Bortglömd kunskap från Rom - En fråga

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
blizzard
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 30 maj 2005, 16:24
Ort: skellefteå

Bortglömd kunskap från Rom - En fråga

Inlägg av blizzard » 23 december 2006, 06:30

En dokumentär på discovery handlade om antika Rom. Jag vill mig minnas att de nämnde att Romarna använde sig av murbruk/cement(?). Kunskapen om att använda "cement" försvann iom att Rom (västrom) föll och det skulle dröja länge innan det återupptäcktes igen. Stämmer det? Eftersom Östrom levde vidare ytterliggare många hundra år så borde väl kunskapen bevarats.

Nu var det ett tag sedan jag såg dokumentären...

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Inlägg av Ståhlspets » 23 december 2006, 06:54

Kunskapen att blanda cement ”opus caementitium” eller vulkanisk sand blandad med kalk förlorades under Medeltiden efter att det Romerska Imperiet kollapsat.

Kunskapen att blanda de rätta ingredienserna återupptäcktes igen av på 1700 talet av en engelsk ingenjör vid namn John Smeaton.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 23 december 2006, 21:33

Ståhlspets skrev:Kunskapen att blanda de rätta ingredienserna återupptäcktes igen av på 1700 talet av en engelsk ingenjör vid namn John Smeaton.
...men det var väl inte förrän vid sekelskiftet 1900 som man började bygga hus i betong? Är det någon som vet vad som hände under 1800-talet? Jag har i och för sig för mig att de dekorationer som sattes på Uppsala domkyrka i slutet av 1800-talet var av betong (men de gick sönder och tog bort efter bara några decennier)...

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 11 januari 2007, 13:13

Hej.

Ber om ursäkt för att jag bumpar upp denna tråd, men eftersom ni diskuterade betong/romerskt cement passar jag på att förklara lite historia...

Den äldsta formen av murbruk man känner till skapades i Egypten och Mesopotamien. Det var sk surkalksbruk, men även en form av gipsbruk användes. Man blandade även i sand i smeten och kunde på så vis göra byggstenar.
Denna typ av murbruk brukar inte kallas betong (concrete), eftersom det inte bygger på cement-blandning utan kalkens "släckningsprocess" när den brända kalkstenen (som då tappat sitt mineralvatten), kastas i vatten igen och på det viset återtar vatten i sin molekylstruktur.

De som brukar betecknas vara först med att göra "riktig" betong var romarna, visserligen gjorde de nästan på samma sätt som egypterna och mesopotamierna, men de kom på att de kunde blanda i Pozzolana, en form av vulkanaska, vilket gjorde betongen hårdare och kunde därför blanda in mer och större ballast. De kunde på detta sätt också tillverka världens första vattentäta murbruk.

Idag används faktiskt kiselslagg från brännugnar för att återskapa samma effekt, sk "Portland Cement".
Det skall tilläggas att det idag blandas i mer än bara kalk även i vanligt murbruk (därav namnet cement) vilket gör betongen hållbarare och mer lättarbetad. (viss cement bränner - dvs stelnar - även under vatten, andra sorter kräver att få torka istället).

Det skall också sägas att efter romarrikets fall glömdes Pozzolana-betongen bort, och man använde återingen vanligt surkalkbruk.

Och vad är då betong? Tja, man kan väl i enklaste laget säga att betong är cement med en stor andel ballast.

MVH

OldCode

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 23 januari 2007, 13:13

Fortsätte man inte att använda tekniken i Konstantinopel även efter att det västra riket föll? Jag har för mig att det byggdes imponerande kloaker och akvedukter som i många fall fortfarande används, vilket torde innebära att man fortfarande hade förmågan att tillverka vattentätt betong och murbruk.

Var inte turkarna, morerna och egyptierna också kända för sina fontäner och offentliga bad som borde ha krävt samma murbruk?

Skriv svar