Pyramid-samband mellan Visoka, Santorini, Giza?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Visocica, Santorini, Kheops på en ret linie

Inlägg av Jens Yde » 1 maj 2006, 12:15

Der er ikke overvældende dækning i de danske medier af pyramideudgravningen i Bosnien ved Mr. Indiana Jones alias Semir Osmanagic. Som amatørhistoriker har jeg undersøgt sagen internationalt og fundet frem til det interessante forhold, at pyramiden Visocica Hill, vulkanøen Santorini og pyramiderne ved Giza ligger præcis på en ret linie. Koordinaterne er:
Visocica Hill 43.59N, 18.10E
Santorini: 36.40N, 25.40E
Giza, Cairo: 29.58N, 31.07E

Som forklaring på dette foreslår jeg, at illyrerne på Balkan i bronzealderen har haft fuldstændig klarhed over beliggenheden af pyramiderne ved Giza, hvoraf de tre mest kendte er Kheops, Khefren og Mykerinos. Afstanden fra Visocica Hill til Kheopspyramiden er 1935 km.

Da vulkanøen Santorini nord for Kreta eksploderede i "verdens største brag" i 1628 f. Kr. har illyrerne kunnet se og høre katastrofen, der blandt andet udslettede den minoiske kultur. Troede de, at hændelsen ude bag horisonten skete i Egypten? Sådan kunne det jo godt se ud, set fra Visocica Hill i Bosnien. I alt fald var det et tydeligt signal, og så byggede de pyramider efter bedste evne. Hvor pyramiderne ved Giza blev beklædt med sten anvendte illyrerne dog græstørv, og måske byggede de blot uden på det lokale Himmelbjerg.

Nogle kilder påstår, at de tre pyramider ved Giza er en afbildning af bæltet i stjernebilledet Orion, og har illyrerne så opført syv-otte pyramider som en kopi af hele Orion? Eller måske af et andet stjernebillede, Syvstjernen f.eks.. Der er frit løb for fantasien. Mange eksperter har travlt med at tage afstand fra Mr. Indiana Jones og husket at nævne, at han blandt andet "fabler" om Bilderberg, Council on Foreign Relations og lignende. Ind til dette øjeblik er der vist ingen udenlandske eksperter, der har sagt god for påstanden om, at der er en pyramide i Bosnien.

Santorini var rigt omtalt i flere danske aviser den 28. april. Dr. Walter Friedrich fra Århus har sammen med to andre forskere fundet en olivengren på Santorini og derigennem beregnet tidspunktet for eksplosionen til at være år 1613 f. Kr. men med en usikkerhed på 13 år til hver side ved en sandsynlighed på 95,4 procent. Walter Friedrich er forfatter af et værk fra halvfemserne, Feuer im Meer, senere på engelsk Fire in the Sea, hvori han godt gør, at Santorini på eksplosionstidspunktet så ud nogenlunde som i dag, en hestesko med en vulkantop i midten. Ligeledes klarlægges forbindelsen med det sagnomspundne Atlantis.

Jeg har tidligere indvendt, at den knuste stentrappe i Akrotiri på Santorini er afbildet spejlvendt i Walter Friedrichs værk Feuer im Meer i såvel den tyske som den engelske udgave. Den 22. september 2000 påstod jeg, at eksplosionen skete 1628 f. Kr., og det ser jeg ingen grund til at trække tilbage.

Jeg er derimod lidt i tvivl med hensyn til min ovennævnte opdagelse om de tre geografiske punkter, der ligger på linie. Jeg noterede, at menneskene omkring Visocica Hill både kunne se og høre vulkaneksplosionen på Santorini, og jeg er ikke i tvivl om, at de kunne høre braget, men kunne de se ildsøjlen? Afstanden fra Visocica ved Visoko og til Santorini er 1012 km, og på grund af jordens krumning skal ildsøjlen have været 80 km høj for, at den kan ses fra den bosniske pyramide, og så er vi oppe i de sfærer, hvor vi må spørge vulkaneksperter: Kan en vulkansøjle blive så høj?

