Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 november 2005, 22:53

Roligt med sidan är att "image map" visar en sista militär karta, där man trots otydligheten (en tillfällighet? Maybe not...) ser att berget inte är fyrkantigt på något sätt, bara den ena sidan ger illusionen av en pyramidform. :) Vilket naturligtvis blir den som ständigt fotograferas...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 25 november 2005, 16:19

Hexmaster skrev:
The Ghost skrev:ingen har sagt att pyramiden är 700 meter , själva berget är 700 meter medan pyramiden är mycket mindre , om det nu finns en pyramid
Ta en titt på sidan du länkar till:
Bosnian Pyramid - Visocica Hill, which is 2,300 feet high, is actually Europe's first pyramid in heart of Bosnia
Mja, Det syftar väl på att berget är 2,300 fot. "Viscosia Hill, which is 2,300 feet high.." men jag håller med, det är klumpigt uttryckt om pyramiden bara är 100m, som det också står på sidan.
'The pyramid is 100 metres high and there is evidence that it contains rooms and a monumental causeway ...

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 29 november 2005, 12:51

senaste geologiska raporten säger att det rör sig om stenbyggnad under berget så det måste vara en pyramid eller kanske något liknande, men iallafall finns det något under berget, vi får vänta till april 2006 med stora utgrävningar

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2005, 12:57

Leikin skrev:Mja, Det syftar väl på att berget är 2,300 fot. "Viscosia Hill, which is 2,300 feet high.." men jag håller med, det är klumpigt uttryckt om pyramiden bara är 100m, som det också står på sidan.
Om bildtexten är oklar så är fotomontaget det inte. Där är det pyramid hela vägen ner till marken.

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 30 november 2005, 11:21

senaste nyheter , geologiska raporten


To follow are extracts from the official reports into the excavations at the first

known pyramid in Europe, Visocica. The report is provided by Semir Osmanagić





The author of the report is geologist Nadija Nukić, an expert with 25 years experience

working as a geologist throughout Bosnia and Herzegovina.



The reports says:



- The shape of Visocica Hill is consistent with that of a pyramid, having four identical sides, with the exception of the front side which accesses a plateau. Nature does not make correct geometrical shapes like this and the rocks could not have been formed in this pattern by natural forces



- Three excavations have taken place at the described location. These ascertained that there is a consistent pattern up the side of the pyramid; an angled side followed by a flat horizontal section of 2.5m, like a stair, which continues to the apex of Visocica Hill



Superficial digging has confirmed that the contours of the blocks have specific geometrical shapes. By cleaning these blocks we can see that all these blocks are layered on each other with each block set slightly indented to the one below.



It is interesting that the blocks are covered with moss and so remain intact. Two blocks were discovered during the excavation we carried out and we can clearly see the sides of the two blocks and the area where they were joined together. We have done more cleaning on these joints and found that the sides between the joins are very finely ground.



On location at the second area of excavation we noticed the appearance of sanded blocks and these blocks are set in an orderly pattern across this area. One of the blocks was excavated from a depth of 1.7m. It was found to have circular patterns which will be analysed further; it is thought that they are man made.



The length and size of the third excavation is 9.3m x 9.8m and we can conclude from previous excavations that the plateau is most probably completely covered with these blocks. These blocks do not have the appearance of stairs but follow the angle of the hill. By looking closely at these blocks we can see that they are man made. We can therefore conclude that all these blocks have been cut into the required dimensions to create this structure.



We can conclude, from all these factors, the hypothesis that the Visocica Hill is a colossal stone structure - a pyramid. The walls of the Bosnian Pyramid of the Sun are made from precut blocks which have been moved to this location. The access plateau is of monumental dimensions (around 15,000 sqm) and is paved with cut stone slabs.



Given these factors, we can discount this being a natural phenomena.



A foundation has, as a result, been created with the name, Archaeological Park: Bosnian Pyramid of the Sun. At this stage it includes nearly 200 intellectuals from Bosnia and other parts of the world. This brilliant concentration of knowledge and enthusiasm will ensure the continuation of the project with further exploration planned for April 2006.



S Osmanagić

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 november 2005, 11:43

Spontan reaktion nr 2: :lol: Varken Nadija Nukić eller Osmanagić verkar vara några goda geologer om detta är tolkningen de presenterar! Nogrannare invändningar kommer när jag lugnat ner mig...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 november 2005, 12:06

Hittar inget om Nadija Nukic, hon kallas Nada eller Nadja Nukic på ett antal sidor. Den här t.ex:

http://posthumanblues.blogspot.com/2005 ... -over.html

där man även har en fin bild på en annan pyramid:

Bild

och rätt många kommentarer, varav några läsvärda.

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 30 november 2005, 12:28

men var kommer alla stenblocken ifrån alla tunnlar ???? , varför har man hand gjorda stenblock i ett berg placerade som i en pyramid ????

:|


http://www.galaksija.com/planeta/pirami ... ramida.htm här har ni massa bilder , längst ner på sidan kan ni se hur stenblocken var placerade


så vad tycker ni, tror ni att det finns en pyramid eller , eller är det bara en naturlig berg ????

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 november 2005, 13:26

Jag är varken geolog eller arkeolog, och har ännu inte bildat mig någon uppfattning, men en sak är absolut glasklar: Om det är en pyramid byggd av människor så kommer vi att få se långt mer övertygande bevis för detta så småningom.
The Ghost skrev:men var kommer alla stenblocken ifrån alla tunnlar ??? varför har man hand gjorda stenblock i ett berg placerade som i en pyramid ????
Jag ser tre bilder med vad som skulle kunna vara stenblock formade av människor. På de övre två får jag intrycket att de är rejäla klunsar, men när mannen i hatten - Osmanagic? - tar en titt så ser man att de är decimetertjocka. Vet inte vilken funktion man tänker sig att de skulle ha, man bygger knappast en stor pyramid av sådana småbitar.

