Stenbollar och klotvittring.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 22 maj 2006, 16:24

Saxat från http://www.world-mysteries.com/sar_12.htm
How were they made?
The balls were most likely made by reducing round boulders to a spherical shape through a combination of controlled fracture, pecking, and grinding. The granodiorite from which they are made has been shown to exfoliate in layers when subjected to rapid changes in temperature. The balls could have been roughed out through the application of heat (hot coals) and cold (chilled water). When they were close to spherical in shape, they were further reduced by pecking and hammering with stones made of the same hard material. Finally, they were ground and polished to a high luster. This process, which was similar to that used for making polished stone axes, elaborate carved metates, and stone statues, was accomplished without the help of metal tools, laser beams, or alien life forms.
Intressant, alltså har artikelförfattaren menat att man emulerat naturlig klotvittring genom "tillmakning" som det heter inom den äldre gruvvärlden (eldning och kylning). Sen har man färdigställt kloten med redskap och till sist slipat dem.

Det står också att stenbollarna har "daterats" genom att man hittat föremål som kunnat daterats i samma lagerföljd "strata" som stenarna, de är alltså INDIREKT daterade. Finns det några lämningar i Bosnien som kan dateras?

Sen står det också om det största bollen som hittats ska ha blivit eroderad, så att dess sfäriska form delvis blivit förstörd, samt att dess polerade yta blivit förstörd... Men kan det inte lika gärna vara så att den enbart blivit utsatt för naturlig klotvitting och inget annat?
Återigen är det enbart en teori, men eftersom stenen inte uppvisar några människopåverkade tecken längre...
Så är det nog svårt att säga vilket som i just det fallet.

De bosniska stenarna som visas ovan - precis som jag sade tidigare - uppvisar ingen tillhuggning och polering (eller de har åtmistonde inte VISAT något sådant på de bilder de har presterat.

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 maj 2006, 16:36

Skulle vilja tillfoga att det går alldeles utmärkt att lansera teorier även om det saknas absolut vattentät bevisning - då fick väl forumet handla om matematik el.dyl., om ens det - men det är en helt annan sak än att lansera varje infall som en teori värd att ta på allvar.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 22 maj 2006, 16:58

OldClode:
Återigen är det enbart en teori...
Kan du fremsætte en teori om, hvilken funktion stenkuglerne i Costa Rica har haft...bare én?

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 22 maj 2006, 17:38

Kan du fremsætte en teori om, hvilken funktion stenkuglerne i Costa Rica har haft...bare én?

Nej, varför skulle jag? Jag är geolog - inte arkeolog, religionsvetare, historiker eller alternativhistoriker, inte heller är jag UFO-troende.
De teorier jag kan tänkas ha om deras ev. funktion håller jag för mig själv - precis som jag tycker alla andra borde göra när det inte finns någon uppbackning bakom dem.

MVH

/OldCode

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 22 maj 2006, 17:48

OldCode skrev:
Kan du fremsætte en teori om, hvilken funktion stenkuglerne i Costa Rica har haft...bare én?
Nej, varför skulle jag? Jag är geolog - inte arkeolog, religionsvetare, historiker eller alternativhistoriker, inte heller är jag UFO-troende. De teorier jag kan tänkas ha om deras ev. funktion håller jag för mig själv - precis som jag tycker alla andra borde göra när det inte finns någon uppbackning bakom dem.
Tak, det var det, jeg ville vide.
Er det rigtigt forstået, at du anser det for muligt, at stenkuglerne i Costa Rica kan være naturskabte?

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 22 maj 2006, 18:10

Jag anser det fullt möjligt att VISSA av dem, de som inte uppvisar tecken på att ha tillverkats (som mejselspår och polering) kan vara naturligt bildade genom fenomenet klotvittring.

Det verkar dock vara ställt utan tvivel att vissa är påverkade och kanske tom skapade av människor, just därför att vissa tyligen visar just mejselspår och spår av polering.

Så mitt svar är, att tydligen är vissa påverkade av människor, medans andra inte uppvisar samma karaktäristiska.