Hobby-arkæologen og pyramideeksperten Semir Osmanagic har oplyst, at pyramiden i Bosnien ligger perfekt med sine fire sider nord-syd og øst-vest. Det stemmer med Kheops-pyramiden ved Cairo, der også har sine sider placeret efter de fire verdenshjørner. Kheopspyramidens afvigelse fra perfekt nord-syd er på kun 0,05 grader. Det har mystificeret eksperterne, hvordan de gamle egyptere har kunnet gøre dette med deres begrænsede tekniske muligheder. Solen som orienteringsfaktor er for unøjagtig, så de har brugt stjernerne. En ret ny teori foreslår, at de har brugt stjernerne Mizat (midtstjernen i Karlsvognens håndtag) og Kochab (bortset fra Polarstjernen den klareste i Lille Bjørn) som orienteringsfaktor. Når forbindelseslinien mellem disse to stjerner er lodret, hvilket kan konstateres med en lodline, vil et punkt ude i horisonten derved kunne udpeges som nord. Jeg stiller mig nu tvivlende over for den forklaring. De har haft langt mere avancerede redskaber og evner i astronomi, end vi tror - tror jeg.

Illyrerne på Balkan var i kraft af deres bronzefremstilling kommet i kontakt med egypterne. Da den minoiske kultur (Kreta og Santorini) lå på toppen havde minoernes flåde kontrol over det ægæiske hav og sikrede sejladsen for skibe, der kom med varer fra Donau, og længere inde på Balkan også fra Sava-floden m.fl. Da Santorini eksploderede 1628 f. Kr. ødelagdes øen, en tsunami hærgede havne og skibe på Kreta og handelen fik et knæk.

Dette blev indledningen til Det 18. Dynasti i Ægypten.

Ægypterne havde brug for tin, der sammen med kobber bruges til at fremstille bronze, og formentlig ved hjælp af resterne af minoernes flåde etablerede de kontakt med England, hvor der var tin-miner. Det dyrebare tin blev fragtet gennem Frankrig og ud gennem Rhonefloden, ved Marseilles, og videre. I England er der i bronzealdergrave fundet glaserede blå perler fra Egypten fra tiden omkring dronning Hatshepsut. Denne samhandel Ægypten-England varede i mindst 100 år.

I årene 3000-1600 f. Kr havde stenalder- og bronzealdermennesker bygget på det kendte offersted Stonehenge i Sydvest-England i tre omgange. Ved solopgang ved midsommer strålede solen hen over en bestemt sten og ind i centret af Stonehenge, men pludselig forsvandt Stonehenge-menneskene omkring 1600. Tilbedelsen af helligdommen ophørte. Jeg foreslår, at det har med Santorini-braget at gøre, at de havde fået noget andet at tænke over. "Englænderne" har ikke kunne se ildsøjlen med al dens røg, men måske hørte de braget? Sigtelinien fra Stonehenge over Santorini til Kheops passer ellers ret godt, idet den går under 100 km forbi vulkanøen, men til gengæld over Knossos på Kreta - dette blot en oplyst som et kuriosum.

På et senere tidspunkt blev det så vanskeligt at få fat på tin til bronze-fremstillingen, at dette har fremskyndet arbejdet med at gøre jern konkurrencedygtigt med den hårde bronze og til sidste sejrede jernet.

Handels- og kulturfolket minoerne sejlede rundt i nogle år på jagt efter et nyt hjem, og valget faldt blandt andet på de baleariske øer Mallorca, Menorca og Ibiza. De havde også besøgt Sicilien, hvor der findes byer med navnet Minoa. Især på Mallorcas naboø Menorca (Minorca) er der "mystiske" stenbygninger, som minoerne står bag, og her havde de og deres efterkommere hjemme ind til romerne gik i land 123 f. Kr.. Talayot-kulturen kaldes den, og især de såkaldte taulaer, en helligdom, er interessante, idet de er en model af det gamle land Santorini, formet som en hestesko og med en T-opstilling af to store flade rektangulære sten i midten symboliserende ildsøjlen og himlen i 1628 f. Kr. Foran dette T blev der tændt bål under ofringer. I oktober 2005 offentliggjordes opdagedelsen af en grav i en hule på Menorca med yderst velbevarede menneskelig, med hovedhår blandt andet, og en DNA-analyse må kunne bekræfte de dødes herkomst.

