Demokrati - antikens grekland vs vår tids i sverige, frågor!

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Natalie
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 september 2006, 15:04
Ort: Göteborg

Demokrati - antikens grekland vs vår tids i sverige, frågor!

Inlägg av Natalie » 19 september 2006, 15:44

Jag har ett funktionshinder som innebär att jag inte på något sätt är osmart,
men när jag pluggar, har jag svårigheter med att veta vad som är det relevanta i en text, samt att förstå själva frågan vid skoluppgifter.
Därför hoppas jag att någon här kan hjälpa mig med följande frågor: (som handlar om Antikens grekland).

Jag kan absolut inte fråga min lärare om jag har förstått frågorna rätt, eftersom jag inte vill framstå som dum och han inte vet något om mitt funktionshinder.


1. Hur överensstämmer Perikles uppfattning av demokrati med vår tids?

Mina frågor angående detta:
Hade Perikles en annan uppfattning av demokrati än de övriga atenarna? eller är det bara för att jag ska utgå från just Perikles tal som frågan är ställd så? Jag undrar oxå om jag har förstått det rätt att sambandet mellan vår tids demokrati och Perikles demokratiska uppfattning, främst är att de hade några utvalda män som bestämde om offentliga angelägenheter, precis som vi har vi har våra politiker som bestämmer i offentliga frågor?


2.Hur skilde sig den grekiska demokratin från den svenska i vår tid?


Här har jag redan suttit och skrivit flera sidor, vilket jag antar är för mycket,
så vad är det relevanta att få med här?
(Jag har skrivit med (i korta drag här): att vi har representativ demokrati och de hade direkt demokrati, att i både antiken och sverige nu, är det först långa disskussioner, sedan beslut genom röstning, för dom bland politikerna och i antiken, alla (män över 20),

Fråga: vad i dagens sverige kan man jämföra dessa med: strateger,ämbetsmän och rådet? (tänker mig liknande positioner, tex, riksdagsråd? eller hur kan man jämföra?