En liten undran om ursprung.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Boreas » 10 november 2008, 16:20

I oprindelig tanke er samspillet for Det Nye Menneske, der opstår ca. 6676 f.Kr., hele tiden mellem de dødelige på Moder Jord og de udødelige forfædre i Moder Sky.
1. Hvorfra tar du tallet 6676 f. kr. ?!
2. I de altaiske og uraliske tradisjoner heter det "Solen vår far, jorden vår mor". De symbol-bilder vi har fra norrøn tid og tekst synes jeg tyder på en lignende forestillingsverden.

Gitt det vi nå vet om geologi, klimatologi, arkeologi og genetikk så burde det jo være mulig å sammenligne tidsaksene i f.eks. Voluspa med de naturvitenskaplige fakta som i dag foreligger. Spørsmlet er naturligvis om vi evner at åpne øynene, skjerpe blikket og virkelig se etter...

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Odinkarr » 10 november 2008, 17:57

Boreas,

Lad mig endelig starte med at fastslå at jeg ikke har nogen særlig forkærlighed for nogen bestemt dato eller tidsrum. Jeg forsøger bare at aflure hvad jeg tror de gamle forsøger at sige til os. Overgangen fra Det Gamle Menneske (jætter, Cro Magnon) til Det Nye Menneske ser, så vidt jeg kan se, ud til at være helt konsekvent dateret af alle folkeslag og knyttet til en hændelse af Vandfloder der rammer Jorden.

Det tidspunkt som jeg kalder "det oprindelige år nul" - tiden hvor Det Nye Menneske synes at tage over, falder som følger:

”Saptarsi”-kalenderen ca. år 6676 f.Kr . Kalenderberegningen kommer ned over Hindu Kush med den indoeuropæiske folkevandring til det nordlige Indien i 500 tallet f.Kr. Den hentes, så vidt jeg kan se, fra Rig Veda, hvor der oprindeligt findes to kalenderberegninger; ”Chandramana”-beregningen, der er månebaseret, og ”Sauramana”–beregningen, der er solbaseret. Omkring år 1181 f.Kr. sammensmeltes disse to beregninger (mit bud er at det er Slaget ved Troja ca. år 1184 f.Kr. der udløser folkevandringer fra Lille-Asien og ind i Asien (Midgård), hvor de to beregninger støder sammen. Rig Veda gengiver dette sammenstød af folkeslag).

Mit valg af dette tidspunkt for os skyldes at jeg tror på at "Saptarsi"-kalenderen gengiver indoeuropæisk tanke på den nordlige halvkugle, nord for Hindu Kush, og derfor vor tanke.

Angel-saksiske krønike anser begyndelsen som værende år 5195 f.Kr. (det kan beregnes fra sætningen fra år 655 e.Kr.).

Gregory af Tours: Historiae Francorum eller ”Frankernes Historie” (Bog 1:48) fra år 539-594 e.Kr. anser begyndelsen til 5200 f.Kr.

Den græsk og russisk ortodokse kirke videreførte den romersk-katolske forståelse for år nul som det der svarer til år 5508 f.Kr.

Håndskrift B74 (nu det Kgl. Bibliotek i Stockholm) på olddansk anser begyndelsen som år 5195 f.Kr.

I store træk anser den forne finske gudelære fra Kalevala år nul som det der svarer til 6300-5200 f.Kr.

Jeg er sikker på at der er flere dokumenter jeg ikke har set, men det er helt konsekvent at dateringerne er meget tæt på hinanden. Jeg tror faktisk at forskellen i dateringerne ikke blot er erindringsfejl, men skyldes at overgangen fra Det Gamle Menneske til Det Nye Menneske sker gradvist forskellige steder på den nordlige halvkugle. Og denne overgang synes helt konsekvent med Vandfloder, der rammer på forskellige tidspunkter forskellige steder, og måske som kædereaktioner.

Det har jeg forsøgt at gennemtænke i mit afsnit "Hvorfor uddøde jætter?":

http://www.verasir.dk/show.php?file=chap8.html#toc26-2


Moder Jord og Moder Sky

I vor symbolik er den 8-takkede stjerne altid Moder Jord og Moder Sky. Det er sandt hele vejen tilbage til Mesopotamien (Inanna, Ninsianna, Ninnanna (skyernes Dronning)), og selv Peterspladsen i Rom viser stadig dette.

Så vidt jeg kan se opdeler vi oprindeligt rummene således:


Nutid

Dødelige guder
(de levende)

"weotena" (Odin i flertal, oldengelsk), 12-mandsrådet + Drot, ”Ríce tó Rúne” (Rigets Råd/Rigsråd)

(Moder) Jord


Fremtid

Udødelige guder
(de døde)

Forfædrenes udødelige sjæle, ”Heofona Rice” (Himlens Rige)

(Moder) Sky


Rig Veda (Bog 10: XXXV:3 - Visvedevas) gengiver samspillet:

”Må de store tvillinger, mødrene, Himmel og Jord...”



Vi har utallige afbildninger der viser dette, men lad mig afslutte med en fra Sønderjylland fra 400 tallet e.Kr.

Bild

Figurafbildningerne på 1. række af ”det korte” guldhorn tegnet af arkivar, kammerråd Jochum Pauliis 1734. Fra ”Danmarks Folk – I skildringer af danske videnskabsmænd” (1901, s. 221-222). Begge guldhorn blev fundet ved Gallehus ved Møgeltønder i Sønderjylland og er dateret til 400 tallet e.Kr. Dette er Sommersolhvervsafbildningen på ”det korte” guldhorn. Jeg har gengivet min fortolkning af de kunstneriske symboler, der her helt konsekvent i al vor kunst fra Stil I.

Moder Jord og Moder Sky afbildningen ses over nr. 2 kriger fra venstre (billedet er ikke helt kommet med, men venstre side kan da ses).

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Boreas » 20 december 2008, 01:48

Odinkar,

Til lykke med din kosmologiske utlægning. Den er temmelig overveldene og ikke lite imponerende.

Spesiellt likte jeg din "dekoding" av fisken i bildet; Salomo Salar - som visdommens symbol...!
Må hende er "virilitet" også nærliggende, men da snakker vi jo straks om paralelle egenskaper. (Historien om Loke i lakseham bærer jo begge disse ferdigheter.) Forøvrig er paralelliteten til Luck (les L;ack)/Laks/Laxman/Lux/-us/etc. bare en av de retninger som bare venter på en grundigere diskusjon...!

Ditt arbeide åpner en hel serie spørsmål om de enkelte aspekter av dine analogier - og jeg kan bare håpe at noen av forumets oppegående analytikere tar seg tid til å gå nærmere inn på dine usedvanlig intressante aspekteringer. 8-)

Skriv svar