Eknaton

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Eknaton

Inlägg av CruZifiX » 7 september 2005, 17:29

Jag har hört lite olika saker om han så vad finns det att berätta? var han verkligen missbildad?
han hade tydligen infört en ny gud lr nåt sånt??

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 7 september 2005, 19:24

Han försökte väl avskaffa de gamla gudarna och ersätta dem med en monotheistisk religion där man dyrkade solguden Athon (stavning?). Vill minnas att han blev mördad och ersatt av generalen Horemheb, men jag är inte helt säker (är inte direkt mitt område). Har också för mig att han var far till den numera välkände Tutankhamon (stavning?).

Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 juli 2005, 21:34
Ort: förlorad i det blå

Inlägg av Eira » 12 september 2005, 14:24

Stämmer. Han införde monoteism, och under hans tid som farao verkar det också ha fungerat. Han grundade även en ny huvudstad i öknen (Amarna, tror jag), som efteråt övergavs? Under hans tid märks en tydlig stilförändring i konsten, folk avbildas mindre stereotypt och mer realistiskt. Anledningen till att man undrar om han var missbildad är utseendet på hans statyer. Han avbildas med ett ovanligt långsmalt huvud och ovanligt långa fingrar och tår. Även hans barn avildades på detta sätt.

Det finns en sjukdom som tar just detta uttryck, som dessutom är ärftlig. Det är mycket möjligt att denne farao led av den sjukdomen, och även hans barn. Kan också ha bara varit en konstnärlig trend. Den kända Nefertiti-statyn kommer härifrån...Hon var hans fru. Något som talar emot teorin att att det bara var en konstnärlig trend att porträttera folk med för långa huvuden och fingrar/tår är just den vackra nefertiti-statyn, som ju definitivt INTE visar de "onormala" dragen...

Efter hans död blev Tutankhamon, hans son, farao. Landets präster skyndade att återställa religionen till vad den var före Eknatons (Achenatons, Aknatons) tid.

/Eira

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 12 september 2005, 18:58

Bör inte undersökningarna av Tuthankamons mumie ha visat om han led av en sådan ärftlig sjukdom?

Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 juli 2005, 21:34
Ort: förlorad i det blå

Inlägg av Eira » 14 september 2005, 13:02

bra fråga, man borde ju ha hört något om det i så fall...kanske inte alla barn blev drabbade? jag vet inte...

och just ja, det bör kanske nämnas att tutankhamon inte blev farao direkt efter faderns död, det var visst nån vända med nån annan innan -general horemheb tror jag. det var visst en enda röra...;)

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 14 september 2005, 17:21

jag såg en dokumentär på discovery om just eknaton då, de sa något om prästerna att de gick emot honom och störta honom eller något sånt, ni får gärna rätta mig e säker på att jag har fel men det är nåt åt det hållet i alla fall

Användarvisningsbild
ante_eklof
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 september 2007, 22:35
Ort: Norrtälje/Poolesville, USA

Inlägg av ante_eklof » 6 oktober 2007, 17:06

Eknaton (också stavat Ikhnaton och mest vanligt, Akhenaten) är en kolossalt omstridd historisk person. Ett galet geni, möjligen, eller en världsfrånvarande religiös romantiker. Han regerade i 17 år, ungefär mellan 1340 och 1323 f.Kr. Hans fru var den vackra och berömda Nefertiti, so tycks ha haft stort inflytande som drottning.

Han tycks ha varit en ytterligt radikal tänkare, som revolutionerade det ärkekonservativa Egypten under sin regering, men hans inflytande dog snabbt i Egyptien efter hand död, som också har varit ett föremål för många spekulationer. Varken hans eller Nefertitis mumier har någonsin funnits. Hans omedelbara efterträdare var Ay, som möjligen var Akhenatens morbror. Ay regerade i fyra år, och efterträddes av 19 år gamla Tutankhamen.

Akhenatens nya monoteistiska religion var den första sådan vi känner till i religionshistoria. Akhenaten avskedade helt enkelt det gamla prästerskapet, som var den ledande eliten i Egypten. Man måste ifrågasätta den politiska klokheten av ett sådant drag, och Akhenatens död tycks ha följts av en motrevolution, där den traditionella Egyptiska religionen och konsten återställdes under farao Horemheb efter Tutankhamens död. (Försök att kompromissa under Ay och Tutankhamen lyckades inte helt.) Motrevolutionen tycks ha varit helt segrande, och ett stort antal anhängare av den nya monoteismen drevs i landflykt.

Akhenatens monoteism tycks ha resonerat en hel del i norra Egypten, där det fanns många invandrare från Mindre Asien, och där Israeliterna enligt biblisk tradition var slavar vid den tiden. Det har lett till spekulationer att Akhenatens monoteism hade inspirerats av Israelitisk tro, men det finns knappast något bevis för det. Det är väl snarare troligt att det var Akhenatens tro som inspirerade Moses. Moses var ungefär samtida med Akhenaten, eller något senare. Den egyptiska historien i detta skede är välkänd. Det finns knappast någonting där som tycks hänföra till Moses och ett uttåg av tusentals Israeliter. Dock kan man påpeka att bibelns berättelse om Moses betonar att Israeliterna helt enkelt ville ha frihet att dyrka sine egen gud (inte att dom invände mot sitt slaveri!). "Farao" vägrade ge sitt tillstånd, och det var därför som Moses ledde sitt folk ut ur Egypten. Detta kan möjligen hänföra till stridigheterna runt störtandet av monoteismen i Egypten. Den möjligheten har inte givits mycket uppmärksamhet av historiker, kanske på grund av dess religiösa och politiska känslighet.

