Pyramid-samband mellan Visoka, Santorini, Giza?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 23 maj 2006, 20:15

Det er åbenbart ikke oplyst, hvor "runeindskriften" er fundet. Der kan jo stå alt muligt, og måske har "risteren" tilmed ikke været sikker i sprog og skullet skrive i dårligt lys. Står der "letta", der betyder lys, eller "retta", der betyder rejst af? Eller - guldskat under denne sten?

Måske får vi mere at vide i morgen, hvor der er bebudet et pressemøde om de hidtige fund.

I dag oplyste organisationen bag udgravningen, at to nye pyramide-strukturer er fundet ved Krstac og Cemerac, og de har allerede fået navne, henholdsvis Jordens og Kærlighedens Tempel.

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 23 maj 2006, 21:12

Man skall väl också komma ihåg att ställa sig frågan: NÄR är inristningen gjord?

Det kan gott tänkas att den kan vara någon form av vägvisning som nån som tidigare undersökt gångarna gjort.

Man ska inte förutsätta att alla teorier som ställts upp av utgrävningsteam och andra är korrekta för att man hittar några tecken på en stenplatta.

MVH

/OldCode

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 26 juni 2006, 18:50

En debattør i tråden om pyramiderne i Bosnien henviste til en artikel om sakral geometri.
http://www.vof.se/folkvett/20023wienberg.html

”Inspirerad av Palle Laurings Danmarkshistoria uppsökte jag som tonåring en stor karta som hängde i Silkeborgs biblioteks tidningsläsesal. Kartan omfattade stadens omgivningar. Och utrustad med ett snöre kunde jag snart påvisa inte mindre än 5 kyrkor i rad i mellersta Jylland: Almind – Sjørslev – Levring – Hinge – Lemming. Nu, tre årtionden senare, kan jag lika snabbt konstatera att linjen sedan passerar Julsø, tangerar Himmelbjerget och fortsätter ned mot Yding Skovhøj, Danmarks högsta punkt. Landskapsgeometri eller slump? En tillfällighet som saknar värde”.

Nu har jeg selv været på biblioteket og studeret Geodætisk Instituts kort over området, størrelse 1:25.000. Og de fem kirker mellem Silkeborg og Viborg ligger perfekt på en ret linie over en strækning på 18,5 km. Himmelbjerget lidt sydligere blev med sine 147 meter anset for at være Danmarks højeste punkt frem til 1840erne. Yding Skovhøj længere mod syd på 173 meter blev senere op til vor tid betragtet som landets højeste punkt. Jeg mener, at fem kirker på linie over en så kort strækning ikke kan være en tilfældighed. Er kirkerne lagt på nogle af bronzealderens hellige steder og i forlængelse af Himmelbjerget og Yding Skovhøj?

Jeg bemærkede, at linien mellem kirkerne peger i retning af Santorini. Jeg har derfor med en skole-vinkelmåler beregnet, at linien gennem de fem kirker, Himmelbjerget og Yding Skovhøj går cirka 32 grader vest for nord – altså i nord-nordvestlig retning.

Derefter måtte jeg naturligvis finde linien mellem Santorini og Himmelbjerget på 56.06N, 9.43E, og denne linie – en storcirkelbue på Jordens krumme overflade – ligger cirka 35 grader vest for nord (med forbehold for regnefejl).
Jeg tænkte, om eksplosionen på Santorini kunne have blæst hatten af bronzealderfolket i Jylland i 1628 f. Kr. Jeg mener, at historikere bør få samme tanke, når de opdager linierne, og at de derpå efter et samråd med andre videnskabsmænd kan forkaste ideen.

Der findes i øvrigt en bronzealderhøj på toppen af Yding Skovhøj, som ikke er udgravet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 juni 2006, 14:32

