELT RÄTT!!!

Jag fick aldrig läst färdigt den så nu ska jag minsann låna om den och läsa färdigt den!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 juli 2007, 18:00

Ett ovidkommande inlägg togs bort.

kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 16 augusti 2007, 22:20

Uppsss!!! Lyckades kolla upp författaren till "Vikingatågen i Sydamerika", Jacques de Mahieu, och jag har insett att författaren nog inte kan anses som trovärdig då han inte har lyckats producera några egentliga bevis. Han slogs under VK2 i Waffen-SS och har efter kriget skrivit flera böcker med tydliga nazistiska tecken.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 25 september 2007, 12:36

Jag har i något program som handlade om Vikingar, hört att det fanns några vikingar som tog sej hela vägen neråt mellanamerika och sydamerika.

Skriv svar