Kvinnornas ställning i Fenicien/Karthago
Kvinnornas ställning i Fenicien/Karthago
Vet vi något om kvinnornas ställning i den feniciska kulturen?
Kære Hejtord
Jeg mener vi har et glughul til dette ved at forstå opbygningen af hesterytterdansen ”Troja”, der er en ceremoniel gennemrejse fra ung til voksen, og samtidig viser vinderne og taberne fra Slaget ved Troja år 1184 f.Kr.
De tre anførere i hesterytterdansen skal ride tre forskellige typer heste for at vise de tre forskellige verdener (fortid, nutid og fremtid).
I Vergil/Virgil’s opfattelse af hvorledes dette gik for sig er den tredje hest givet af kvinden Dido og importeret fra bystaten Sidon (”Iulus Sidonio est invectus equo”).
Kvinden Dido, hun kaldes også Elissa, var prinsesse af bystaten ”Tyrus/Tyre/Tyri/Tyr”. Denne vandborg har intet opland til græsning af heste, hvorfor hun må hente hesten fra den nærliggende bystat "Zidon" ("Seidone" på gotisk).
Prinsesse Dido rejser fra ”Tyrus/Tyre/Tyri/Tyr” og er grundlægger af Kartago, hvorfor hun ofte omtales som Dronning. At den tredje hest, fremtidens hest, kommer fra kvinden Dido, skyldes at denne kvinde kommer fra sejrherren i Slaget om Troja år 1184 f.Kr. og derfor er ”Skuld” (det som skal/måtte blive, fremtiden.
Jeg har beskrevet hesterytterdansen i detaljer i mit afsnit ”Hesterytterdansen ”Troja” – gennemrejsen fra ung til voksen”:
http://www.verasir.dk/show.php?file=cha ... l#toc121-4
mvh
Flemming
Jeg mener vi har et glughul til dette ved at forstå opbygningen af hesterytterdansen ”Troja”, der er en ceremoniel gennemrejse fra ung til voksen, og samtidig viser vinderne og taberne fra Slaget ved Troja år 1184 f.Kr.
De tre anførere i hesterytterdansen skal ride tre forskellige typer heste for at vise de tre forskellige verdener (fortid, nutid og fremtid).
I Vergil/Virgil’s opfattelse af hvorledes dette gik for sig er den tredje hest givet af kvinden Dido og importeret fra bystaten Sidon (”Iulus Sidonio est invectus equo”).
Kvinden Dido, hun kaldes også Elissa, var prinsesse af bystaten ”Tyrus/Tyre/Tyri/Tyr”. Denne vandborg har intet opland til græsning af heste, hvorfor hun må hente hesten fra den nærliggende bystat "Zidon" ("Seidone" på gotisk).
Prinsesse Dido rejser fra ”Tyrus/Tyre/Tyri/Tyr” og er grundlægger af Kartago, hvorfor hun ofte omtales som Dronning. At den tredje hest, fremtidens hest, kommer fra kvinden Dido, skyldes at denne kvinde kommer fra sejrherren i Slaget om Troja år 1184 f.Kr. og derfor er ”Skuld” (det som skal/måtte blive, fremtiden.
Jeg har beskrevet hesterytterdansen i detaljer i mit afsnit ”Hesterytterdansen ”Troja” – gennemrejsen fra ung til voksen”:
http://www.verasir.dk/show.php?file=cha ... l#toc121-4
mvh
Flemming
Ett kvinnoöde från andra puniska kriget kan du läsa om här http://www.livius.org/so-st/sophoniba/sophoniba.html och som det sägs på slutet fanns det säkert hundratals liknande kvinnoöden liknande Sofonisbas under antiken, men få har lämnat spår i historieböckerna med ett namn.
Rent allmänt vet man väldigt lite om livet i Karthago eftersom romarna fullständigt utplånade deras kultur. De flesta bilder av deras sätt att leva och tänka som framförs är i värsta fall vilda spekulationer och i bästa fall kvalificerade gissningar.
mvh
Rent allmänt vet man väldigt lite om livet i Karthago eftersom romarna fullständigt utplånade deras kultur. De flesta bilder av deras sätt att leva och tänka som framförs är i värsta fall vilda spekulationer och i bästa fall kvalificerade gissningar.
mvh