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 1 maj 2006, 12:56

Jens Yde

man, it amazing, i did not know that :D

can you post a photo that really shows that conncetion, santorini, bosnian pyramid and giza pyramid

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 maj 2006, 12:59

The Ghost,

Skriv på svenska (eller för all del danska eller norska ifall du föredrar det), tack.

/Marcus

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 1 maj 2006, 13:36

Man kan se linien ved at studere et landkort over Sydøsteuropa.

Man kan få et detailbillede, som inkluderer jordens krumning, ved at indsætte koordinaterne på denne regnemaskine:

http://www.gpsvisualizer.com/calculators

Kan du sætte billedet ind her, er du selvfølgelig velkommen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 maj 2006, 19:34

Jens Yde skrev: Som amatørhistoriker har jeg undersøgt sagen internationalt og fundet frem til det interessante forhold, at pyramiden Visocica Hill, vulkanøen Santorini og pyramiderne ved Giza ligger præcis på en ret linie.
Problemet med den teorin är först och främst att det inte ligger någon pyramid i Visocica.
Som forklaring på dette foreslår jeg, at illyrerne på Balkan i bronzealderen har haft fuldstændig klarhed over beliggenheden af pyramiderne ved Giza, hvoraf de tre mest kendte er Kheops, Khefren og Mykerinos.
Det finns dock ingenting som visar att balkanfolken känt till pyramiderna i Giza. Och Osmanagic har inte daterat sin ”pyramid” till någonting som kommer i närheten av Egyptens pyramider, utan till många tusen år innan.
Da vulkanøen Santorini nord for Kreta eksploderede i "verdens største brag" i 1628 f. Kr. har illyrerne kunnet se og høre katastrofen, der blandt andet udslettede den minoiske kultur.
[…]
Santorini var rigt omtalt i flere danske aviser den 28. april. Dr. Walter Friedrich fra Århus har sammen med to andre forskere fundet en olivengren på Santorini og derigennem beregnet tidspunktet for eksplosionen til at være år 1613 f. Kr. men med en usikkerhed på 13 år til hver side ved en sandsynlighed på 95,4 procent.
[…]
Den 22. september 2000 påstod jeg, at eksplosionen skete 1628 f. Kr., og det ser jeg ingen grund til at trække tilbage.
Varjen du eller någon annan har ju dock övertygande lyckats datera vulkanutbrottet på Santorini.

Och oavsett om det skedde 1628 f.Kr eller inte, så kan du inte passa ihop detta med det Minoiska Kreta så som du gör. Kreta verkar inte ha drabbats i någon större utstäckning, och minoerna levde vidare till ca 1450 f.Kr
Jeg er derimod lidt i tvivl med hensyn til min ovennævnte opdagelse om de tre geografiske punkter, der ligger på linie. Jeg noterede, at menneskene omkring Visocica Hill både kunne se og høre vulkaneksplosionen på Santorini, og jeg er ikke i tvivl om, at de kunne høre braget, men kunne de se ildsøjlen? Afstanden fra Visocica ved Visoko og til Santorini er 1012 km, og på grund af jordens krumning skal ildsøjlen have været 80 km høj for, at den kan ses fra den bosniske pyramide, og så er vi oppe i de sfærer, hvor vi må spørge vulkaneksperter: Kan en vulkansøjle blive så høj?
Nu är jag inte vulkanexpert, men efter vad man kan läsa sig till så kommer inga vulkanplymer upp så högt, Mount Saint Helen spydde rök upp till 20-25 kilometer upp i atmosfären. Molnpartiklar sprid ju med vinden av sin egen tyngd sedan.
Dessutom skulle man ju behöva en helt molnfri dag, och ögon som en hök, även om jorden nu var platt…
Hobby-arkæologen og pyramideeksperten Semir Osmanagic har oplyst, at pyramiden i Bosnien ligger perfekt med sine fire sider nord-syd og øst-vest.
På de kartor som låtsasexperten Osmanagic själv publicerat på sina websidor så kan man ju se att berget inte ligger perfekt i sina sidor, utan flera grader ”fel”. Och det finns inga fyra sidor, utan kanske 3 ”hörn”.
Kheopspyramidens afvigelse fra perfekt nord-syd er på kun 0,05 grader. Det har mystificeret eksperterne, hvordan de gamle egyptere har kunnet gøre dette med deres begrænsede tekniske muligheder.
Så mystiskt är det inte. Pyramiderna avviker lite grann (mer än 0,05 grader), men med lite kunskap i matematik och astronomi var det ju inget problem.
Da Santorini eksploderede 1628 f. Kr. ødelagdes øen, en tsunami hærgede havne og skibe på Kreta og handelen fik et knæk.