Jens Yde skrev:Jeg mener, at fem kirker på linie over en så kort strækning ikke kan være en tilfældighed.
[...]
Jeg bemærkede, at linien mellem kirkerne peger i retning af Santorini.
Läste du inte resten av artikeln?:
Med knappt 2800 sockenkyrkor i medeltidens Danmark finns det nästan fyra miljoner möjligheter att sammanbinda kyrkpunkter med linjer. Formeln för antalet möjliga linjer mellan n punkter är n x (n–1) / 2. I det medeltida Danmark har jag tidigare funnit belägg för 2692 sockenkyrkor (jfr Wienberg 1993, s. 21ff). Antalet möjliga linjer mellan sockenkyrkorna skulle då vara 2692 x (2692–1) / 2 = 3 622 086. Det skulle därmed vara märkligt om inte flera kyrkor hamnade på samma linje.
Du kommer alltså hitta massor av kyrkor som ligger i linje och pekar mot Santorini eller någon annan plats. Det har ingen som helst betydelse.
Jens Yde skrev:Jeg tænkte, om eksplosionen på Santorini kunne have blæst hatten af bronzealderfolket i Jylland i 1628 f. Kr. Jeg mener, at historikere bør få samme tanke, når de opdager linierne, og at de derpå efter et samråd med andre videnskabsmænd kan forkaste ideen.
Man kan väl förkasta idén att ljud färdas över sådant avstånd över land?

Mvh -Dan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 27 juni 2006, 18:38

Dûrion Annûndil skrev:
Jens Yde skrev:Jeg mener, at fem kirker på linie over en så kort strækning ikke kan være en tilfældighed.
[...]
Jeg bemærkede, at linien mellem kirkerne peger i retning af Santorini.
Läste du inte resten av artikeln?:
Det skulle därmed vara märkligt om inte flera kyrkor hamnade på samma linje.
Du kommer alltså hitta massor av kyrkor som ligger i linje och pekar mot Santorini eller någon annan plats. Det har ingen som helst betydelse.
Jens Yde skrev:Jeg tænkte, om eksplosionen på Santorini kunne have blæst hatten af bronzealderfolket i Jylland i 1628 f. Kr. Jeg mener, at historikere bør få samme tanke, når de opdager linierne, og at de derpå efter et samråd med andre videnskabsmænd kan forkaste ideen.
Man kan väl förkasta idén att ljud färdas över sådant avstånd över land? Mvh -Dan
Den dreng, der fandt linien mellem de fem kirker, hedder Jes Wienberg, og i dag er han professor i middelalderarkæologi ved universitetet i Lund. Den slags mennesker må jo helst ikke begå fejl, så han har sikkert henvendt sig til en professor-kollega i matematik og spurgt om sandsynligheden for, at fem kirker ligger på linie - det kunne blive en opgave for deltagerne i studenter-olympiaden i matematik. Sagt på anden vis: Om man kaster 2692 perler med en diameter på 0,4 cm ud på en tennisbane, hvor stor er sandsynligheden så for, at fem af perlerne over en afstand på 1,5 meter kommer til at ligge på en ret linie?

Opgaven er mindst lige så vanskelig som at svare på, som om man på Himmelbjerget i Danmark kunne høre, se eller på anden måde erkende eksplosionen på Santorini 2500 km borte. Beretninger tyder dog på, at man i Norden kunne se lysskæret fra meteornedslaget ved Tunguska-floden i Sibirien 30. juni 1908. Kan man mærke en trykbølge/våg?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 juni 2006, 19:53

Jens Yde skrev:Sagt på anden vis: Om man kaster 2692 perler med en diameter på 0,4 cm ud på en tennisbane, hvor stor er sandsynligheden så for, at fem af perlerne over en afstand på 1,5 meter kommer til at ligge på en ret linie?
Att på motsvarande sätt hitta 5 pärlor som ligger på linje bland 2600 pärlor borde vara väldigt lätt. Det blir ca 11 pärlor per kvadratmeter, så det borde gå ganska fort (Tennisbanans yta, fördelat på 2600 pärlor, = ca 11 per m2) på ca 240 rutor.
Jens Yde skrev:Opgaven er mindst lige så vanskelig som at svare på, som om man på Himmelbjerget i Danmark kunne høre, se eller på anden måde erkende eksplosionen på Santorini 2500 km borte. Beretninger tyder dog på, at man i Norden kunne se lysskæret fra meteornedslaget ved Tunguska-floden i Sibirien 30. juni 1908. Kan man mærke en trykbølge/våg?
Som sagt, 2500 km av ljud- och chockvågsabsorberande terräng borde väl effektivt stoppa detta?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 27 juni 2006, 22:00

Wienberg skrev:
Med knappt 2800 sockenkyrkor i medeltidens Danmark finns det nästan fyra miljoner möjligheter att sammanbinda kyrkpunkter med linjer. Formeln för antalet möjliga linjer mellan n punkter är n x (n–1) / 2. I det medeltida Danmark har jag tidigare funnit belägg för 2692 sockenkyrkor (jfr Wienberg 1993, s. 21ff). Antalet möjliga linjer mellan sockenkyrkorna skulle då vara 2692 x (2692–1) / 2 = 3 622 086.
Det regnestykke finder jeg irrelevant. To kirker ligger jo altid på linie. Det relevante er, at fem kirker ligger på én ret linie over kun 18,5 km.