Ante

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 7 oktober 2007, 14:59

ante_eklof skrev:Eknaton (också stavat Ikhnaton och mest vanligt, Akhenaten) är en kolossalt omstridd historisk person. Ett galet geni, möjligen, eller en världsfrånvarande religiös romantiker. Han regerade i 17 år, ungefär mellan 1340 och 1323 f.Kr. Hans fru var den vackra och berömda Nefertiti, so tycks ha haft stort inflytande som drottning.

Han tycks ha varit en ytterligt radikal tänkare, som revolutionerade det ärkekonservativa Egypten under sin regering, men hans inflytande dog snabbt i Egyptien efter hand död, som också har varit ett föremål för många spekulationer. Varken hans eller Nefertitis mumier har någonsin funnits. Hans omedelbara efterträdare var Ay, som möjligen var Akhenatens morbror. Ay regerade i fyra år, och efterträddes av 19 år gamla Tutankhamen.
Njae, Akhenaten blev faktiskt efterträdd av Smenkhare eller möjligtvis Neferneferuaten, Ay (el. Eje) är Tutankhamuns (el Nebrekhputre, eller Tutankaten) efterträdare.

Akhenatons gravkammare har funnits, och hans rekonstruerade sarkofag finns på muséet i Kairo, dock inte han eller Nefertitis mumier.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 7 oktober 2007, 15:04

ante_eklof skrev: Det är väl snarare troligt att det var Akhenatens tro som inspirerade Moses. Moses var ungefär samtida med Akhenaten, eller något senare. Den egyptiska historien i detta skede är välkänd.
Ett av de hebreiska bibliska namnen på Gud (som läses när man inte vill säga Jahwe) är "Adonai" = "herre"
vilket är väldigt likt Aton, Adon eller Atonu (egyptiska uttalsvarianter på namnet).

Användarvisningsbild
ante_eklof
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 september 2007, 22:35
Ort: Norrtälje/Poolesville, USA

Inlägg av ante_eklof » 7 oktober 2007, 15:52

Smenkhare var Akhenatens vicekung ett tag, och sändes till Thebes, förmodligen för att försöka behålla kontroll där, medan Akhenaten och Nefertiti stannade i Akhetaten. Opposition mot den nya monoteistiska religionen var koncentrerad i Thebes, eftersom Thebes var den tidigare huvudstaden, där enorma tempel till Amun och andra gudar hade byggts, och deras prästerskap nu fann sig arbetslösa. Smekhare tyck ha gått med på några kompromisser med oppositionen, och begravdes med traditionella religiösa ceremonier. Han dog efter bara fyra år som vicekung, inte långt före Akhenaten själv mystiskt försvann, och Ay övertog tyglarna. "Neferneferuaten" var Nefertiti, som också försvann spårlöst, även före Smenkhares död. Så den först regenten efter Akhenaten var faktiskt Ay. (Är Eje stavningen som man vanligen ser i svensk text?)

Det finns faktiskt en hel del spridda fakta som kan tolkas som att Moses var en anhängare av Akhenatens monoteism, och att Israeliternas uttåg från Egypten beskriver vad som hände när Horemheb slutligen kom till makten. Om du är intresserad av detta så har jag en del material som du kanske skulle vilja se även om det inte är av akademisk kvalitet, historiemässigt.

Ante

Användarvisningsbild
ante_eklof
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 september 2007, 22:35
Ort: Norrtälje/Poolesville, USA

Inlägg av ante_eklof » 7 oktober 2007, 15:59

Ginacarlo,

jag hade visst glömt bort hur Ay blev farao. Jag letade upp vad jag hade om det, och Tutankhamen kom först, sen Ay. Jag ursäktar mig.

Ante

Madswede
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 7 augusti 2007, 19:11
Ort: Sandviken

Inlägg av Madswede » 8 oktober 2007, 14:42

Läsvärt: Sinuhe, egyptiern - skönlitterär berättelse om just denna tid skriven av en finländsk författare (Mika Waltari) på 40-talet. Här behandlas hela historien på ett såvitt jag begriper historiskt korrekt sätt, givetvis med en hel del utsvävningar och spekulationer. Rätt seg att läsa men väldigt intressant. Akhenaton beskrivs som en världsfrånvänd halvgalning med ett gott hjärta om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag läste boken. Det framgick också att Tutankhamun ursprungligen hette Tutankhaton.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Inlägg av -vils- » 8 oktober 2007, 18:11

Sidonot: Sinuhe Egyptiern är inte alls seg, utan snarare en kan-inte-sluta-läsa bok i mitt tycke. Alla som är intressade av Egyptisk historia bara måste läsa den! Om den är historisk korrekt har jag dock ingen aning om, ställde frågan tidigare här på skalman angående Waltaris böcker men ingen svarade :(

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 9 oktober 2007, 09:58

Den bästa boken om "kättarkungen" och hans religion är Erik Hornungs Akhenaten and the Religion of Light. Hornung inriktade sin forskning på den egyptiska gudsbilden och bevisade att den egyptiska religionen var polyteistisk och inte monoteistisk.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 oktober 2007, 10:19

Giancarlo skrev:Tutankhamuns (el Nebrekhputre, eller Tutankaten)
Inte Nebcheperure? Har inte sett formen "Nebrekhputre" förr. (Och en googling ger 1 träff. :))

Skriv svar