Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 april 2007, 09:34

Ett personangrepp har tagits bort. Diskutera ämnet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 5 april 2007, 19:14

Problemet med sensur uppstår när en moderator inte ser skilnaden på en spikrak replik och et "personangrepp".

Vad min REPLIK innehöll var absolut INTE ett angrep på en person, men ENBART en replik til hans resonement. Jag har aldrig för vexlat ord med leifhh och har absolut INGET behov för - eller interesse av - att "angripa hans person". Tvert emot.

Derimot kan man se Guterkirgarens sensur som ett personangrepp - och det är inte första gången heller, från den kanten.

Det talar för sej själv när leif's inlägg får stå kvar - och angripa mitt resonement - medan jag berövas möjligheten för att - i repliks form - svara på leifhh's innsigelser?

Vilken typ moderation är det här ?!

Ansvarar inte den gode moderatorn att förklara hans medlemmar hur en replik inte får formuleras - utan att ogiltigförklaras? Eller tror man att denna sajt på något sätt kan leva med hemningslös sensur efter eget tycke - och förbli aktuella som kandidater til priser som akademiskt fora?

I en Kafka-värld må vara.

Lycka til!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 april 2007, 20:32

Jag har inte tagit bort något inlägg från din sida som var någon replik till leifhh, utan till Johan Elisson. Denna replik berörde inte med en stavelse trådens ämne eller Elissons argument, utan endast Elissons person.

Nu, åter till ämnet.

/Petter

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 5 april 2007, 20:47

Urschäckt - det var just min replik til Johan Elissons innlägg jag syftade til och som det rör sej om.

Eftersom hans inlagg fortfarande står och mitt fortfarande är sensurerat har ämnet nu blivit; "Sensur - varför?"

Vad god konkretisera; Eftersom jag inte med EN enda stavelse nämner eller assosierar til Johans person - utan enbart til hans resonement - hur förklarar du min replik som "personangrep"?

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 6 april 2007, 21:01

Om vi bortser från att att det finns de som är övertygade om att det är en pyramid för att de tror att det är det, har det hänt något mer på den mer, öh... vetenskapliga fronten? Finns det några nya rön från de som förespråkar vetenskapliga metoder och som ser saken objektivt?

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 6 april 2007, 21:43

Man får nog slå sej til tåls - och vänta til sommarens grävningar kan börja berätta något mer. I mellantiden gav jag ett uttrykk för hur jag anser att saken står - vilket Johan E. kommenterade her ovan.

Mitt problem med Johans replik är att han använder ordet "pyramid-liknande" på ett konstlat sätt - och jag får derför svårt med att förstå gehalten i hans replik som något annat enn et semantisk "problem".

Johans uttrykk "pyramid-liknande berg" er inte en term, utan enbart en litterär beskrivning på det andra kallar "tinde" eller et "horn". Bland geologer heter det hälst "Nunatakkar" och folk flest benämner dessa formasjoner som "Alper". I almänhet skiljer vi väl alla på "pyramider" som en högst mänsklig, geometrisk konstruksjon, sten-för-sten - och de formasjoner vi lär beskriva som naturen egna.

"Matterhorn" er ett berömd exempel på en nunatak som eroderat från fyra kanter och derför fått det journalister och naturmystiker gärna får beskriva som en "pyramid-liknande" struktur. Men att diskutera Matterhorn som "pyramid" är ju att vända semantiken i vårt språk bak-fram. Vilket speglar Johans replik til mitt enkla resonement.

Läser man mitt förra inlägg ser man att jag enbart sökte avklara diskusjonens många och krångliga åsikter gännom att helt enkelt konstatera att; "om Osmanic har hittatt en pyramid, så har han hittat en pyramid" - även om han upptäckt den från ett säkrat fönster på 6. våningen...

Vilket följer en tidligare kommentar jag gjord, angående den brist på tålamod och objektivitet som jag anser präglat denna tråd - och även fört til ett flertal personangrepp. Motiveringen och gehalten i mitt resonement (her ovan) kan altså uttryckas helt enkelt med den kända frasen; "diskutera ämnet".

Det borde inte vara ett problem för någon.
Senast redigerad av 1 Boreas, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 april 2007, 00:09

Boreas skrev:Man får nog slå sej til tåls - och vänta til sommarens grävningar kan börja berätta något mer. I mellantiden gav jag ett uttrykk för hur jag anser att saken står - vilket Johan E. kommenterade her ovan.

Mitt problem med Johans replik är att han använder ordet "pyramid-liknande" på ett konstlat sätt - och jag får derför svårt med att förstå gehalten i hans replik som något annat enn et semantisk "problem".