Dette blev indledningen til Det 18. Dynasti i Ægypten.

Ægypterne havde brug for tin, der sammen med kobber bruges til at fremstille bronze, og formentlig ved hjælp af resterne af minoernes flåde etablerede de kontakt med England, hvor der var tin-miner. Det dyrebare tin blev fragtet gennem Frankrig og ud gennem Rhonefloden, ved Marseilles, og videre. I England er der i bronzealdergrave fundet glaserede blå perler fra Egypten fra tiden omkring dronning Hatshepsut. Denne samhandel Ægypten-England varede i mindst 100 år.
Som sagt, påverkan hos minoerna har inte kunnat påvisas, och att Egyptierna drabbades eller drog någon nytta av detta har ingen kunnat påvisa.
Har du några hållbara bevis för att det förekommit handel med tenn mellan Egypten och England på drottning Hatshepsuts tid? Ett smycke gör inget bevis:
British Archeology Magazine skrev:The faience beads found in necklaces, and as isolated beads, have traditionally been discussed in terms of their origin - with some people still clinging to the idea that they were imports from Egypt or the east Mediterranean in the 14th century BC.

New research on faience conducted by all three national museums in Britain, along with Andrew Shortland (at Oxford University's Research Laboratory for Archaeology & the History of Art) and faience veteran Stanley Warren (formerly of Bradford University), is not only putting the final nails into that particular coffin. It is also revealing that this material, too, may well have had talismanic force.
http://www.britarch.ac.uk/BA/ba70/feat3.shtml
men pludselig forsvandt Stonehenge-menneskene omkring 1600. Tilbedelsen af helligdommen ophørte. Jeg foreslår, at det har med Santorini-braget at gøre, at de havde fået noget andet at tænke over. "Englænderne" har ikke kunne se ildsøjlen med al dens røg, men måske hørte de braget?
Hur skulle de kunnat hört smällen? De befanns sig ju i England.
Handels- og kulturfolket minoerne sejlede rundt i nogle år på jagt efter et nyt hjem, og valget faldt blandt andet på de baleariske øer Mallorca, Menorca og Ibiza. De havde også besøgt Sicilien, hvor der findes byer med navnet Minoa.
Två problem med detta scenario: Minoerna bodde kvar på Kreta och letade alltså inget nytt hem, och deras namn för sig själva känner vi inte till. Namnet hittade istället Sir Arthur Evans på från sagans kung Minos.

Jag ser alltså stora brister i den här teorin.

Mvh -Dan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 3 maj 2006, 12:47

Durion Annundil skrev: Problemet med den teorin är först och främst att det inte ligger någon pyramid i Visocica.

Svar: Der er flere problemer. Et problem er, at Semir Osmanagic har udtalt sig om usandsynlige hændelser, som at pyramiderne har stået under vand i flere hundrede år. Et andet er, at han er amatør, og derfor mødes med misundelse (svartsjuke) af eksperter. Et tredje er de politiske forhold på Balkan, hvor mange er enten fanatisk tilhængere eller også fanatisk modstandere af, om der kan være en pyramide i Bosnien. Man strides sikkert også om, hvorvidt skrivemåden er Visoko eller Visoka, på samme måde som striden står om Kosovo og Kosova.

D.A.: Det finns dock ingenting som visar att balkanfolken känt till pyramiderna i Giza. Och Osmanagic har inte daterat sin ”pyramid” till någonting som kommer i närheten av Egyptens pyramider, utan till många tusen år innan.

Svar: Nej, det er jo helt nyt. Så vidt, jeg har læst, daterer Osmanagic pyramidernes alder til at være mellem 3000 og 27.000 år. Jeg siger, at noget tyder på, at opførelsen er sket umiddelbart efter vulkanudbruddet på Santorini i 1628 f. Kr.

D.A.: Varjen du eller någon annan har ju dock övertygande lyckats datera vulkanutbrottet på Santorini.