Att dessa stenar formats av människor är dock inte självklart, tycker jag - på bild #2 har man fotograferat den rektangulära sidan, men bortom den är stenen helt oregelbunden. Om den formats av människor är det vidare inte alls självklart hur gammal den är, det fanns ju bebyggelse från medeltiden på berget, det är sannerligen inte lätt att se om en sten höggs till för 1000 eller 10000 år sedan.

"Alla" tunnlar vet jag inget om, där finns två bilder på en tunnel i gruset, hur den gjorts och vart den leder framgår inte.

Rapportens rubricering verkar hur som helst något tendentiös, och med tanke på vilken del i världen vi rör oss i så kanske man skulle vara extra noga med att inte framställa det hela som ett sorts nationalistiskt projekt. Ett sätt vore att blanda in lite internationell expertis. Ett annat att sluta snacka om "solpyramiden", för om det är lite tidigt att avgöra om det är en faktisk pyramid så är vi inte i närheten av att kunna säga något alls om hur den använts. Bara några tips, till herr Osmanagic.

Väntar med spänning!

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 30 november 2005, 14:51

jag väntar också med spänning våren 2006 april, då kommer det gräva 50 X 20 meter så att pyramidens väggar syns tydligt

"Alla" tunnlar vet jag inget om, där finns två bilder på en tunnel i gruset, hur den gjorts och vart den leder framgår inte.


tunnlar leder in i pyramiden, när man kommer 150 meter så kommer man fram till 3 tunnlar ,de går åt olika håll själv osmanagic sade att de ska rita en mapp av tunnlar

Ett sätt vore att blanda in lite internationell expertis.
de kommer säkert :wink: med tanke på att det är första riktiga pyramiden i europa , så kommer de 100 % 'är jag säker på , om de gräver ut den här pyramiden så kommer det förändra synen på hela europas historia

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 november 2005, 17:58

Det tendensiösa i rapporteringen gör ju knappast saken trovärdig. Vi presenteras med bilder på geologiska fynd som tyder på mänsklig aktivitet. Det framgår inte vartifrån dessa är, men de verkar ju komma från toppen på berget.

Bilderna på stenbitarna är svåra att avgöra för oss som inte är geologer. Som havandes i alla fall lite arkeologisk skolning så tycker jag inte att de är uppenbart skapade av människohand. Det är ju kalksten, och med den lilla kunskap jag har av geologi så vill jag minnas att just kalksten är sprött och kan ligga i lager, vilket skulle förklara att även om stenarna är decimetertjocka, så är brottsytorna inte regelbundna utan kan lika gärna vara naturliga (stora block har brutits sönder). Som en mosaik ungefär.

Det som är mest kompromenterande för tanken på en pyramid, och utgrävarnas kunskaper i geologi, är bilden med texten "ornamentalni kameni blokovi ukrašavaju podove piramide" under. Bilden visar en kalkstensbit med naturligt formade "ringar". Jämför med kalkstenen på Gotland, raukarna är tillexempel inte heller människoskapade. Att en geolog skulle missa det är knappast troligt. Att Osmanagic tolkar det som "ornamentik" tyder på hans brister i arkeologi.

De övriga bilderna säger oss ingenting heller. Några tunnlar har på 150 meter och tredelning ser vi inte heller några bevis för. Så inför valet att tolka eventuella fynd som resterna efter medeltida byggnationer (vilket vi har historisk kunskap om som existerande), eller resterna efter en pyramid (som vi inte har några som helst kunskaper om, eller skäl att förvänta oss rester av), så bör vi nog så länge tolka det som resterna av just medeltida ting.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 30 november 2005, 18:24

den riktiga saningen kommer fram i april 2006 , tills dess kan vi spekulera om det här :?

jag själv tror att det finns en pyramid under berget

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 november 2005, 18:36

The Ghost skrev:den riktiga saningen kommer fram i april 2006 , tills dess kan vi spekulera om det här
Om det är Osmanagic som ska presentera slutsatserna, så lär vi aldrig få reda på sanningen tyvärr. Vi får väl se om någon bosnisk arkeolog orkar ta tag i saken på riktigt.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 1 december 2005, 11:09

Om det är Osmanagic som ska presentera slutsatserna, så lär vi aldrig få reda på sanningen tyvärr. Vi får väl se om någon bosnisk arkeolog orkar ta tag i saken på riktigt.
men herregud , det är enkelt att veta om det finns en pyramid, det är bara att börja gräva där :wink:
så får vi se om det finns en pyramid eller inte

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 december 2005, 12:40

The Ghost skrev:
Om det är Osmanagic som ska presentera slutsatserna, så lär vi aldrig få reda på sanningen tyvärr. Vi får väl se om någon bosnisk arkeolog orkar ta tag i saken på riktigt.
men herregud , det är enkelt att veta om det finns en pyramid, det är bara att börja gräva där :wink:
så får vi se om det finns en pyramid eller inte
Så enkelt är det tyvärr inte. Osmanagic själv har ju tillexempel hittat en pyramid där innan han ens satt spaden i marken, och allt han hittar tolkar han som bevis för denna pyramid. Vad som behövs är lite riktig arkeologi och förmågan att dra slutsatser utifrån fynden, inte tolka fynden efter vad man vill hitta. Så länge som det är Osmanagic som står för annalysen kommer vi alltså definitivt hitta en pyramid där, oavsett om det faktiskt finns en pyramid där eller inte.

Mvh -Dan

Skriv svar