Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 26 december 2006, 12:23

Denna tråd är ett lysande exempel på att intelligens står sig slätt mot dumhet. Det är faktiskt ganska tänkvärt även om det låter provocerande.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 december 2006, 20:16

real parakeet skrev:Denna tråd är ett lysande exempel på att intelligens står sig slätt mot dumhet. Det är faktiskt ganska tänkvärt även om det låter provocerande.
Vet inte om jag skulle använda orden "intelligens" och "dumhet". "Beprövad vetenskap" och "lokalpatriotiskt önsketänkande" ligger närmare till hands.

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 26 december 2006, 22:06

Hela spektaklet omnämns i en läsarfråga i senaste (1/2007) Populär historia (s. 61). Artikeln rekommenderas läsarna av denna tråd.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 11 januari 2007, 01:04

Det har kommit en artikel i den ansedda bosniska tidskriften Dani, som tar upp dels detta att Semir Osmanagic skrivit om utomjordingar i samband med majapyramiderna, dels att han hittar på titlar o.d. åt folk vars auktoritet han åberopar. Artiklen heter "Londonske laži Semira Osmanagića" = "Semir Osmanagics London-lögner", från 29 dec 2006, och återfinns på http://www.bhdani.com/default.asp?kat=t ... tekst_rb=9 . Den kan dock endast läsas om man är betalande medlem.

På en omröstning på tidskriftens hemsida finns en enkät, "Tror ni i existensen av den bosniska Solpyramiden?" Ikväll var ställningen 59:41 procent till nejsidan. (Antal röster: 8443, Röstperiod 18.05.2006-10.01.2007 Än finns det hopp för förnuftet.

Edit: den bosniska artikeln bygger bl.a. på uppgifter från Science; den artikeln har jag inte läst. Någon annan?[/i]

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 januari 2007, 02:33

Tyvärr så är artikeln i Science bara tillgänglig för prenumeranter, och på European Association of Archaeologists site kan deras öppna brev bara läsas av medlemmar (man kan ju tycka att artiklar och brev med avsikt att förhindra pyramidmyter och liknande borde vara public domain...). Här är ett sammandrag av EAAs brev till bosniska regeringen:
EAA supports professional archaeologists in Bosnia-Herzegovina
Following a visit to Sarajevo by the President, Secretary and Administrator, the EAA affirms its support for the small community of professional archaeologists in Bosnia-Herzegovina and urges the authorities, both cantonal, federal and state, to uphold the standing of the profession by providing adequate resources for museums, rescue archaeology and heritage protection, and to withdraw all support for the absurd “pyramid” project which is attracting world-wide media attention, misleading the public, and diverting political support and resources from the real issues of protecting and restoring Bosnia- Herzegovina’s authentic and endangered national heritage.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Inlägg av Davian » 6 februari 2007, 15:29

hej ursäkta jag drar upp råden igen. jag har inte läst igenom hela eftersom över 1000 inlägg är tuuuungt att läsa när man som jag inte har någon adekvat utbildning och inte förstår hälften av det som skrivs. :)

min fråga är... Om det finns en pyramid i bosnien. Det är måhända jättecoolt.
men vad spelar det för roll att det finns en pyramid där man inte väntade sig den skulle finnas? mer än ur rent intresseperspektiv då.

Det enda jag kan se med upptäckten av en pyramid i Bosnien är att patriotiska Bosnier får en piff framåt. men det som hände för tusentals år sedan skall ju aldrig användas som moderna argument anser jag. så på det hela taget blir ju en bosnisk pyramid relativt irrelevant oavsett om den finns eller ej?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 februari 2007, 16:43

Om det vart frågan om ett av människor uppfört byggnadsverk hade det varit grymt intressant eftersom det i så fall varit frågan om en hittills okänd högkultur (sånt har ju hänt förr, om man säger). Vilka var de, vart tog de vägen, skriftspråk, religion, astronomi, har de något att lära oss om samtida kulturer, och så vidare... Dess nytta för överdrivet patriotiskt sinnade bosnier är uppenbart men irrelevant för alla oss andra, eftersom det ju knappast finns några som helst band mellan den ev. kulturen och dagens nation.