Svar: At det så ud som et vulkanudbrud, da skyskraberne i New York brændte 11. september 2001, og at den sidste styrtede sammen kl 16.28 skandinavisk tid, er ikke noget bevis. At kongeskibet Vasa sank i stille vejr i Stockholm i 1628 er heller ikke noget bevis, og at kaptajnen var dansk gør hverken fra eller til. Her er et link med videnskabelig forklaring på årstallet:
http://www.arts.cornell.edu/dendro/thera.html

D.A.: Och oavsett om det skedde 1628 f.Kr eller inte, så kan du inte passa ihop detta med det Minoiska Kreta så som du gör. Kreta verkar inte ha drabbats i någon större utstäckning, och minoerna levde vidare till ca 1450 f.Kr

Svar: Du baserer din udtalelse på den traditionelle arkæologi fra forrige århundrede. Hele tidsrækken for Kreta og Ægypten skal rykkes hundrede år bagud i tid. Befolkningen på Kreta levede videre cirka 50 år efter katastrofen, men måtte så overlade landet til mykenerne. Hvad der blev af dem, ved vi ikke. At de er havnet på de baleariske øer er min egen opdagelse/forslag.

J.Y: Afstanden fra Visocica ved Visoko og til Santorini er 1012 km, og på grund af jordens krumning skal ildsøjlen have været 80 km høj for, at den kan ses fra den bosniske pyramide, og så er vi oppe i de sfærer, hvor vi må spørge vulkaneksperter: Kan en vulkansøjle blive så høj?

D.A.: Nu är jag inte vulkanexpert, men efter vad man kan läsa sig till så kommer inga vulkanplymer upp så högt, Mount Saint Helen spydde rök upp till 20-25 kilometer upp i atmosfären. Molnpartiklar sprid ju med vinden av sin egen tyngd sedan. Dessutom skulle man ju behöva en helt molnfri dag, och ögon som en hök, även om jorden nu var platt…

Svar: Ifølge Wikipedia kan et vulkanudbrud "teoretisk" nå 55 km op i atmosfæren, men i praksis nok kun 45 km. Men hvis det nu er verdens klart største udbrud, hvad så?

D.A.: På de kartor som låtsasexperten Osmanagic själv publicerat på sina websidor så kan man ju se att berget inte ligger perfekt i sina sidor, utan flera grader ”fel”. Och det finns inga fyra sidor, utan kanske 3 ”hörn”.

Svar: Jeg synes ikke nogle få graders fejl skulle betyde noget. Måske har de bygget sten op på et eksisterende bjerg.

J.Y.: Kheopspyramidens afvigelse fra perfekt nord-syd er på kun 0,05 grader. Det har mystificeret eksperterne, hvordan de gamle egyptere har kunnet gøre dette med deres begrænsede tekniske muligheder.

D.A.: Så mystiskt är det inte. Pyramiderna avviker lite grann (mer än 0,05 grader), men med lite kunskap i matematik och astronomi var det ju inget problem.

J.Y.: Nå, nej. Kan man med stjernernes hjælp lave en ret linie mellem Kheops, Santorini og Visocica?

D.A.: Har du några hållbara bevis för att det förekommit handel med tenn mellan Egypten och England på drottning Hatshepsuts tid? Ett smycke gör inget bevis:

Svar: Tin var afgørende for Ægypten. Det har tilsyneladende været en statshemmelighed, hvorfra de fik metallet. Jeg kan ikke henvise til eksperter, der siger, at de fik det fra Cornwall i England. Heller ikke, at de fik det fra Balkan. Det er blot løse forslag. Et senere folk, fønikerne, skaffede sig også tin til bronzeproduktion, og nogle eksperter mener, at de ikke selv har været klar over, hvor tin'en kom fra, andet end at stedet lå ude i Atlanten.

D.A.: Hur skulle de kunnat hört smällen från Santorini? De befanns sig ju i England.

Svar: Krakatau-vulkaneksplosionen i 1883 kunne høres 6000 km væk, i blandt andet Bangkok og Australien.

D.A: Minoerna bodde kvar på Kreta och letade alltså inget nytt hem, och deras namn för sig själva känner vi inte till. Namnet hittade istället Sir Arthur Evans på från sagans kung Minos. Jag ser alltså stora brister i den här teorin.

