Vintern i Romerska riket

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Vintern i Romerska riket

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 april 2007, 18:39

På latin betyder substantivet hiems (hiems, hiemis f. = winter) vinter. Min fråga är nu att hurdana brukada vintrarna vara i det antika och klassiska Romerska riket från ungefär 75 f.Kr. till ungefär år 200?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vintern i Romerska riket

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 april 2007, 21:11

Ralf Palmgren skrev:På latin betyder substantivet hiems (hiems, hiemis f. = winter) vinter. Min fråga är nu att hurdana brukada vintrarna vara i det antika och klassiska Romerska riket från ungefär 75 f.Kr. till ungefär år 200?
Jag vet att dom har gjort historiska väderobservationer med hjälp av furufrön, såvitt vad jag känner till så var det lite varmare förut under vintrarna. Men det finns en institution på Sveriges Geologiska undersökningar på Uppsala universitet som sysslar med historiska väderundersökningar, så du kan ju vända dig dit om du inte skulle få svar på Skalman. Ett tips bara!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 15 april 2007, 21:50

Helt ur huvudet säger man väl att det var varmare än nu fram till c:a år 400?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 april 2007, 23:05

Spontant skulle jag väl tro att skillnaden från dagens klimat är nästan obetydlig? Men jag lyckades hitta dettautdrag ur The archeology of the Roman economy på nätet. Har boken själv, där beskrivs lite grann om klimatet.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 april 2007, 18:42

Kom att tänka på att tillexempel vindruvor väl fördes till britannien av romarna, en indikation på att det var snäppet varmare på den tiden...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vintern i Romerska riket

Inlägg av Hexmaster » 16 april 2007, 19:57

Ralf Palmgren skrev:Min fråga är nu att hurdana brukada vintrarna vara i det antika och klassiska Romerska riket från ungefär 75 f.Kr. till ungefär år 200?
När det går ner mot nollstrecket så tycker ju parisaren att det är världens vargavinter, liksom man i Kiruna skrattar åt sörlänningar som tycker att -20 är något att göra väsen för...

Jag har bestämt för mig att jag i Jerome Carcopinos Dagligt liv i antikens Rom läst om nödvändigheten av fyrfat i illa isolerade insulae, nånting ditåt. Klimat och latitud till trots. Hurdana vintrar har Rom idag förresten?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 april 2007, 20:37

Så det var varmare i Europa under den klassiska romerska tiden än vad det är nuförtiden. Tackar för informationen.

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Inlägg av Kreuz » 16 april 2007, 23:59

Nja var det verkligen det. Järnåldern skall väl ha varit kallare än dagens klimat åtminstone här uppe i norden. Dessutom finns ju ett flertal källor som talar om snö och frusna vattendrag i Rom. De exempel jag kommer på så här i hastigheten är Horatius' "Vides ut alta stet niue candidum Soracte" (från något av odena) och Livius omtalande om något år (~300?) då Tibern var så frusen att båttrafiken var tvungen att inställas. Jämför man det med dagens Rom där medeldygnslägstatemperaturen i januari (den kallaste månden) är 3°C (http://www.wordtravels.com/Cities/Italy/Rome/Climate) så kämpar träden ytterst sällan med några snömassor och tibern hejdas inte av några större ismängder. Påstår inte att Horatius och Livius är de pålitligaste källor i alla lägen. Men det kan nog vara värt att göra lite ytterligare undersökningar innan man fastslår hur Roms vintrar har förändrats.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 april 2007, 17:01

Diskussionen om Malaria flyttades till en egen tråd här.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 19 april 2007, 15:25

Kreuz skrev: Dessutom finns ju ett flertal källor som talar om snö och frusna vattendrag i Rom. De exempel jag kommer på så här i hastigheten är Horatius' "Vides ut alta stet niue candidum Soracte" (från något av odena) och Livius omtalande om något år (~300?) då Tibern var så frusen att båttrafiken var tvungen att inställas.
Att dylikt omnämns är i sig inget bra bevis om klimatet som sådant. De kan minst lika gärna ha omnämnts just som exempel på extrema vintrar, eller rent av exmpel på extrema dagar under en viss vinter och just därför omtalas... Tillfälliga köldknäppar förekommer både här och där, det vet vi. Undantag som ibland bekräftar regeln.

Skriv svar