Det skall tilläggas att jag inte är någon expert på Costa Ricas stenbollar, och jag har inte kontrollerat uppgifterna som framkommit på plats "in person". De har dock uppvisat tydliga tecken på just tillberedning genom mejselspåren och poleringen, och presenterat dem på bilder - något som de bosniska påstådda "stenbollarna" inte hittills uppvisats ha.
Jag kan inte kommentera de dateringar som utförts, då jag inte har något som helst vetenskapligt underlag tillhanda.

Men jag förstår inte varför du vill dra bort diskussionen från de påstådda bosniska stenbollarna, och de vilda teorier som bosniska stiftelsen för solpyramiden samt du själv har lagt fram. Det som de facto startade denna avknoppade diskussion.

Nog om de Costa Ricanska Stenbollarna och tillbaka till bevisningen för era teorier!

/OldCode

BueDigre
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 januari 2005, 22:37
Ort: Örebro

Inlägg av BueDigre » 24 maj 2006, 12:13

Oldcode

Hoppas du INTE återgår till att vara lurker undan försätter att besvara diverse teorier. Om inte så kommer liknande teorier säkert spridas via besökare som inte sett dina tidigare inlägg.
Förstår att det kan bli tjatigt och till och med irriterande men sakkunskap medför plikter ;)
Om vetenskapsmän hade blandat sig in i debatten oftare så hade säkert många galna ideer som nu sprider sig i samhället kunnat undvikas.
Tack för dina inlägg, minns att vi är många som läser dem och håller med utan att alltid svara.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 2 juni 2006, 15:10

Hej

Jeg kan sidde i min stol og se, at stenkuglerne i Bosnien er menneskeskabte.

Jeg kan regne dette ud i kraft af min erfaring.

Jeg gør det helt uden brug af fysik og kemi og mikroskop.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 juni 2006, 01:58

Jens Yde skrev:Hej

Jeg kan sidde i min stol og se, at stenkuglerne i Bosnien er menneskeskabte.
Vad spelar det för roll, när jag och alla andra kan se att de inte är riktigt runda (de är mer äggformade), fått förklaring på hur detta uppstår i naturen, och alltså ser att de inte är människoskapta? :)

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 5 juni 2006, 21:47

det här är ny boll som de hittade , tror jag någonstans i närheten av pyramider i visoko

Bild

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 8 juni 2006, 18:26

En sådan där liten boll är väl inga större bekymmer att knacka till? Jag trodde att de bosniska stenbollarna var skitstora. 8O

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 8 juni 2006, 19:58

Jag trodde att de bosniska stenbollarna var skitstora
de är, men de varierar också i storlek

http://www.bosnianpyramid.com/images/Bo ... Bosnic.jpg kolla den här då

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 8 juni 2006, 20:57

Den ser ut som den där stenen i ''Indiana Jones and the raiders of the lost Ark''.

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 8 juni 2006, 23:11

Härlig bild The Ghost...

Om den där nu skulle vara människotillverkad kan du kanske vänligen också förklara HUR den kan sitta fast i lerskiffer som verkar vara omgivande bergart...

Ska man alltså tillverka en relativ tidsskala, så är rundningen av stenen ÄLDRE än lerskiffern... Då snackar vi en gammal människotillverkad stenboll, innan människan ens fanns...

/OldCode

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 9 juni 2006, 16:58

Härlig bild The Ghost...

Om den där nu skulle vara människotillverkad kan du kanske vänligen också förklara HUR den kan sitta fast i lerskiffer som verkar vara omgivande bergart...

Ska man alltså tillverka en relativ tidsskala, så är rundningen av stenen ÄLDRE än lerskiffern... Då snackar vi en gammal människotillverkad stenboll, innan människan ens fanns...

barakat säger att det är människor som har gjort det så säger jag också det

som jag vet kan sådana sten bollas hittas bara i mexiko, costa rica och bosnien

om det var naturlig varför hittar vi inte i flera länder sådana sten bollar, eftersom om det är naturlig formation ???

Skriv svar