varför gick de grekiska och romerska rikena under?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

varför gick de grekiska och romerska rikena under?

Inlägg av metmask » 10 september 2002, 19:47

jag ska börja med ett arbete (kort arbete för att vara exakt) om varför det Romerska och det Grekiska riket gick under, när jag bara sökte lite löst på detta via div. sökmotorer hittade jag faktiskt ingenting bra...
Så jag skulle bli väldans glad om ni kunde kanske slänga upp lite länkar som mer eller mindre snabbt förklarar de bakomliggande händelserna kring detta. Ni kanske anser att detta är ngt jag redan borde veta, men eftersom jag mest fokuserar på 1900-tals historia är mina övriga kunskaper allt för ofta (enligt mig själv, ställer höga krav på mig själv, är det kanske nån form av ärftlig psykologisk deffekt... :P ) ganska grundläggande. jag är tacksam för all hjälp och givetvis får även böcker etc rekommenderas :)

mvh

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 10 september 2002, 21:21

En bra källa är http://history.about.com/ .
Om jag med mina begränsade kunskaper ska försöka förklara romarrikets fall så var en viktig orsak folkvandringarna, olika folkslag som flyttade runt och krockade med romarriket från alla håll.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 10 september 2002, 22:22

De har en hel del bra länkar där, men det är synd att de väljer att visa artiklar skriva av andra (och publicerade på andra siter) i sina frames så att de kan sälja reklam och därmed tjäna pengar på andras arbete.

/Marcus

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 11 september 2002, 00:00

Vad menar du med det "Grekiska riket"? Alexanders korta erövringar eller det Athenska förbundet?

Om jag med mina begränsade kunskaper ska försöka förklara romarrikets fall så var en viktig orsak folkvandringarna, olika folkslag som flyttade runt och krockade med romarriket från alla håll.
Det är en sedan länge spridd missuppfattning att det var folkvandringarna som orsakade det Romerska rikets fall. Folkvandringar har alltid hotat limes. Även under de gamla grekernas tid rörde folk på sig. Bl.a. nämns albanoi, vilket idag tolkas som föregångarna till albanerna. En av de första skriftliga beläggen för germanska folkomflyttningar är från Jesu födelse och handlar om cimbrerna som tros ha kommit från södra Jylland och som begav sig ner och attackerade de romerska gränserna. Men det var aldrig något större huvudbry för romarna, vilket framgår av Julius Ceasars skrifter om bl.a. slagen mot gallerna (kelter).

Det som verkligen störtade Romarriket var (som så oftast fäller imperier)inre slitningar som ekonomisk kollaps och politiska motsättningar. Man hade inte råd att försvara limes längre. Dessutom saknades en politisk stabilitet som kunde samla kraft mot länderna runt omkring. Som en parantes kan nämnas att den mannen som, i förbund med goterna, stoppade hunnerna, Flavius Aetius blev mördad av Kejsar Valentinus III?. Ironiskt nog var det just goterna som han varit i förbund med som senare brandskattade Rom.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 september 2002, 00:20

Det kryllar av orsaker varför det romerska imperiet brakar samman.

* Jordbrukskrisen, vilken i sig skapar stora problem med mymarker som sprider ut sig.
* Den politiska splittringen inom riket. Man drabbas under ett antal år av en rad mindre lyckade kejsare vilka tillsätts av armén i parti och minut.
* Ekonomisk kris - där det monetära systemet föll samman pga bl.a. inflation, vilken förvärrades av den ekonomiska krisen.
* Den romerska arméns problem att finna rekryter och bekosta dessa. Det är i detta ljus vi ska se de ganska bräckliga allianserna mellan Rom och en rad "barabarstammar".
* Minskad handel, vilket delvis kan förklaras med det monetärasystemets sönderfall, dels med att den romerska armén försvagts och inte längre orkar vidmakthålla bevakningen av viktiga färdvägar.
* Sjukdomar bidrog faktiskt också. Bl.a. blir malaria vanlig i Italien p.g.a. att träskmarkerna kan breda ut sig i och med att jordbruken i Italien slagits ut tack vare billigt importerad säd från bl.a. Nordafrika.
* Bristen i att utveckla städerna till att vara annat än administrativa center. De romerska städerna var till skillnad mot de medeltida - endast uppbygda runt admistration och en begränsad tillverkning.