Johans uttrykk "pyramid-liknande berg" er inte en term, utan enbart en litterär beskrivning på det andra kallar "tinde" eller et "horn". Bland geologer heter det hälst "Nunatakkar" och folk flest benämner dessa formasjoner som "Alper". I almänhet skiljer vi väl alla på "pyramider" som en högst mänsklig, geometrisk konstruksjon, sten-för-sten - och de formasjoner vi lär beskriva som naturen egna.

"Matterhorn" er ett berömd exempel på en nunatak som eroderat från fyra kanter och derför fått det journalister och naturmystiker gärna får beskriva som en "pyramid-liknande" struktur. Men att diskutera Matterhorn som "pyramid" är ju att vända semantiken i vårt språk bak-fram. Vilket speglar Johans replik til mitt enkla resonement.

Läser man mitt förra inlägg ser man att jag enbart sökte avklara diskusjonens många och krångliga åsikter gännom att helt enkelt konstatera att; "om Osmanic har hittatt en pyramid, så har han hittat en pyramid" - även om han upptäckt den från ett säkrat fönster på 6. våningen...

Vilket följer en tidligare kommentar jag gjord, angående den brist på tålamod och objektivitet som jag anser präglat denna tråd - och även fört til ett flertal personangrepp. Motiveringen och gehalten i mitt resonement (her ovan) kan altså uttryckas helt enkelt med den kända frasen; "disutera ämnet".

Det borde inte vara ett problem för någon.
Det här är inte en argumentationsövning för advokater. Alla förstår vad pyramid-liknande och pyramidformat betyder på svenska. Vi kan själva se på de presenterade bilderna att berget från ett håll har form som en pyramdid, och alltså liknar en pyramid.
"Men han har fortfarande grävt fram en pyramid-lignande struktur. " skrev du (Boreas) själv, så du förstår nog hur ordet används.
Även om Osmanagic grävt fram en pyramid-liknande struktur, så är det inte svårt eftersom berget är pyramidformat. Någon pyramid har han dock inte ännu grävt fram. Det kan man se på alla bilder av berg Osmanagic själv presenterat på nätet.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 7 april 2007, 19:55

Det här är inte en argumentationsövning för advokater.
Nu är vel advokathjälp det första man tänker på i det här sammanhanget, men en filolog kunde kanske bidra positivt.

När du - i ovanstående citat - drar min sentens ut ur sin kontekst och sålunda förlorar et perfektum eller en particip - går du dessutom på et sitat-fusk. Var god försök FÖRSTÅ min åsikt hellre enn at söka misförstå den.
"Även om Osmanagic grävt fram en pyramid-liknande struktur, så är det inte svårt eftersom berget är pyramidformat. Någon pyramid har han dock inte ännu grävt fram."
Nu får du hålla sikten ren. Har han grävt i et "berg" - så berättar du samtidigt att det här ÄR ett berg, hvilket direkt UTESLUTER att det "kan vara" en pyramid.

Vilket åter igän visar poengen med mitt resonement på förutgående sida. Just för att undvika denna fördom - och besläcktade osakligheter - betonade jag uttrycket "pyramid-liknande struktur", hvilket är et mer teknisk och därför oladdat begrep.

De bilder du henvisar til visar just at han onekligen påvisat en "pyramidal" struktur. Derför uppstår frågan om detta ÄR naturens eget värk eller inte?

Eftersom man inte kan avgöra sådant teoretisk får man alltså ta til undersökningar, vilket är just vad denna Osmanogic gjort. Det borde man ju hursomhelst berömma honnom för - och inte tvärtom.

Så får hans utgrävningar VISA hurvida denna "pyramidala struktur" är ett berg eller en pyramid. Men det går - tyvärr (?!) - inte att avfärda Osmanogics plancher och bilder som rent strunt - INNAN han grävt färdigt.

Derför tycker man - fortfarande - att vi bör undvika fördomar och förhastade, eller omedvetna, slutsatser. Inntil närmare bevis föreligger måste man derför tala i klartext om det bilderna värkligen visar; alltså "en pyramidal struktur".

Eller är det ett problem?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 april 2007, 21:28

Det Osmanagic hittat är ett berg som råkar vara pyramidformat. Det kan jag också göra om jag vill. Men varken han eller jag har hittat en pyramid. Skillnaden är att han ljuger ihop att han gjort det.

/Petter

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 7 april 2007, 23:43

Gutekrigaren skrev:Det Osmanagic hittat är ett berg som råkar vara pyramidformat. Det kan jag också göra om jag vill. Men varken han eller jag har hittat en pyramid. Skillnaden är att han ljuger ihop att han gjort det.

