Aristofanes / Aristophanes ......

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
wadyr
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 januari 2007, 10:59
Ort: Min mammas mage, SKÅNE

Aristofanes / Aristophanes ......

Inlägg av wadyr » 11 januari 2007, 16:15

..... har gjort bl.a Lysistrate och Grodorna... Nu är det så att mina elever vill veta vad de handlar om och jag hittar ingenting om Grodorna på nätet.(vårt skolbibliotek är inte såå stort så där finns det inget om det.) Och att Lysistrate var en självständig kvinna som fick alla kvinnor i Sparta att sex-strejka för att få männen att sluta kriga,är lite väl tunt. Hur gjorde hon det då? O.s.v är frågor jag lär få då... Snäll någon, hjälp mig till någon bra sida på nätet med grundlig information om dessa två pjäser...."Pretty please with suger on top"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 januari 2007, 19:30

Vare sig det är dina elever eller du själv som letar efter informationen :) så finns den på Wikipedia - engelska då.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Frogs
http://en.wikipedia.org/wiki/Lysistrata

Användarvisningsbild
wadyr
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 januari 2007, 10:59
Ort: Min mammas mage, SKÅNE

Inlägg av wadyr » 12 januari 2007, 08:38

Tja, "mina" elever är nog inte riktigt så haj på engelska så att de klarar av att förstå det där, så det blir till att sitta och översätta det först, men tack för hjälpen! (fast det hade varit lättare för mig om det funnits på svenska :lol: )

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 januari 2007, 12:55

Jag föreslår att du istället läser dessa två dramor, så kan du förklara det mer utförligt för dina elever. Det är ju bättre att någon förklarar det för dem, än att de ska få en förklaring i textform.

Mvh -Dan

Skriv svar