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: varför gick de grekiska och romerska rikena under?

Inlägg av Lundmanus » 18 september 2002, 22:28

Grekerna och romarna dog ut helt enkelt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: varför gick de grekiska och romerska rikena under?

Inlägg av Martin Tunström » 18 september 2002, 22:39

Lundmanus skrev:Grekerna och romarna dog ut helt enkelt.
hmmm, hur menar du? :?

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: varför gick de grekiska och romerska rikena under?

Inlägg av Lundmanus » 18 september 2002, 22:52

Anno skrev:
Lundmanus skrev:Grekerna och romarna dog ut helt enkelt.
hmmm, hur menar du? :?
Grekerna dog ut av alla krigen, romarna av vattenförgiftning. Efterträdarna (invandrarättlingarna om man så vill) förmådde inte upprätthålla kulturen.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Re: varför gick de grekiska och romerska rikena under?

Inlägg av hangatyr » 19 september 2002, 07:31

Lundmanus skrev:
Anno skrev:
Lundmanus skrev:Grekerna och romarna dog ut helt enkelt.
hmmm, hur menar du? :?
Grekerna dog ut av alla krigen, romarna av vattenförgiftning. Efterträdarna (invandrarättlingarna om man så vill) förmådde inte upprätthålla kulturen.
menar du på allvar att romarna dog av vattenförgiftning till den milda grad att riket gick under???

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: varför gick de grekiska och romerska rikena under?

Inlägg av Lundmanus » 19 september 2002, 17:38

hangatyr skrev:
Lundmanus skrev:
Anno skrev:
Lundmanus skrev:Grekerna och romarna dog ut helt enkelt.
hmmm, hur menar du? :?
Grekerna dog ut av alla krigen, romarna av vattenförgiftning. Efterträdarna (invandrarättlingarna om man så vill) förmådde inte upprätthålla kulturen.
menar du på allvar att romarna dog av vattenförgiftning till den milda grad att riket gick under???
Nej, jag skojar bara, vadtrodde du?

Allvarligt talat - ja, delvis, genom blyförgiftning genom vattenledningarna och lergodset i matkärlen. Annars vardet givetvis en utdragen process där de äkta romarna undan för undan ersattes av medborgare från provinserna. Fr o m 100-talet ungefär var de äkta romarna utdöda. Fr o m Trajanus var inte ens kejsarna äkta romarättlingar.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 19 september 2002, 19:43

Äkta romare?

Rom bestod tidigt av olika folk. Redan på 300-talet f.kr. bestod Rom av italiska folk såsom greker, kelter, etrusker, latinare, sabriner m.fl.

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Inlägg av Lundmanus » 20 september 2002, 16:36

Tänkte väl närmast på det kulturbärande skiktet (patricerna) och f.ö. var etruskerna inga italiker.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 20 september 2002, 23:51

Jag vet inte definitionen på vad italiska folk är men jag utgick från att det var folk som bodde på den italiska halvön.

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Inlägg av Lundmanus » 21 september 2002, 11:23

Italikerna var olika indoeuropeiska stammar från Tyskland, etruskerna var Italiens urbefolkning.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 22 september 2002, 18:20

Ur Nordisk Familjebok:
Italisk. Med ordet italisk betecknar man allt, som rör Italiens forntid, i mots. till italiensk, hvarmed förstås det, som berör Italiens medeltid och nyare tid
Italiska folk
Alla folk som bodde på den italienska halvön under Antiken är således italiska folk.

Skriv svar