/Petter
Det är alltid fräscht med bastanta konklusjoner - men vetenskaplig är du inte. Eller har du redan varit i Bosnien och undersökt själv? Med geo-detektor eller lögn-detektor?!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 april 2007, 00:03

Boreas skrev:
Gutekrigaren skrev:Det Osmanagic hittat är ett berg som råkar vara pyramidformat. Det kan jag också göra om jag vill. Men varken han eller jag har hittat en pyramid. Skillnaden är att han ljuger ihop att han gjort det.

/Petter
Det är alltid fräscht med bastanta konklusjoner - men vetenskaplig är du inte. Eller har du redan varit i Bosnien och undersökt själv? Med geo-detektor eller lögn-detektor?!
I den här tråden har Osmanagic bevisföring redan många gånger om visats vara ovetenskaplig. Inga bevis för att detta skulle vara en pyramid har här framkommit, undersökningar på platsen som här redovisats har visat att så inte är fallet (oberoende såväl som Osmanagic egna).

Kan du presentera något som helst bevis för att det skulle vara en pyramid (som ännu inte redan vederlagts i den här tråden)?

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 8 april 2007, 09:58

Kan man göra något bättre på påskdagen än närma sig de eviga sanningarna? Det var många månader sedan jag tittade på projektets hemsida samt länkar därifrån, men nu några fler russin.

Alla kommer väl ihåg den famöse Ali Barakat? Nu har ju Egypten även arkeologer som vi hört talas om:

Taget ur Daily Star Egypt, 19.03.2007, i samband med ett tal Osmanagic höll inför "Supreme Council of Culture", http://www.dailystaregypt.com/article.a ... cleID=6243
----------------------------------------
Osmanagich was met with harsh criticism from a few Egyptian archaeologists present who questioned why, how, who built the suspected pyramids, that once were nothing but cultivated hills.

“We have to begin with the evidence not the hypothesis,” said Egyptologist Mohammed Ibrahim, who visited the site last August as part of a team formed by Zahi Hawas, Secretary General of the Supreme Council of Antiquities.

“They could be natural hills glazed with stones. Why haven’t we found tombs, temples, bones, or pottery? Where are the quarries they got their stones from? How were they carried on a flat surface up to more than 100 meters high?”

-------------------------------------------

De som hävdar att Egyptens främsta arkeologer stöder Osmanagic brukar inte nämna detta slags skepticism, utan endast Barakat & Co:s entusiasm. Bidrar verkligen till att öka förtroendet för dem.

Något som jag inte kan förstå är att till synes intelligenta och bildade människor överhuvudtaget lyssnar på en knäppskalle som hävdar att det finns en världsomspännande konspiration, vilken han argumenterar för med en besynnerlig blandning av marxism, tro på utomjordiska civilisationer och en stor dosis paranoia. Med andra ord har jag återigen läst i Osmanagics "verk" Alternativa historien, som han började på långt innan de bosniska pyramiderna.

Det följande relaterar till del 3 i Alternativa historien, http://www.alternativnahistorija.com/AH3.htm
Bara för att ge en känsla för vad för slags historieskrivning det gäller, ska det berättas att Osmanagics store hjälte är David Icke, som den invigde känner igen från olika konspirationssammanhang (New Age Conspiracism); se t.ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Icke

eller ännu bättre, hans egen hemsida:

http://www.davidicke.com

(citat: "British author exposes the reptilian bloodline that rules the world." )

Citat från wiki:

"At the heart of Icke's theories is the view that the world is ruled by a secret group called the "Global Elite" or "Illuminati," which he has linked to The Protocols of the Elders of Zion, an anti-Semitic hoax.[3][4] In 1999, he published The Biggest Secret, in which he wrote that the Illuminati are a race of reptilian humanoids known as the Babylonian Brotherhood, and that many prominent figures are reptilian, including George W. Bush, Queen Elizabeth II, Kris Kristofferson, and Boxcar Willie. [3][5]"

Osmanagic ansluter sig till denna syn och återger Ickes makttabell på jorden. På toppen i denna pyramid (!) står frimurarna, maltesiska riddare, Skull & Bones, Svarta riddarskapet (Crno plemstvo, ?), Illuminati, Committee 300. Han vill bl.a. visa att de utländska politiker som var involverade i konflikthanteringen av de senaste Balkankrigen alla är djupt involverade i den "jordiska beslutskedjan" ("zemaljski komandni lanac"), som arbetar för att upprätthålla illusionen som styr människan, av Osmanagic även kallade "energibollar". Antisemitiska tankegångar är legio. Allt ifrån Cecil Rhodes via Kennedy-mordet till EU:s bildande kommenteras, och allt ingår i den världsomspännande konspirationen.

