Jag tror ingenting om det, det var en kommentar till Varggrottan kontra Bocksagan, som talar just om Nyland som mänsklighetens vagga.Boreas skrev:Tror du att isen fortfarande låg över Åbolands och Finlands skärgård - medan Bottenhave var öppet?G:son skrev:
Om du menar Varggrottan, så finns den inte i närheten av Nyland.
Förlåt att jag uttryckte mig slarvigt, men det var väl ganska klart hur jag menade. Varggrottan är intressant, om det nu visar sig att fynden faktiskt är paleolitiska, det råder delade meningar om det.Boreas skrev:1) Inget konstigt? Varför kallas då fynden både "sensationell" och "enigmatisk"? Hade också du tillgång på denna information redan före man gjorde denna högst kontroversiella fynd?!G:son skrev: Och det är ingenting konstigt med fynden där, ingenting har daterats till en pågående istid.
2) Varggrottans dateringar är byggt på dom fluviala rester från istidens olika inter-glacialer. Alla dessa inter-glacialer tilhör vad vi i generella termer kallar "istiden" - vilken inte uphör före slutet av Yngre Dryas. Kolla lite kvartiär-geologi.
Du vet väl hur Neandertal-människan fick sitt namn? Avståndet från Norden till Tyskland är inte "enormt". Det förefaller osannolikt att Neandertalare inte skulle ha funnits i Skandinavien, Finland och Baltikum, under perioder som klimatet var gynnsamt. Jag ser ingenting kontroversiellt eller märkvärdigt i det. Inlandsisarna har bara sopat bort nästan alla eventuella spår de har lämnat efter sig.Boreas skrev:Varför är det naturligt att det skulle finnas människor i Finland före istiden? Dom fanns ju inte i Norge, Sverige, Baltikum eller nord-Europa - under denna tid. Det enorma avståndet mellan Vargrottan i Karijoki och närmaste (kända) paleolitiska populationer - i Ukraina/Donets och Spanien/Frankrike - ÄR ett stort problem när ursprunget till "Homo Karijokis" skal sökas.G:son skrev: Men naturligtvis fanns det människor i Finland före istiden, man har bara inte hittat spår av dem, just p.g.a. inlandsisen.
Den 120.000 år gamla refugian öster om Bottenhavet ÄR ett enigma. 40.000 år gamla bosätningar öster om Hvita havet understryker detta enigma. Men det förklarar inte HUR en familj-saga kunde vara så ofantlig att beskriva och begrunda en sådan population - långt innan den blev uptäckt.
/G:son