Svar: Deres paladser på Kreta blev brændt af. Kong Minos og historien om uhyret Minotaurus tog de med sig. Det er rigtigt, at vi ikke ved, hvad "kretenserne" kaldte sig selv. Måske er det en tilfældighed, at Arthur Evans fandt på at kalde dem minoerne, og tilfældigt at romerne navngav de baleariske øer Majorca (stor) og Minorca (lille) og måske er det en tilfældighed, at Visocica, Santorini og Kheops ligger på linie, og at der slet ingen forbindelse er mellem Visocica, Santorini og Kheops? Efter, hvad jeg har set rundt omkring, synes jeg nu, at ruinerne ved Visocica minder om noget af det, jeg har set på øerne i Middelhavet. Det kan således også være muligt, at det er minoerne, der har rejst til Balkan og har bygget Visocica Hill.

Men kan det overhovedet lade sig gøre at lave en ret linie over 2000 km uden brug af kompas, sekstant, satellitter o.l.?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 maj 2006, 13:08

Var vänlig och använd citatfunktionen när du citerar andras texter, det blir lättare att läsa då.

/Martin

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 3 maj 2006, 13:24

DURION an....
Och det finns inga fyra sidor, utan kanske 3 ”hörn”.
vad fan är det här då ???

Bild

solklart fyra sidor med lite erosion, :?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Visocica, Santorini, Kheops på en ret linie

Inlägg av Hexmaster » 3 maj 2006, 13:32

Vad i hela friden har den högst eventuella pyramiden i Visoko med ortnamnets stavning att göra? Med mera - men för att sammanfatta:
Jens Yde skrev:Som forklaring på dette foreslår jeg, at illyrerne på Balkan i bronzealderen har haft fuldstændig klarhed over beliggenheden af pyramiderne ved Giza, hvoraf de tre mest kendte er Kheops, Khefren og Mykerinos. Afstanden fra Visocica Hill til Kheopspyramiden er 1935 km.

Da vulkanøen Santorini nord for Kreta eksploderede i "verdens største brag" i 1628 f. Kr. har illyrerne kunnet se og høre katastrofen, der blandt andet udslettede den minoiske kultur. Troede de, at hændelsen ude bag horisonten skete i Egypten? Sådan kunne det jo godt se ud, set fra Visocica Hill i Bosnien. I alt fald var det et tydeligt signal, og så byggede de pyramider efter bedste evne.
Din teori går alltså ut på att man lade märke till en gigantisk explosion långt borta, trodde att det var Kheops pyramid som flugit i luften, varpå man omedelbart satte igång att bygga en egen?

Okej...

Dina illyriers geografiska kunskaper verkar högst varierande - de har å ena sidan "fuldstændig klarhed over beliggenheden af pyramiderne ved Giza", men är å andra sidan oförmögna att ta reda på om en händelse hänt där eller på Santorini.

Eller är det möjligen så, att du lagt märke till att orterna händelsevis ligger på en linje, och eftersom ett sådant samband inte kan vara en slump måste det ha någon Orsak?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 3 maj 2006, 13:56

Jeg kan desværre ikke finde citatfunktionen. Hvor er den?

Jeg kan godt se, at logikken halter lidt. "At de vidste præcis, hvor Kheops-pyramiden var, men..". Det er jo helt nyt det her, endnu på teoretisk plan. Det er jo heller ikke sikkert, at det var illyrerne, der byggede pyramiden (hvis der overhovedet er en pyramide). Var det dem fra Santorini og Kreta, der var sejlet dertil? Kunne de virkelig lægge en ret linie gennem landskabet fra Kheops over Santorini og til Visocica?

Jeg vil gerne vide, om der findes mennesker i dag, der uden brug af moderne hjælpemidler kan lægge en ret linie fra for eksempel Eifeltårnet i Paris over Aalborg i Danmark og til en bakke i nærheden af Sundswall, Sverige. Findes der ikke sådanne astronomer i dag tvivler jeg stærkt på, at der gjorde i bronze-alderen.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 maj 2006, 16:06

Jens Yde skrev:Jeg kan desværre ikke finde citatfunktionen. Hvor er den?
Du finner den längst ut till höger i varje inlägg. Där finns det en liten knapp som heter citera tryck på den i det inlägget vars text du vill citera. Om du känner dig osäker och är rädd att det ska bli fel så kan du pröva i testforumet. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 maj 2006, 19:51

Jens Yde skrev:D.A.: Varjen du eller någon annan har ju dock övertygande lyckats datera vulkanutbrottet på Santorini.