Og Durion Annundil skrev:
Att på motsvarande sätt hitta 5 pärlor som ligger på linje bland 2600 pärlor borde vara väldigt lätt. Det blir ca 11 pärlor per kvadratmeter, så det borde gå ganska fort (Tennisbanans yta, fördelat på 2600 pärlor, = ca 11 per m2) på ca 240 rutor.
Det svar fortæller vel egentlig, at det er usandsynligt, at de fem kirker ligger på linie på grund af tilfældigheder.
Fænomenet kendes under betegnelsen "ley lines".

http://en.wikipedia.org/wiki/Ley_line
http://en.wikipedia.org/wiki/Alignments ... dom_points

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 juni 2006, 10:04

Jens Yde skrev:
Wienberg skrev:
Med knappt 2800 sockenkyrkor i medeltidens Danmark finns det nästan fyra miljoner möjligheter att sammanbinda kyrkpunkter med linjer. Formeln för antalet möjliga linjer mellan n punkter är n x (n–1) / 2. I det medeltida Danmark har jag tidigare funnit belägg för 2692 sockenkyrkor (jfr Wienberg 1993, s. 21ff). Antalet möjliga linjer mellan sockenkyrkorna skulle då vara 2692 x (2692–1) / 2 = 3 622 086.
Det regnestykke finder jeg irrelevant. To kirker ligger jo altid på linie. Det relevante er, at fem kirker ligger på én ret linie over kun 18,5 km.

Og Durion Annundil skrev:
Att på motsvarande sätt hitta 5 pärlor som ligger på linje bland 2600 pärlor borde vara väldigt lätt. Det blir ca 11 pärlor per kvadratmeter, så det borde gå ganska fort (Tennisbanans yta, fördelat på 2600 pärlor, = ca 11 per m2) på ca 240 rutor.
Det svar fortæller vel egentlig, at det er usandsynligt, at de fem kirker ligger på linie på grund af tilfældigheder.
Fænomenet kendes under betegnelsen "ley lines".

http://en.wikipedia.org/wiki/Ley_line
http://en.wikipedia.org/wiki/Alignments ... dom_points
Jag är ingen matematiker, men i den sista länken om Alignment of random points har du väl den matematiska formeln? Och jag tolkar det som att 5 punkter på rad verkar vara väldigt lätt att få. Alltså kan man skylla detta på tillfälligheter.

Mvh -Dan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 28 juni 2006, 10:27

Durion Annundil skrev:

Att på motsvarande sätt hitta 5 pärlor som ligger på linje bland 2600 pärlor borde vara väldigt lätt. Det blir ca 11 pärlor per kvadratmeter, så det borde gå ganska fort (Tennisbanans yta, fördelat på 2600 pärlor, = ca 11 per m2) på ca 240 rutor.
Jeg læser dit indlæg således:
Man skal kaste 11 små perler ud på et bord på én kvadratmeter. Det er så meningen, at fem perler skal ligge på linie.
Jeg har ikke forsøgt, men jeg forestiller mig, at man kommer til at kaste perlerne mange, mange hundrede gange, før det lykkes at få fem på rad.
Og at det således er planlagt af mennesker engang før år 1300, at kirkerne i Almind, Sjørslev, Levring, Hinge og Lemming skulle ligge på linie nord-nordvest for Yding Skovhøj og Himmelbjerget.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 juni 2006, 11:08

Jens Yde skrev:Jeg læser dit indlæg således:
Man skal kaste 11 små perler ud på et bord på én kvadratmeter. Det er så meningen, at fem perler skal ligge på linie.
Jeg har ikke forsøgt, men jeg forestiller mig, at man kommer til at kaste perlerne mange, mange hundrede gange, før det lykkes at få fem på rad.
Og at det således er planlagt af mennesker engang før år 1300, at kirkerne i Almind, Sjørslev, Levring, Hinge og Lemming skulle ligge på linie nord-nordvest for Yding Skovhøj og Himmelbjerget.
Närmare bestämt 240 gånger, om man ska jämföra med din tennisbana. Men egentligen var det väl 1,5 meter du ville ha utslag inom? Så mer rättvisande om du prövar på en riktig tennisbana med 2600 pärlor.
Poängen var att du kommer få massor av pärlor som ligger 5 i linje, och på samma sätt är alltså de fem kyrkorna en tillfällighet.