Så visst hade det varit väldigt, väldigt roligt och intressant och en hel massa andra saker om det varit sant. Men tyvärr...


Not för nyfikna: En genomläsning av tråden från början till slut är inget krav, efter de första sidorna är det mest upprepningar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 februari 2007, 21:32

Det där inlägget skrev jag den 16 december i fjol
Ni har säkert märkt att jag också haft intresse om denna tråd.
Jag har skrivit tidigare att jag tycker det är häpnadsväckande och otroligt samt väcker ganska många frågor om pyramiden i Bosnien.

En liten förundran, har någon funderat på att försöka sammanfatta diskussionen kring pyramiden i Bosnien........Tänker bara tala om att jag försöker nu göra en sammanfattning av tråden, men jag överger det om någon inte tycker det är lämpligt.


Jo, jag försökte med en sammanställning själv som senare mynnade ut att inte bli någonting av, enligt vad jag själv tro så ger tråden svar på de frågor som ställs(fast på olika ställen). Jag hittade svaret på min fråga eller teori om att det skulle dölja en stad under "kullen" och det skrev The Ghost redan på den andra sidan.

Jag lämnar över mitt försök till sammanfattning.

Jag försökte iallafall vara så neutral som möjligt, trots att jag har varit en av debattörerna i detta forum.


Sid 1

Den 28 oktober 2005 så kom inlägget av The Ghost med bl a två bilder och en engelsk text. Texten handlar om en möjligen? nyupptäckt pyramid i Bosnien och redan från första stund så väcktes debatten av frågor. Det var ursprungligen en mängd bilder inlagda som senare togs bort av moderatorerna. De första inläggen visar användarna en stor förvåning. Redan samma dag som den första bilden kom så skrev The Ghost följande;

""senaste nyheter från utgrävningen att de har grävt upp första trappan och håller på att grva ut andra trappan i "piramiden"
just nu , har grävningen stoppats pga att en man från slovenien säger att det finns hans mark där de gräver så de ska förhandla med honom, att de fortsätter med grävningen""

The Ghost uttryckte i önskan att det skulle vara en pyramid i Bosnien, diskutera man om pyramider så är det oftast Egypten som man tänker på. Men det stod också i ett inlägg att även bosnier inte tror på att det skulle finnas eller har funnits pyramider i landet. Redan i oktober 2005 så var utskikterna godartade om man skulle få svar på om det verkligen var en pyramid eller inte. Jag tänker på ett inlägg som skrevs av Dûrion Annûndil den 29 oktober, då han skrev att hans skeptism beror på tre faktorer, men uteslöt inte heller att det är möjligt med en pyramid i Bosnien.


------------------------------------------------------------------------------


Sid 2

Vid månadskiftet oktober/november 2005 så skall arkeologer försöka bevisa att det finns något under berget, vilket inte väcker uppmärksamhet hos övriga debattörer. Tveksamheten kring denna pyramid fortsätter i oförminskad styrka, dels ifrågasätter man att åldern inte stämmer överens, alltså runt 12 000 år och dels även att man utgår ifrån därnere vid pyramiden att det skulle finnas någonting som är avgörande för historien. The Ghost fick en del frågor om var han har fått uppgifterna ifrån och det visade sig på olika bosniska hemsidor.

Ett litet intressant citat som skrevs av The Ghost den 31 oktober 2005

""Citat:
Så man har alltså hittat bebyggelse uppe på ett berg, och möjligen tunnlar i ett berg, inget som tyder på en Pyramid? (frågan från Durion)

uppe på berget finns gammal stad från bosniska kungariket från medeltiden, och det området är säkrad , alltså man får inne borra något nära staden , så de började borra på sidan av berget ""

Alltså kan det vara svaret på min egen fråga senare i trådens omfång, att det kan vara en stad från förr i tiden som numera är försvunnen.
Jag träffade på en annan bosnier under hösten och kunde inte låta bli att tjuvlyssna på det där samtalet, han berättade också om en viss pyramid som hade hittas. Samtidigt vad det svårt att höra vad han sade hela tiden eftersom han bröt.