Svar: At det så ud som et vulkanudbrud, da skyskraberne i New York brændte 11. september 2001, og at den sidste styrtede sammen kl 16.28 skandinavisk tid, er ikke noget bevis. At kongeskibet Vasa sank i stille vejr i Stockholm i 1628 er heller ikke noget bevis, og at kaptajnen var dansk gør hverken fra eller til. Her er et link med videnskabelig forklaring på årstallet:
http://www.arts.cornell.edu/dendro/thera.html
Du ser, detta framfördes redan 1989 och ändå har man inte enats om någon absolut datering av Theras vulkanutbrott. Man är alltså oense, har inte övertygande lyckats datera vulknanutbrottet.
Jens Yde skrev:D.A.: Och oavsett om det skedde 1628 f.Kr eller inte, så kan du inte passa ihop detta med det Minoiska Kreta så som du gör. Kreta verkar inte ha drabbats i någon större utstäckning, och minoerna levde vidare till ca 1450 f.Kr

Svar: Du baserer din udtalelse på den traditionelle arkæologi fra forrige århundrede. Hele tidsrækken for Kreta og Ægypten skal rykkes hundrede år bagud i tid. Befolkningen på Kreta levede videre cirka 50 år efter katastrofen, men måtte så overlade landet til mykenerne. Hvad der blev af dem, ved vi ikke. At de er havnet på de baleariske øer er min egen opdagelse/forslag.
Du menar från 1900-talet? :) Menar du att du kommit på något nytt? Kretas befolkning gick inte under, eller flydde från Kreta. Runt ca 1425 verkar det istället som om de blir ockuperade av de mykenska grekerna (därav nedbrännandet av palatsen, och övergången till Linerar B. Någon minoisk "diaspora" finns det inga skäl att tro på än så länge.
Jens Yde skrev:Svar: Tin var afgørende for Ægypten. Det har tilsyneladende været en statshemmelighed, hvorfra de fik metallet.
Statshemlighet från vem? De andra bronsåldersrikena i området?
Jens Yde skrev:D.A.: Hur skulle de kunnat hört smällen från Santorini? De befanns sig ju i England.

Svar: Krakatau-vulkaneksplosionen i 1883 kunne høres 6000 km væk, i blandt andet Bangkok og Australien.
Kanske kan förklaras av att ljudvågor färdas bättre över vatten än över Europas berg och dalar?
Jens Yde skrev:Svar: Deres paladser på Kreta blev brændt af. Kong Minos og historien om uhyret Minotaurus tog de med sig. Det er rigtigt, at vi ikke ved, hvad "kretenserne" kaldte sig selv.
Att kretensarna hade någon myt likt den om Minos och Minotaurerna vet vi inget om. Det vi känner till är grekernas myt, och den är inspirerad av deras föreställningar om kretensarna antagligen. Minos kan ha varit en kretensisk titel för "härskare" kanske.
Jens Yde skrev:Måske er det en tilfældighed, at Arthur Evans fandt på at kalde dem minoerne,
Evans kunde sin grekiska mytologi.
Jens Yde skrev:og tilfældigt at romerne navngav de baleariske øer Majorca (stor) og Minorca (lille) og måske er det en tilfældighed
Majorca ("stora ön") är den stora ön, Minorca ("lilla ön") är den lilla ön. Inget konstigt i det.
Jens Yde skrev:Jeg vil gerne vide, om der findes mennesker i dag, der uden brug af moderne hjælpemidler kan lægge en ret linie fra for eksempel Eifeltårnet i Paris over Aalborg i Danmark og til en bakke i nærheden af Sundswall, Sverige. Findes der ikke sådanne astronomer i dag tvivler jeg stærkt på, at der gjorde i bronze-alderen.
Det skulle jag också gärna veta. :) Det låter nämligen otroligt att någon skulle lyckas med det utan riktiga kartor där man precis vet vart allt ligger.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 maj 2006, 19:53

The Ghost skrev:vad fan är det här då ???
Jag ser vad jag ser, du ser vad du ser.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 8 maj 2006, 21:31