Man kan nog bättre förstå Osmanagics hantering av de bosniska "pyramiderna" om man känner till denna sida av hans verksamhet. Centralt i Alternativa historien är tanken på att mäktiga, ondskefulla varelser styr informationsflödet så att den stora massan får en förvrängd bild av verkligheten. Eliten manupulerar folket, alias energibollarna. Osmanagic vill avslöja denna konspiration och visa sanningen. Det är bara naturligt att han möts av skepticism, eftersom de onda kontrollerar medierna. Bilderberg Group utpekas som en av de värsta bovarna i Alternativa historien 3.

Jag har tidigare citerat band 5, där åsikten att Maja-folket var en utomjordisk ras förfäktas. "Var och en av oss kan vara maja. Egentligen borde detta vara vårt mål. Att uppnå maja-medvetandetillståndet ." (min övers. ur AH5) Vad kan man tillägga? Nu väntar jag bara på att få höra om bosnier som en utomjordisk ras och medvetandetillstånd.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 8 april 2007, 12:49

(Alla övers. nedan är sabos.)

Efter en energipåfyllning i energibollen: ytterligare roligheter från Osmanagics sida alternativnahistorija.com. Den senaste volymen, 8, om de bosniska "pyramiderna", börjar med en redovisning om hur hans intresse vaknade till liv.

En kroatisk knäppskalle skrev till Osmangic 2005 och hävdade att kroater och en del av Bosniens invånare har genom DNA-tester visat sig ha haplotyp EU 07, som de har gemensam med illyrer. (Hur detta påvisats avslöjas inte.) Andra slaver har helt andra och yngre haplotyper, enligt samma källa. Kroaten hävdar att det finns ett ställe i Kroatien där en mängd egyptiska artefakter hittats. Som stöd för detta ger Osmanagic en länk till det lokala kroatiska museet. Han menar att det hela tyder på att civilisationen kom från Atlantis och att dess spår finns även i de medeltida bosniska kungarnas slott.

Granskar man den kroatiska länken ( http://www.croato-aegyptica.hr/zbirke/05.htm ) är det enda som anges där en inventering av museets bestånd av egyptiska artefakter, varav vissa kommit dit genom en anonym donation av en österrikare. Inga som helst slutsatser om existensen av "en egyptisk kultur" i Kroatien eller Bosnien dras.

I korrespodensen som följde skrev Osmanagic bl.a. att det vore "logiskt att förvänta sig att folk med den femte haploidgruppen X är avkomlingar från Atlantis".

Bland andra ämnen han tar upp finns, belysande nog, biogeometri - läran om formens energi, enligt Osmanagic. "Allt i naturen har sin egen form och sin egen energi. Biogeometri bestämmer förhållandet mellan formen i naturen och energifältet. Det är nämligen så att vissa former har effekt på energifält, exempelvis människor. Genom historien har man oftast använt två former som särskilt påverkar människans energifält, nämligen pyramider och halvsfärer."

Endast en liten del av volym 8 handlar om de bosniska pyramiderna. Det mesta är beskrivningar av 1) DNA-profiler, 2) magnetiska bollar från Costa Rica och diton från Bosnien, 3) kroatiska arkeologiska lämningar, 4) påstådda iakttagelser av dockningsplatser i Bosnien.

Syftet verkar vara att med hjälp av indicier göra det troligt att en mäktig civilisation levt på Balkan och att den kommit från Atlantis. Detta är förklaringen till "likheter" mellan olika arkeologiska lämningar och till de påstådda DNA-"bevisen".

Om det fortfarande är någon som är beredd att tro på ett projekt som dirigeras av Osmanagic, kan denne i så fall först svara på frågan:

tror du också att de bosniska pyramiderna byggdes av Atlantis-folket?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 april 2007, 22:15

Några inlägg som går utanför ämnet utan att tillföra någonting, togs bort.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 8 april 2007, 23:33

Gamla pyramider i Ukraina?

Vad några skolbarn upptäckte i Luganshchina i Ukraina blir nu ansett att vara pyramider på storlek som dom egyptiska, ca. 5.000 år gamla. I såfall har vi väl en ny indikation på att något liknadne ochså kan finnas i Bosnien...

http://english.pravda.ru/science/tech/1 ... pyramids-0
viewtopic.php?t=27931
Senast redigerad av 1 Boreas, redigerad totalt 8 gånger.

Skriv svar