Det var länge sedan som The Ghost var på forumet, hoppas att han inte har ledsnat. :)

Stefan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 15 februari 2007, 22:35

I det nye nummer af British Archaeology, 92/2007, skriver præsidenten for "The European Association of Archaeologists", professor Anthony Harding, om pyramiderne i Bosnien. Han opfordrer Osmanagic og hans folk til at give to biler til de bosniske arkæologer. Hardings gennemgang af sagen er mere sympatisk end hans første udtalelser om pyramiderne.

http://www.britarch.ac.uk/ba/ba92/feat3.shtml

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 16 februari 2007, 11:32

Tack för en mycket intressant länk Jens Yde. Nedanstående text är hämtad från den.
Why can't there be pyramids in Bosnia at 12,000 BC/BP?

This is a question that journalists are fond of asking. Telling them that Europe was in the late upper palaeolithic or early mesolithic (depending on what date is being suggested, and this seems to vary from month to month) does not get one very far. They respond a little better to being told that people living in the Balkans at that time were hunter-gatherers, with little in the way of fixed dwelling sites or other constructions. If they are still listening, one can go on to describe the research that archaeologists have done in the Balkan peninsula, which gives us a very good idea of what human communities were like 10–12,000 years ago. One may point to the work being done by Preston Miracle of Cambridge University in both Croatia and Bosnia, on both cave and open-air sites. This tells us a great deal about the people of the western Balkans in the late palaeolithic; their tool-kits, their living areas, and their food sources. It does not, however, tell us anything about pyramids or other monumental constructions. This does not absolutely exclude that they could have existed: but a manned landing on the (non-) planet Pluto in the next 20 years is more likely.
I detta stycke ger Anthony Harding en mycket tydlig förklaring till varför det är osannolikt med så pass gamla pyramider som Osmanagich påstår. Sista meningen är också talande.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 februari 2007, 13:18

Även det här var ju talande...
On our way down, Predrag Novakovic (EAA secretary), Sylvie Kvetinová (administrator) and I called in at the hill of Visocica, on the edge of the town of Visoko, and looked at the excavation trenches that had been opened. We did this solely in order to avoid the charge, already laid at our door, that we had condemned the project without seeing it for ourselves. As we expected, we saw areas of natural stone (a breccia), with fissures and cracks; but no sign of anything that looked like archaeology. The cracking in the rock was similar to many exposures we had seen in the past on natural rock formations, and did not look anything like a human construction. Geologists who have seen the site have said the same; the hill is similar in formation to many others in the Sarajevo-Zenica mining basin.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 31 mars 2007, 00:57

Inget nytt på denna front? Skall vi tolka det som att det hela mynnat ut i den stora glömska saker bruka mynna ut i när man inte kan gå vidare på grund av att den ena sidans argument tar slut. Ungefär som ett IT-projekt.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 31 mars 2007, 07:37

real parakeet skrev:Inget nytt på denna front? Skall vi tolka det som att det hela mynnat ut i den stora glömska saker bruka mynna ut i när man inte kan gå vidare på grund av att den ena sidans argument tar slut. Ungefär som ett IT-projekt.
du menar ungefär som ett it-projekt där RUP använts som projektmodell?

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 1 april 2007, 23:04

Om Osmangic gräver fram en pyramid-struktur så har vi här en pyramid-struktur.

Om Osmangic berättar att pyramiden är 12.000 så har Osmangic troligen fel.

Om Osmangic berättar att han tror Eric von Dänikens tidligare inkarnasjon gjort dessa pyramider, så har Osmangic ett psykiskt problem.

Men han har fortfarande grävt fram en pyramid-lignande struktur.

Den som inte VIL se eller innse detta har ochså ett problem.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 april 2007, 23:20

Boreas skrev:Om Osmangic gräver fram en pyramid-struktur så har vi här en pyramid-struktur.

Om Osmangic berättar att pyramiden är 12.000 så har Osmangic troligen fel.

Om Osmangic berättar att han tror Eric von Dänikens tidligare inkarnasjon gjort dessa pyramider, så har Osmangic ett psykiskt problem.

Men han har fortfarande grävt fram en pyramid-lignande struktur.

Den som inte VIL se eller innse detta har ochså ett problem.
Problemet med ett sådant resonemang är att det är oerhört svårt att misslyckas med att gräva fram en pyramid-liknande struktur ur ett pyramidformat berg...

/Johan

Skriv svar