Jeg fik forleden den ide, at det var minoerne fra Kreta og Santorini, der omkring 1600 f. Kr. stod bag opførelsen af en pyramide i nuværende Bosnien. Den kataklysmiske katastrofe, verdens største big bang, som ramte Santorini (oldtidens Thera) havde været et signal til minoerne fra både himmel og jord, og med blandt andet ægypterne som forbillede byggede de så en kæmpepyramide på Balkan. De brugte de tre pyramider ved Giza som model, 1. Kheops, 2. Khefren og 3. Mykerinos, som igen kan være en afbildning af de tre stjerner i Orions bælte. Ideen er så, at minoerne byggede en model i gigantstørrelse af de tre Giza-pyramider med Kheops, Santorini og Visocica-pyramiden som stjernerne i Orions bælte.

Ses på beliggenheden af Giza-pyramiderne, er vinkelen 34 grader "vest for stik syd" for forbindelseslinien mellem pyramide 2 og 3 og 37 grader for linien mellem pyramide 1 og 3.

Måles vinkelen set "vest for stik nord" fra Kheops til Santorini og Visocica Hill er den 34-35 grader.

Afstanden mellem pyramiderne er - målt i den gamle kongelige ægyptiske måleenhed cubit, hvor en cubit er cirka 52,3-52,4 cm.
Fra 1. til 2. pyramide 929,6
Fra 2. til 3. pyramide 866,8
Fra 1. til 3. pyramide 1787,5.

Afstandene omkring Santorini, som angivet i trådens første indlæg.
Fra Kheops til Santorini 923 km.
Fra Santorini til Visoko 1012 km.
Fra Kheops til Visoko 1935 km.

Følgende forhold ses da.
866,8/929,6 = 0,93
923/1012 = 0,91

929,6/1787,5 = 0,520
1012/1935 = 0,523 (tilmed kuriøst, det er jo en cubit i metersystemet. 11/21 = 0,5238)

At minoerne, der er identisk med det sagnomspundne folk fra Atlantis, kunne opføre en europæisk Kheops-pyramide så præcist, kan kun have baggrund i, at de mestrede brugen af avancerede redskaber til brug ved navigation.

Hele denne historie falder imidlertid til jorden. De ovennævnte afstande fra Santorini var ikke korrekte. Der opstod en fejl på grund af en sammenblanding af grader-minutter-sekunder og systemet grader-med-decimaler. En fejl på 0,5 grader kan give en afvigelse på 40-50 kilometer i virkeligheden, og linien fra Visocica Hill til Kheops går slet ikke gennem Santorini. Og da der ydermere er flertal for, at der ikke er en pyramide i Bosnien kan vi jo spare os yderligere anstrengelser.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 11 maj 2006, 15:53

Jens Yde skrev:Jeg fik forleden den ide, at det var minoerne fra Kreta og Santorini, der omkring 1600 f. Kr. stod bag opførelsen af en pyramide i nuværende Bosnien. Den kataklysmiske katastrofe, verdens største big bang, som ramte Santorini (oldtidens Thera) havde været et signal til minoerne fra både himmel og jord, og....
Nu har jeg fået endnu en ide. Måske har minoerne og ægypterne ikke været de bedste venner? Har minoerne snarere været allieret med det semitiske folk Hyksos, som boede og regerede i Nildeltaet gennem flere århundreder? I længere tid havde Hyksos-folket trængt farao'erne langt mod syd til Theben. Da minoernes land Santorini sprang i luften, tolkede minoerne da dette som en straf over dem for at have handlet med Hyksos-kongerne, som samtidigt forsvandt østerud fra Ægypten? Og byggede minoerne derpå en pyramide, ja flere, i Europa så vi i dag rent fysisk kan se linien tilbage til Santorini og Den store Kheops-pyramide? Eventuelt byggede de med hjælp fra de fastboende i området.

Jeg er åben for mange muligheder. Dog står jeg fast på, at:

Vulkanudbruddet skete 1628 f. Kr., og at den blev indledningen til Det Ny Rige, det 18. dynasti i Ægypten.

Dateringen af udbruddet er yderst vigtig for at få en sammenhæng i hændelserne i det østlige Middelhav på den tid.

Skriv svar