Mvh -Dan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 28 juni 2006, 11:30

Det drejer sig ikke om at finde fem kirker i USA, som ligger på linie helt fra Californien og til New York Island. Det handler om fem kirker, der i klart vejr muligvis alle kan ses fra toppen af Himmelbjerget 147 meter over havet.

Som der står i Wikipedia-artiklen om "Alignments of random points" ved tegningen af 607 linier mellem 269 punkter: "The simulation used alignments crossing long distances and alignments of two points close together and the third a long distance away. Allowing only lines of close points would radically alter this picture."

Eller på dansk: Tillades kun linier mellem punkter (kirker) tæt på hinanden ændres billedet radikalt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 juni 2006, 11:57

Jens Yde skrev:Det drejer sig ikke om at finde fem kirker i USA, som ligger på linie helt fra Californien og til New York Island. Det handler om fem kirker, der i klart vejr muligvis alle kan ses fra toppen af Himmelbjerget 147 meter over havet.

Som der står i Wikipedia-artiklen om "Alignments of random points" ved tegningen af 607 linier mellem 269 punkter: "The simulation used alignments crossing long distances and alignments of two points close together and the third a long distance away. Allowing only lines of close points would radically alter this picture."

Eller på dansk: Tillades kun linier mellem punkter (kirker) tæt på hinanden ændres billedet radikalt.
Simuleringen tillät olika avstånd mellan punkt och punkt i relation till varandra, det gällde alltså inte att bilden förändras beroende på skalan (ingen skillnad på USA och 1,5 meter alltså).

De fem kyrkorna i Danmark ligger väl inte exakt lika långt från varandra?

Mvh -Dan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Var minoerne kendt i Jylland?

Inlägg av Jens Yde » 30 juli 2007, 18:17

Jens Yde skrev:Svar: Tin var afgørende for Ægypten. Det har tilsyneladende været en statshemmelighed, hvorfra de fik metallet.
Hentede minoerne tin i Cornwall? Var minoerne mon kendt i Jylland?

En tysk kulturhistoriker, Hans Peter Duerr, oplyser, at han har fundet minoiske genstande i Nordsøen. Det drejer sig om keramik fra sydkysten af Kreta, heraf et segl med Linear A-skrift.

Historikeren udtaler, at det kan være bevis for, at minoiske handelsskibe har været på besøg i området, formentlig for at få tin med fra Cornwall, hvilket kunne bruges til bronzefremstilling. Også "havets guld", rav, satte minoerne pris på at få med hjem til Kreta, Santorini m.m.

http://www.focus.de/magazin/kurzfassung ... 68182.html

Det opsigtsvækkende fund er gjort i de nordfrisiske øer, vest for Husum, Slesvig-Holsten. Lokaliteten ligger nord for Hallig Südfall, en mikro-ø, hvor der kun bor to mennesker.

http://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCdfall
Senast redigerad av 1 Jens Yde, redigerad totalt 30 gånger.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 30 juli 2007, 19:38

Nyheden om fundet af minoiske sager i Vadehavet var i mange tyske medier i går.

Imidlertid fortalte Hans Peter Duerr allerede i 2005 om minoerne og fundet.

"Ein Fund hat uns nachgerade schockiert: Wir sind auf Überreste levantinischer und vor allem minoischer Transport- und Gebrauchskeramik aus dem Kreta des 13. und 14. Jahrhunderts vor Christus gestoßen."

Pressen forstod åbenbart ikke sensationen heri.

http://www.geo.de/GEO/import_nicht_zugeordnet/4669.html

Der findes en bronzealdergrav i Skåne, som eksperter siger er kretensisk inspireret. Navnet er Kivik.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 5 augusti 2007, 23:15

Vad sägs om Matterhorn? En solklar pyramid. Kanske tillhuggen av bosniska utvandrare...

Skriv svar