Judar i Romarriket

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Judar i Romarriket

Inlägg av KP-31 » 21 oktober 2006, 18:04

Enligt den här sajten

http://en.wikipedia.org/wiki/Jew

var 10 % av Romas befolkning judar vid tideräkningens början. Stämmer det?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 oktober 2006, 20:19

De spekulerar i att det kunde funnits så många i hela Romerska riket, som en följd av konverteringar i den hellenistiska världen.
Some secular historians speculate that a majority of the Jews in Antiquity were most likely descendants of converts in the cities of the Graeco-Roman world, especially in Alexandria and Asia Minor. They were only affected by the diaspora in its spiritual sense and by the sense of loss and homelessness which became a cornerstone of the Jewish creed, much supported by persecutions in various parts of the world. Any such policy of conversion, which spread the Jewish religion throughout Hellenistic civilization, seems to have ended with the wars against the Romans and the following reconstruction of Jewish values for the post-Temple era. DNA evidence of this theory has been spotty, however, some historians believe based on some historical records that at the dawn of Christianity as many as 10% of the population of the Roman Empire were Jewish, a figure that could only be explained by local conversion.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 21 oktober 2006, 21:02

Dûrion Annûndil skrev:De spekulerar i att det kunde funnits så många i hela Romerska riket, som en följd av konverteringar i den hellenistiska världen.
citat (samma källa)

"According to James Carroll, "Jews accounted for 10% of the total population of the Roman Empire. ""

ja de spekulerar...

anser du att sådana spekulationer är trovärdiga?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 oktober 2006, 23:46

Det beror vad de baserar hypotesen på. Men det är ju inte omöjligt med tanke på de stora folkcentran i östra Medelhavet som skulle kunna vara missionsområden. Jag har inte läst Carroll's bok, så jag vet ju inte. Kanske någon annan gör det?

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 14 november 2006, 22:34

Att pricka någorlunda rätt på antalet lär nog bli väldigt svårt, men det verkar som att det fanns ett betydande antal judar i just Rom under Caesars tid. Källa: Rubicon (Tom Holland)

/Sonny

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 15 november 2006, 00:09

Sedan kan man fråga sig hur detta definieras. Vi lär oss ju att när Paulus och apostlarna missionerade, så var det mycket vanligt att i kretsen runt de judiska församlingarna fanns det folk som respekterade den judiska gudsuppfattningen och sedvänjorna, men utan att formellt gå över till judendomen.
Dessa "wannabies" blev då mycket ofta de första kristna - eller iaf att det var bland dem man började att missionera.

Jag kan tänka mig att i den allmänna "statistiken" hamnade dessa "wannabies" som judar - de följde ju inte de vanliga romerska gudarna.

Och därmed får vi siffror för "judar" som är kanske säg - 3 gånger högre än på jude-judar.

Grottis
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 november 2006, 01:08
Ort: Mälardalen
Kontakt:

Inlägg av Grottis » 19 november 2006, 05:05

Stefan skrev:... när Paulus och apostlarna missionerade, så var det mycket vanligt att i kretsen runt de judiska församlingarna fanns det folk som respekterade den judiska gudsuppfattningen och sedvänjorna, men utan att formellt gå över till judendomen.
Dessa "wannabies" blev då mycket ofta de första kristna - eller iaf att det var bland dem man började att missionera.

Jag kan tänka mig att i den allmänna "statistiken" hamnade dessa "wannabies" som judar - de följde ju inte de vanliga romerska gudarna.
Det stämmer. Till en början klumpade de romerska myndigheterna ihop de kristna med judarna, dvs. båda grupperna betraktades som judar utan åtskillnad. Därför slapp de kristna att offra åt kejsaren (judarna hade tillerkänts det undantaget) och undgick däremed förföljelse till en början. Att skilja dem åt började man inte med förrän en bit in på 100-talet e.v.t.

Men trådskaparens fråga gällde förhållandena vid vår tideräkningsbörjan. Jag finner det inte otroligt att fem miljoner judar fanns i Romarriket. Man bör tänka på att minoriteten bodde i Palestina. Resten fanns utspridd över hela Medelhavsvärlden.

Skriv svar